En framgångsrik skola slits sönder

Varför vill Uppsala kommun slita sönder en av länets mest framgångsrika kommunala skolor, ett föredöme i integration och en viktig komponent i Uppsalas internationella attraktionskraft? undrar 78 föräldrar till barn i Kvarngärdesskolan.

Julie Hansen

Julie Hansen

Foto: Fotograf saknas!

DEBATT2015-12-02 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra veckan överraskades lärarna och eleverna på Kvarngärdesskolan av nyheten om Uppsala kommuns förslag till en flytt av de tvåspråkiga klasserna i årskurserna 6–9 till Gränbyskolan från och med hösten 2016. Budskapet slog ned som en blixt från klar himmel: för att frigöra platser för yngre barn kommer en unik internationell skolverksamhet, ett sammanhängande utbildningsspår från förskoleklass till årskurs 9 som under två decennier har präglats av trygghet, studieglädje, kulturell diversitet, framgångsrik integration och strålande akademiska resultat, att slitas itu. Som föräldrar till elever i dessa klasser är vi djupt oroade över förslaget.

Om det genomförs kommer det att innebära en mycket stor förlust för eleverna, Kvarngärdesskolan som helhet och Uppsala som stad.

Uppsala är en utåtriktad stad med internationell synlighet. Uppsala kommun, Uppsala universitet och SLU arbetar alla aktivt med internationalisering och ser Uppsalas öppenhet mot omvärlden som en styrka och ett bränsle i regionens ekonomiska motor. Med denna öppenhet följer ett flöde av internationella familjer. Barnen växer upp i flerspråkiga miljöer där engelskan ofta är det gemensamma språket.

För många är Kvarngärdesskolans unika tvåspråkiga miljö en avgörande faktor i beslutet att bosätta sig i Uppsala.

Kvarngärdesskolans tvåspråkiga klasser (Bilingual International Classes, eller BLIC) ger dessa barn möjlighet att lära sig svenska samtidigt som de utvecklar sin engelska på modersmålsnivå. Det väl utarbetade och integrerade programmet från F-klasserna upp till årskurs 9 erbjuder en trygg miljö där de äldre barnen värnar om de yngre och där undervisningen drivs av en hängiven lärarkår och skolledning med djup förståelse för internationella barngruppers speciella behov och möjligheter.

På de nationella proven uppnår niondeklassarna år efter år resultat som är bland de allra bästa i länet, trots att de flesta inte har svenska som modersmål.

Nu hotas allt detta. En splittring av elevkåren såväl som lärarkollegiet skulle förstöra BLIC-programmets unika och värdefulla mångkulturella miljö. Behovet av platser för yngre barn är förståeligt, men Uppsala kommun förefaller ta lätt på sitt ansvar gentemot de elever som redan går i kommunala skolor. Skollagen ger alla elever rätt till trygghet, kvalitet och inflytande över sin skolgång.

Eleverna är inte att betrakta som utbytbara enheter som kan flyttas runt utan hänsyn till pedagogiska aspekter eller elevernas bästa.

Varken eleverna på Kvarngärdesskolan eller deras föräldrar har getts möjlighet till medverkan eller medbestämmande i frågan. Ingen plan har lagts fram för hur utbildningens kvalité skall säkerställas. Ingen analys har heller gjorts över de formella konsekvenserna av en delning av BLIC-programmet.

Vad händer till exempel med Kvarngärdesskolans rätt att, som en av bara fem skolor i landet, ge spetsutbildning i engelska? Ingen verkar veta.

Är det så här Uppsala kommun tänker bidra till att vända den nedåtgående trenden i Sveriges PISA-resultat? Genom att slita sönder en av länets mest framgångsrika kommunala skolor, ett föredöme i mångkulturell integration och en viktig komponent i Uppsalas internationella attraktionskraft? Vi är övertygade att platsbristen för yngre barn kan lösas utan att splittra BLIC-klasserna, och vi står redo att förutsättningslöst diskutera alternativlösningar med kommunens företrädare.

Våra barn har reagerat på förslaget med stor oro, men också med imponerande mod och viljestyrka. De har organiserat protestlistor, skrivit brev, ringt politiker, givit intervjuer för radio och tv, allt för att rädda sin älskade skola. Bara två dagar efter kommunens pressmeddelande stod BLIC-elever utanför mötet där kommunens representanter försvarade sitt förslag inför deras föräldrar. Barnens röster höjdes i trots och beslutsamhet: “Keep BLIC together, keep BLIC forever! Keep BLIC together, keep BLIC forever!”. Kommer någon att lyssna på dem?

Per Ahlberg

Julie Hansen

samt ytterligare 76 föräldrar till barn på Kvarngärdesskolan

Läs mer om