Sveriges elevhälsa finns för elever upp till och med gymnasiet och omfattar psykologiska insatser på skolor genom kuratorer och psykologer. Enligt skollagen ska elevhälsan vara tillgänglig för alla elever, men så är inte fallet i dag.
Även om det är viktigt att fatta snabba beslut för att förhindra smittspridningen av covid-19 måste hänsyn tas till de utmaningar som den kommande distansundervisningen innebär – inte minst för de elever som genom elevhälsovården får hjälp med psykisk ohälsa. Omställningen innebär inte att elevernas behov av en tillgänglig, fysisk elevhälsovård i Uppland försvinner.
Elevhälsovården en viktig del av vårdkedjan. Den avlastar och är ett viktigt komplement till den övriga psykiatrin. Att tillgängligheten till elevhälsovården måste öka konstaterade regeringen i februari i år.
Barn och ungas psykiska ohälsa har inte heller tagit någon paus under pandemin. I augusti publicerade Barnens Rätt i Samhället en rapport där det konstaterades att telefonsamtal till BRIS hade ökat med 37 procent under sommaren. Sveriges elevhälsovård och de ökade behoven av dess behandlingar är därmed en högaktuell samhällsfråga.
Trots det kan alla gymnasieelever i Uppland som tidigare har fått stöd av elevhälsovården nu se en framtid med fördröjda behandlingar – om ens några behandlingar alls. Avsaknaden av en fysisk gymnasieskola innebär en minskad tillgänglighet till dess elevhälsovård, vilket kan medföra att elever tvingas söka vård vid andra vårdinstanser. Detta belastar i sin tur Barn-och Ungdomspsykiatrin (BUP) ytterligare.
BUP är redan i dag en vårdinstans med långa vårdköer. Detta gäller inte minst i Region Uppsala, där endast 61 procent av de barn och ungdomar som har sökt hjälp under 2020 har fått en första psykologisk bedömning inom 30 dagar. Om elevhälsovården inte kan avlasta den övriga psykiatrin finns risken att ännu fler barn och unga som utvecklar psykisk ohälsa inte får den livsviktiga hjälp de behöver. Det är oacceptabelt.
Omställningen som nu görs till en digital gymnasieskola får inte ske på bekostnad av elevernas psykiska hälsa. Det är därför av yttersta vikt att gymnasieskolorna i Uppland kavlar upp ärmarna och anpassar även sin elevhälsovård för att bibehålla dess tillgänglighet – och inte låter eleverna falla mellan stolarna.