FeltÀnk lÄser in de boende i södra Uppsala

Översiktsplanen för utbyggnaden av södra Uppsala Ă€r undermĂ„lig, skriver Mats Åkerblom.

Hur intressant blir stationen i Bergsbrunna om fjĂ€rrtĂ„gen inte stannar dĂ€r, frĂ„gar sig Mats Åkerblom.

Hur intressant blir stationen i Bergsbrunna om fjĂ€rrtĂ„gen inte stannar dĂ€r, frĂ„gar sig Mats Åkerblom.

Foto: Kid ReslegÄrd Svedberg

Debatt2021-03-09 05:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Var ska man börja om man ska översiktsplanera för en ny, större stadsdel? Givetvis med att lokalisera arbetsomrĂ„den för en majoritet av de boende och kommunikationer till dessa omrĂ„den. Även till handelsomrĂ„den för sĂ€llanköpsvaror och till sportanlĂ€ggningar. Och det Ă€r till dessa omrĂ„den kapacitetsstark kollektivtrafik ska planeras!

DÀrefter kan man planera in sÄ stort antal bostÀder att de boende kan svÀljas av dessa omrÄden och kommunikationer. I annat fall har man skapat en inlÄsningseffekt.

Jag tror att man mĂ„ste vĂ„ga erkĂ€nna att hela planen Ă€r misslyckad och genomförd utan hĂ€nsyn till dessa vĂ€sentliga förutsĂ€ttningar. NĂ„gon har velat att spĂ„rvĂ€g mĂ„ste byggas och fĂ„ ett stort underlag av hus och resande för att kunna finansieras. NĂ€r sĂ„ staten lockade med fyrspĂ„r och att betala en mindre del av spĂ„rvĂ€gen, slog man till. 33 000 bostĂ€der utlovades. Sedan kom bekymren. Antalet bostĂ€der pĂ„ vĂ€stra sidan mĂ„ste bantas av hĂ€nsyn till grundvattnet med mera. NĂ€sta motgĂ„ng var att de nya spĂ„ren var avsedda för snabbare tĂ„g frĂ„n Norrland och Dalarna och dĂ€rför inte skulle stanna vid en ny station söder om Bergsbrunna. SpĂ„rvĂ€gen blev plötsligt överflödig för att mĂ„nga stockholmresenĂ€rer frĂ„n sydvĂ€stra staden kunde förvĂ€ntas fara till Resecentrum för att ta direkttĂ„get i stĂ€llet för att fara till det lĂ„ngsammare lokaltĂ„get i Bergsbrunna. DĂ€rtill kom att LĂ€nsstyrelsen inte givit tillstĂ„nd för bro vid Ultuna som hotar riksintresset och riskerar att Ă„sens dricksvatten lĂ€cker ut i FyrisĂ„n.

Det mest felaktiga Àr dock att man inte börjat pÄ rÀtt sÀtt i planering av sÄ mÄnga nya bostÀder. En genomtÀnkt planering startar med att lokalisera vilka omrÄden de boende behöver kontakt med, se pÄ möjliga kommunikationer, och sedan rita in bostadsomrÄden inte större Àn att kommunikationerna rÀcker.

De tvÄ första förutsÀttningarna hoppade man över. De omrÄden i Uppsala som nya arbetsplatser samlas till Àr frÀmst Fyrislund, som nu kraftigt expanderar, och LibrobÀck. Dit finns ingen kapacitetsstark kollektivtrafik. HandelsomrÄden med sÀllanköpsvaror har inte fÄtt nÄgra goda förbindelser, till exempel BolÀnderna. De nya sportanlÀggningarna i GrÀnby fÄr heller inga kapacitetsstarka förbindelser till vare sig SÀvja eller Gottsunda.

Den enda kapacitetsstarka kollektivtrafik som planerats Àr spÄrvÀg frÄn Gottsunda till station söder om Bergsbrunna. Eftersom fjÀrrtÄgen inte planeras fÄ stopp i Bergsbrunna blir UltunalÀnken en förbindelse mellan tvÄ sovstadsdelar, och hÀrför behövs ingen kapacitetsstark trafik.

SydvÀstra staden har endast en byvÀg till SkÀrfÀlten som förbindelse vÀsterut. Naturligt hade varit en kapacitetsstark förbindelse med Stenhagen/Luthagen, samt med LibrobÀck. Ett större arbetsomrÄde vid vÀg 55 och jÀrnvÀg till Enköping vore tÀnkbart för boende i Gottsunda.

Söderut kom ny Flottsundsbro med lĂ„g kapacitet. Norrut blir det trĂ„ngt Ă€ven om Dag H breddas, ty flaskhalsen KungsĂ€ngsbron breddas inte – dĂ€r gĂ„r tĂ€t trafik mellan bostĂ€der i sydvĂ€stra staden och arbetsplatser i Fyrislund. Österut finns Ă€nnu ingenting. Fler filer pĂ„ KungsĂ€ngsleden, inklusive pĂ„ bron eller pĂ„ ny bro, skulle kunna ersĂ€tta brotrafik vid Ultuna.

Sydöstra staden fÄr ingen kapacitetsstark trafik till sina stora mÄlomrÄden Fyrislund, BolÀnderna och GrÀnby. Planen ger förbindelse till sydvÀstra staden, men vad ska SÀvjabor hÀmta dÀr? Dock fÄr man jÀrnvÀg med lokaltÄg bÄde mot Uppsala och mot Stockholm och dess förorter, vilket Àr bra, samt god bilförbindelse till E4 vid Mora Stenar.

Kollektivtrafik som ekonomiskt hÄller för översiktlig framtid kan vÀljas bland alla förarlösa alternativ, som med sin turtÀthet dessutom ger högre kapacitet Àn spÄrvÀg.

Eftersom nuvarande plan Àr undermÄlig pÄ grund av felaktiga utgÄngspunkter, och att kunskap erhÄllits att fjÀrrtÄgen förmodligen inte stannar i Bergsbrunna, har politikerna anledning att begÀra omförhandling av avtalet med staten. Ny översiktsplan bör utarbetas med hÀnsyn till mÄlomrÄden och kommunikationer. DÄ kan sydvÀstra staden vinna kvalitet genom att knytas vÀsterut. Sydöstra staden kan fÄ lÀgre exploatering genom att utnyttja Dansike/Nysala samt Gunsta/Almunge, med bra förbindelse till tÄgstationen söder om Bergsbrunna.