Alla elever borde ha rÀtt att kÀnna sig trygga i skolan. SÄ Àr tyvÀrr inte fallet i dag. Mycket allvarliga vÄldshandlingar har skett mot elever i vÄr kommun. Dessa bör ses tillsammans med nÄgra andra trender:
Antalet rapporterade fall av hot och vÄld i de svenska skolorna har totalt sett ökat med 92 procent mellan 2012 och 2016.
Antalet rapporterade krĂ€nkningar i skolorna i Uppsala kommun har ökat. Hösten 2016 rapporterades 578 fall av krĂ€nkningar mot 386 föregĂ„ende termin, vilket i sin tur var en ökning frĂ„n de cirka 250â300 som varit fallet de nĂ€rmast föregĂ„ende terminerna.
Rapporteringen av hot och vÄld mot lÀrare har ökat kraftigt inom Uppsala kommun.
SÄvÀl kvantitativt som kvalitativt sker det alltsÄ en eskalering av krÀnkningarna mot vÄra skolelever.
Det behövs nu en tydlig politik för att freda eleverna under den tid de Àr i skolan. Jag har dÀrför skrivit en motion till kommunfullmÀktige om hur tryggheten för eleverna ska stÀrkas. Jag vill att de folkvalda ska dra upp tydliga riktlinjer för vad som ska gÀlla i skolorna i Uppsala kommun framöver.
I skollagen finns en möjlighet för rektorn att besluta att stÀnga av en elev om det Àr nödvÀndigt med hÀnsyn till övriga elevers trygghet och studiero. Denna möjlighet anvÀnds mycket sÀllan.
Det Ă€r delvis en tolkningsfrĂ„ga nĂ€r nĂ„got Ă€r ânödvĂ€ndigtâ. Det finns skĂ€l att anvĂ€nda denna paragraf oftare Ă€n vad som sker. Det Ă€r demoraliserande om det Ă€r den som blivit utsatt för exempelvis mobbning eller vĂ„ldtĂ€kt som ska tvingas byta skola. Min uppfattning Ă€r att det Ă€r förövarna som ska tvingas byta skola för att slippa möta förövarna dagligen. Möjligheten att flytta elever infördes av dĂ„varande alliansregeringen 2007 men har Ă€nnu inte utvĂ€rderats. Det Uppsala kommun kan göra i nulĂ€get Ă€r att utarbeta och implementera tydliga rutiner för att fullt ut anvĂ€nda den möjlighet som skollagen ger.
Mycket allvarliga krÀnkningar, sÄsom vÄldtÀkt och grov misshandel, sker sÀllan utan förvarning.
Det rör sig om elever som hotat, misshandlat, trakasserat eller pÄ annat sÀtt agerat negativt pÄ ett sÀtt som skolan kÀnt till. Högriskelever bör dÀrför placeras pÄ ett sÄdant sÀtt att möjligheten att skada andra elever minimeras. Det behöver dÄ finnas tydliga rutiner för hur detta kan genomföras utan att befÀsta elevens upplevelse av att vara ett problem. Det behöver sÀkerstÀllas att Àven dessa elever omges av goda förebilder kombinerat med fasta rutiner och positiva förvÀntningar pÄ gott uppförande.
En faktor för att förebygga grövre krÀnkningar Àr att skolan Àr tydlig med att polisanmÀla de brott som begÄs, vilket kan skapa en tankestÀllare hos eleverna innan Ànnu grövre krÀnkningar begÄtts.
Ăvergripande rutiner kring brott i skolan har utvecklats av Uppsala kommun i samverkan med polisen och Ă„klagarmyndigheten. I dessa rutiner anges att det inte gĂ„r att ange vilken typ av brottslighet som alltid ska polisanmĂ€las, utan att detta mĂ„ste bedömas vid varje enskild hĂ€ndelse.
HĂ€r finns det anledning att se över behovet av en tydligare vĂ€gledning sĂ„ att ingen inom skolan drar slutsatsen att âom jag inte gör nĂ„got sĂ„ gör jag inget felâ. Skolan kan sedan tillhandahĂ„lla tydlig information till elever och vĂ„rdnadshavare om vilka rutiner som gĂ€ller för polisanmĂ€lan.
Det behövs fortbildningsinsatser för lÀrare och annan skolpersonal för att kunna se risker för vÄld i elevernas miljö och verktygen att förebygga detta.
Riskerna mÄste sÄ lÄngt möjligt upptÀckas och avvÀrjas. HÀr behöver tillgÀnglig kunskap sammanstÀllas och utnyttjas.
Samarbetet mellan kommunala och fristÄende skolor bör stÀrkas. Problem som finns kan avhjÀlpas genom att goda exempel sprids frÄn fristÄende skolor till kommunala och vice versa.
För att vÀnda vÄldstrenden behövs nu en tydlig signal ut i skolorna om att kommunens politiska ledning kommer göra allt som stÄr i dess makt för att skapa trygghet för alla elever.
Martin Wisell, ledamot av kommunfullmÀktige och utbildningsnÀmnden (KD) i Uppsala kommun