Försvaret smiter från ansvar

Försvarsmakten fortsätter att ta lätt på sitt miljöansvar vid Ärna flygplats, skriver Mattias Johansson och Stefan Hanna (båda C).

Stefan Hanna

Stefan Hanna

Foto: Pär Fredin

Debatt2018-02-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När länsstyrelsen för några år sedan beslutade om miljötillstånd till Försvarsmakten att bedriva befintlig och utökad verksamhet på Ärna flygplats, ställdes också krav på att man skulle komplettera ansökan för att kunna fastslå slutvillkoren. Nu har Försvaret kommit in med två av dessa utredningar, de som gäller dagvattenhanteringen och hur Fyrisåns bottenmiljö påverkas av flygplatsen.

Båda utredningarna är bristfälliga. Exempelvis har provtagningar bara skett på två ställen i Fyrisån, varav inget av dem är i nära anslutning till landningsbanorna. Den ena punkten ligger så långt nedströms att proverna lika gärna kunde påverkats av ämnen i Jumkilsån eller från industrierna i Librobäck.

Ett annat problem är att rapporterna bara utgår från den pågående verksamheten. Men miljötillståndet gällde även en eventuell kommande, civil flygplats.

Detta innebär ökade utsläpp av klorid, oljeföroreningar och tungmetaller från parkeringsytor. Men av detta syns inget i Försvarets utredningar, vilket naturligtvis inte är acceptabelt. Det skadar trovärdigheten för den interna miljömyndighet som man har till sitt förfogande, Försvarsinspektören för hälsa och miljö (FIHM).

Det mest alarmerande i Försvarsmaktens utredning är uppgifterna om att verksamheten vid Ärna släpper ut 2 ton kväve varje år, rakt ut i Fyrisån. Detta har Försvaret dessutom ingen förklaring till. Det ämne som man fortfarande använder för att avisa flygplan och motverka halka på banorna, Urea, innehåller visserligen kväve. Men de utsläpp Försvaret nu redovisar är utöver vad bruket av Urea ger. Statliga Swedavia har fasat ut Urea som avisningsmedel för länge sedan på sina flygplatser.

Att Urea fortfarande används på Ärna, trots att övergödningseffekterna på mark och vatten är väl kända, sker eftersom Försvaret ansökt om dispens. Man säger sig inte ha några bra alternativ. Men vid enheterna i Luleå och Halmstad samsas Försvaret med civilt flyg och har samma avisningsmedel som dem. Varför måste man fortsätta med Urea just på Ärna?

Centerpartiet har drivit på för att miljö- och hälsoskyddsnämnden ska agera mot Försvarsmaktens undermåliga miljöutredningar. I remissvaret till länsstyrelsen ställer sig en enig nämnd bakom Centerpartiets krav på att skärpa tonen mot Försvaret.

Nämnden dömer ut Försvarets underlag som otillräckligt och begär en komplettering av ansökan för att slutvillkoren ska kunna slås fast. De krav som ställs är att myndigheten ska:• visa sina beräknade utsläpp från planerad civil flygverksamhet och vad det ger i påverkan på Fyrisån,• redogöra för de totala utsläppen av högfluorerande ämnen PFAS och• göra en genomgående utredning av källorna till kväveutsläppen och föreslå åtgärder för att minska dessa.

Vi i Centerpartiet är beredda att satsa mer för att Sverige ska ha en hög försvarsförmåga, inklusive flygvapnet. Men precis som alla andra offentliga och privata verksamheter i Sverige och i Uppsala kommun, måste också Försvarsmakten göra vad som står i dess makt för att minska sin miljöpåverkan. Myndighetens undermåliga arbete med att göra miljöutredningar för Ärna visar på en oseriös inställning. Vi ska kunna begära mer av en statlig aktör med över 70 års verksamhet så nära vår stadskärna.

Centerpartiet tänker fortsätta att ta strid för att Försvaret ska bättra sig när det gäller att miljöanpassa Ärna flygplats. Vi accepterar inte att man fortsätter skicka notan för försurad mark, förorenat dricksvatten och en allt sämre miljö i Fyrisån, vidare till kommunens skattebetalare.

Vill Försvaret få slutvillkoren för sin utökade verksamhet godkända måste man omgående ta itu med miljöutmaningarna vid Ärna.

Mattias Johansson
ledamot miljö- och hälsoskyddsnämnden (C)

Stefan Hanna
kommunalråd (C)

Läs mer om