Fokus pÄ barns behov

För första gÄngen ska utbildningsnÀmnden ha funktionsnedsÀttning som tema, skriver Helena Hedman Skoglund.

Vi lÀgger större vikt vid barn med sÀrskilda behov Àn vad som nÄgonsin har gjorts tidigare. Det Àr jag stolt över, skriver Helena Hedman Skoglund.

Vi lÀgger större vikt vid barn med sÀrskilda behov Àn vad som nÄgonsin har gjorts tidigare. Det Àr jag stolt över, skriver Helena Hedman Skoglund.

Foto: Fotograf saknas!

Debatt2019-05-03 02:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Inför valet i höstas var jag tydlig med min och Liberalernas vilja att se till att barn med sÀrskilda behov och funktionsnedsÀttningar fÄr bÀttre stöd och förutsÀttningar för en lyckad och trygg skolgÄng. Tillsammans med mittenstyret har vi gjort denna prioritering vÀl synlig i vÄr verksamhetsplan för utbildningsnÀmnden. Vi lÀgger större vikt vid detta Àn vad som nÄgonsin har gjorts tidigare. Det Àr jag stolt över.

Samtidigt Àr jag medveten om att ord pÄ ett papper inte gör nÄgon faktisk skillnad i dessa barns liv.

Det krÀvs handling. SignalvÀrdet i att tydligt peka ut riktningen Àr första steget. Ska vi som politiker tillsammans med förvaltning och skolorna lyckas Ästadkomma förÀndring mÄste ambitionerna och uppdragen vara klara.

Men vad Àr det dÄ Liberalerna och Mittenstyret vill? HÀr Àr fem punkter jag tycker Àr viktiga att lyfta fram.

1. Skolans lĂ€rmiljöer ska fungera för elever som har en funktionsnedsĂ€ttning. Ljud, ljus, utformning, möblering och hur rummet anvĂ€nds Ă€r av stor betydelse för om lĂ€rmiljön fungerar. Även upplĂ€gget av undervisningen och de lĂ€romedel som anvĂ€nds mĂ„ste vara tillgĂ€ngliga. HĂ€r behöver vi bli bĂ€ttre. För grundskolan har en femĂ„rsplan tagits fram med insatser för att skapa tillgĂ€ngliga lĂ€rmiljöer.

Under 2019 kommer vi genomföra kompetensutveckling för rektorer sÄ att de som pedagogiska ledare kan fatta rÀtt beslut och visa vÀgen framÄt.

2. Resurser till stöd mÄste finnas. I Är gör vi en extra satsning pÄ grundsÀrskolan för att stÀrka förutsÀttningarna att ge det stöd som behövs. Ibland rÀcker inte elevpengen till för att möta de behov som finns. För elever med extraordinÀra stödbehov finns möjlighet för skolan att söka tillÀggsbelopp, men den administrativa bördan att söka dessa upplevs i dag som för stor, och det Àr inte tillrÀckligt tydligt i vilka fall tillÀggsbelopp kan fÄs. Det gör att tid lÀggs pÄ ansökningar som inte leder till extra resurser nÀr tiden i stÀllet kunde ha lagts pÄ eleven. Det skapar frustration. För att underlÀtta för skolor som övervÀger att ansöka ska riktlinjer tas fram och processen vara sÄ enkel som möjligt. Vi vill Àven erbjuda utökat ekonomiskt stöd för skolor vars insatser för en elev inte rÀknas som extraordinÀr och kan ge tillÀggsbelopp, men som ÀndÄ krÀver sÄ pass mycket resurser att det blir svÄrt för skolan att Ästadkomma inom den ekonomiska ram de har.

I Är har vi i budgeten avsatt tio miljoner kronor för detta och jobbar nu med utformningen.

3. Vi ska bli bÀttre pÄ att ta till vara de möjligheter digital teknik ger. För elever med kognitiva funktionsnedsÀttningar finns mycket att vinna pÄ att rÀtt tekniska hjÀlpmedel anvÀnds. Det finns mÄnga kvalitativa digitala lÀromedel och program som kan fungera mycket bra som stöd i vardagen och i undervisningen.

VÄr personal behöver kompetensutveckling för att kunna anvÀnda möjligheterna och vi mÄste sÀkerstÀlla att vi har de licenser och den hÄrdvara som behövs.

4.Insatser ska ske tidigt. Vi ska inte blunda för problem eller skjuta dem pÄ framtiden, utan se till att vi har resurser och kompetens för att möta dem sÄ snart de upptÀcks. En del i detta Àr att tidigt uppmÀrksamma elevers frÄnvaro och ge stöd, sÄ att de ska kunna komma tillbaka till undervisningen.

Vi mÄste Àven se till att tillrÀckligt med speciallÀrare och specialpedagoger finns i skolorna och att lÀrare fÄr anvÀnda sin tid Ät undervisning.

5. Vi ska ocksÄ bli bÀttre pÄ att lyssna till den kunskap och erfarenheter som personer med funktionsnedsÀttning eller deras nÀrstÄende har. Vi ska stÀrka dialogen med föreningar genom ett samarbete med Handikappföreningarnas samarbetsorgan i Uppsala kommun. MÄlet Àr att elever med funktionsvariationer ska ha en fungerande skolgÄng och nÄ mÄlen.

För första gÄngen kommer ett av utbildningsnÀmndens sammantrÀden att ha funktionsnedsÀttning som tema.

PÄ juninÀmnden kommer flera omrÄden att lyftas fram och diskuteras med fokus pÄ hur det fungerar för barn och elever med funktionsnedsÀttning. Det Àr ytterligare ett sÀtt att visa hur viktig frÄgan Àr för det politiska styret och öka medvetenheten bland politiker. Samtidigt hoppas jag klargöra vilka andra omrÄden vi ocksÄ behöver arbeta med för att barn med funktionsnedsÀttning ska fÄ en bra skolgÄng. Jag kommer göra mitt bÀsta för att Ästadkomma en förÀndring som behövs.