Under det senaste Äret har vi tagit del av den orovÀckande rapporteringen kring att planerade nyetableringar i bland annat MÀlardalsomrÄdet skjuts upp pÄ grund av den kapacitetsbrist som ofta kan noteras i vÀxande stÀder. Det Àr orimligt att Sverige Är 2019 nekar företag att vÀxa och utvecklas pÄ grund av att det inte finns möjlighet att leverera tillrÀckligt mycket el.
Den utveckling som vi nu ser Àr definitivt inte förenlig med Sveriges arbete för att vara ett innovationsrikt, nÀringslivsvÀnligt och konkurrenskraftigt land. Inte heller tar det oss nÀrmare att bli ett mer hÄllbart och pÄ sikt fossilfritt samhÀlle.
I vÄr rapport, HÄllbarhet som konkurrensfördel, ser vi att nÀra nio av tio företagare tycker att det Àr viktigt att ta samhÀllsansvar och att bedriva ett hÄllbarhetsarbete. Dessutom tar de flesta företag redan i dag ansvar för att skapa ett lÄngsiktigt hÄllbart samhÀlle. HÄllbarhet har blivit en sjÀlvklar frÄga för Sverige företagare. Det genererar en ökad affÀrsnytta och kundnöjdhet och Àr allt mer en förutsÀttning för att uppfattas som en seriös arbetsgivare.
EnergianvÀndandet Àr en nyckelfaktor för minskade utslÀpp enligt företagen och nÄgot som vi mÄste ta till vara pÄ.
För att MÀlardalsregionen och Sverige ska vara konkurrenskraftiga och dÀr företagens tillvÀxt och omstÀllningsförmÄga inte hÀmmas pÄ grund av en bristande elnÀtsinfrastruktur anser vi att följande ÄtgÀrder bör genomföras.
Det mĂ„ste ske en förĂ€ndring av regeringens elnĂ€tsförordning för regelperioden 2020â2023. Förordningens ambition att sĂ€nka avgiften för kunden Ă€r bra och viktig dĂ„ elmarknaden utgörs av regionala monopol. I lĂ€ngden skapar förordningen dock vissa problem, dĂ„ otillrĂ€ckliga intĂ€kter riskerar att Ă€ventyra leveranssĂ€kerhet och tillvĂ€xtmöjligheter. Vi ser att rekordstora investeringar krĂ€vs för att skapa framtidens smarta moderna elnĂ€t, som hjĂ€lper oss att klara av effekt- och kapacitetsutmaningen. Regeringen bör utvĂ€rdera den nya förordningen och justera intĂ€ktsramarna sĂ„ att elnĂ€tsföretagen kan genomföra de investeringar som krĂ€vs och sĂ„ledes sĂ€kra regional försörjning av el. I detta sammanhang Ă€r det viktigt att diskutera skatten pĂ„ el som i dagslĂ€get utgör nĂ€stan halva elrĂ€kningen.
Avgifterna till elnÀtsföretagen har ökat de senaste Ären, men vad som inte tar plats i debatten Àr att skatten pÄ el kontinuerligt höjts de senaste Ären. För en rimlig debatt behöver hela elrÀkningen granskas.
Tiden för tillstĂ„ndsprövning av nĂ€tkoncessioner mĂ„ste kortas för att snabba pĂ„ ledtiden för elnĂ€tsbyggnation. I dag Ă€r ledtiderna frĂ„n start till fĂ€rdig infrastruktur oproportionerligt lĂ„nga. En stamnĂ€tsledning eller en problematisk regionnĂ€tsledning kan exempelvis ta omkring 10â15 Ă„r, dĂ€r cirka 10 procent av tiden utgör sjĂ€lva byggandet. Detta Ă€r alldeles för lĂ„ng tid och för att kunna möta efterfrĂ„gan av kapacitet mĂ„ste handlĂ€ggningstider och tillstĂ„ndsprövning förkortas. Det kommer att krĂ€vas stora förĂ€ndringar för att pĂ„tagligt förkorta tiderna för tillstĂ„ndsprocesserna. Bland annat behöver domstolsprocessen effektiviseras genom att exempelvis ge samhĂ€llskritiska Ă€renden förtur eller begrĂ€nsa antalet tillfĂ€llen för yttrande. Vidare kan det Ă€ven ske genom att myndigheternas processer förkortas, dĂ€r sĂ€rskilt Energimarknadsinspektionen och LantmĂ€teriets samverkan och handlĂ€ggningstider kan effektiviseras.
Det finns en stor vilja hos företagen att stĂ€lla om i vĂ„r del av landet och mĂ„nga företag tar redan i dag egna initiativ för effektiviseringar och innovativa lösningar â men till syvende och sist Ă€r det ofta en frĂ„ga om resurser.
Det gÄr inte att undgÄ det stora ansvar som regeringen har i att möta den omstÀllningsvilja som finns hos företagen.