Framtidens elförsörjning mÄste stÀllas om

Thomas Byström

Thomas Byström

Foto: Företagarna

Debatt2019-11-02 12:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Under det senaste Ă„ret har vi tagit del av den orovĂ€ckande rapporteringen kring att planerade nyetableringar i bland annat MĂ€lardalsomrĂ„det skjuts upp pĂ„ grund av den kapacitetsbrist som ofta kan noteras i vĂ€xande stĂ€der. Det Ă€r orimligt att Sverige Ă„r 2019 nekar företag att vĂ€xa och utvecklas pĂ„ grund av att det inte finns möjlighet att leverera tillrĂ€ckligt mycket el. 

Den utveckling som vi nu ser Àr definitivt inte förenlig med Sveriges arbete för att vara ett innovationsrikt, nÀringslivsvÀnligt och konkurrenskraftigt land. Inte heller tar det oss nÀrmare att bli ett mer hÄllbart och pÄ sikt fossilfritt samhÀlle.

I vĂ„r rapport, HĂ„llbarhet som konkurrensfördel, ser vi att nĂ€ra nio av tio företagare tycker att det Ă€r viktigt att ta samhĂ€llsansvar och att bedriva ett hĂ„llbarhetsarbete. Dessutom tar de flesta företag redan i dag ansvar för att skapa ett lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart samhĂ€lle. HĂ„llbarhet har blivit en sjĂ€lvklar frĂ„ga för Sverige företagare. Det genererar en ökad affĂ€rsnytta och kundnöjdhet och Ă€r allt mer en förutsĂ€ttning för att uppfattas som en seriös arbetsgivare. 

EnergianvÀndandet Àr en nyckelfaktor för minskade utslÀpp enligt företagen och nÄgot som vi mÄste ta till vara pÄ.

För att MĂ€lardalsregionen och Sverige ska vara konkurrenskraftiga och dĂ€r företagens tillvĂ€xt och omstĂ€llningsförmĂ„ga inte hĂ€mmas pĂ„ grund av en bristande elnĂ€tsinfrastruktur anser vi att följande Ă„tgĂ€rder bör genomföras. 

Det mĂ„ste ske en förĂ€ndring av regeringens elnĂ€tsförordning för regelperioden 2020–2023. Förordningens ambition att sĂ€nka avgiften för kunden Ă€r bra och viktig dĂ„ elmarknaden utgörs av regionala monopol. I lĂ€ngden skapar förordningen dock vissa problem, dĂ„ otillrĂ€ckliga intĂ€kter riskerar att Ă€ventyra leveranssĂ€kerhet och tillvĂ€xtmöjligheter. Vi ser att rekordstora investeringar krĂ€vs för att skapa framtidens smarta moderna elnĂ€t, som hjĂ€lper oss att klara av effekt- och kapacitetsutmaningen. Regeringen bör utvĂ€rdera den nya förordningen och justera intĂ€ktsramarna sĂ„ att elnĂ€tsföretagen kan genomföra de investeringar som krĂ€vs och sĂ„ledes sĂ€kra regional försörjning av el. I detta sammanhang Ă€r det viktigt att diskutera skatten pĂ„ el som i dagslĂ€get utgör nĂ€stan halva elrĂ€kningen. 

Avgifterna till elnĂ€tsföretagen har ökat de senaste Ă„ren, men vad som inte tar plats i debatten Ă€r att skatten pĂ„ el kontinuerligt höjts de senaste Ă„ren. För en rimlig debatt behöver hela elrĂ€kningen granskas. 

Tiden för tillstĂ„ndsprövning av nĂ€tkoncessioner mĂ„ste kortas för att snabba pĂ„ ledtiden för elnĂ€tsbyggnation. I dag Ă€r ledtiderna frĂ„n start till fĂ€rdig infrastruktur oproportionerligt lĂ„nga. En stamnĂ€tsledning eller en problematisk regionnĂ€tsledning kan exempelvis ta omkring 10–15 Ă„r, dĂ€r cirka 10 procent av tiden utgör sjĂ€lva byggandet. Detta Ă€r alldeles för lĂ„ng tid och för att kunna möta efterfrĂ„gan av kapacitet mĂ„ste handlĂ€ggningstider och tillstĂ„ndsprövning förkortas. Det kommer att krĂ€vas stora förĂ€ndringar för att pĂ„tagligt förkorta tiderna för tillstĂ„ndsprocesserna. Bland annat behöver domstolsprocessen effektiviseras genom att exempelvis ge samhĂ€llskritiska Ă€renden förtur eller begrĂ€nsa antalet tillfĂ€llen för yttrande. Vidare kan det Ă€ven ske genom att myndigheternas processer förkortas, dĂ€r sĂ€rskilt Energimarknadsinspektionen och LantmĂ€teriets samverkan och handlĂ€ggningstider kan effektiviseras.

Det finns en stor vilja hos företagen att stĂ€lla om i vĂ„r del av landet och mĂ„nga företag tar redan i dag egna initiativ för effektiviseringar och innovativa lösningar – men till syvende och sist Ă€r det ofta en frĂ„ga om resurser.

Det gÄr inte att undgÄ det stora ansvar som regeringen har i att möta den omstÀllningsvilja som finns hos företagen.