Klimatförändringen har gått in i ett nytt läge. De naturliga koldioxidkällorna har förstärkts de senaste åren och enligt forskarna verkar det som att naturen inte buffrar längre utan bidrar till egna utsläpp. Detta är mycket allvarligt. Vi behöver både planera för snabb omställning och en resurseffektiv konsumtion. Samtidigt ökar användningen av den förnyelsebara energin. Det är nu billigare med förnyelsebart än kol och till och med Saudiarabien satsar mycket på solceller. Vi har satt våra klimatmål i landet och Uppsala kommun med målet om minusutsläpp framöver, vilket verkligen kommer behövas.
Det är via järnvägen och kollektiva transporter vi kan nå den effektivitet inom transportsektorn som krävs för att nå klimatmålen. Det är nödvändigt att stärka järnvägen i hela landet. Fyrspår mellan Stockholm och Uppsala har en viktig roll i detta och är bra för att öka bostadsbyggandet i Uppsalas omnejd. Det är dock viktigt att redan nu planera för att denna sträcka ska bidra till att göra järnvägen mer tillgänglig norrut. Vi ska inte bara fortsätta låta storstadsregionerna växa utan hela landet måste få en jämlikare fördelning av infrastruktur. I dag råder kapacitetsbrister vid Uppsala centralstation vilket riskerar att minska genomfartstrafiken norrut.
Ingemund Hägg skriver intressanta debattinlägg i UNT (11/10 och 10/11) om frågetecknen vid Uppsala station när det gäller kapacitetsbristen på stationen och vid bangården söderut. Jag har även talat med dem som nu utreder olika lösningar vid stationsområdet på trafikverket och tjänstemän på kommunen. Det pågår en utredning om hur de kan göra bangården mer tillgänglig för att kunna lösa transporterna av biobränsle till Vattenfalls värmeverk. Även ställverket vid stationen framför Katalin är möjlig att flytta enligt tjänstemännen och problemen med centralgaraget går att lösa med en förstärkning eller så kan det rivas vid behov. Flera av dessa åtgärder är inte lätta att lösa med nuvarande ekonomiska medel men det är viktigt att noga planera för hur det ska kunna lösas redan under kommande planperiod. Viktigt är att redan i denna planomgång se till att åtgärder kommer på plats för att ge den effekt av fyrspår norröver så att regionerna norrut och Norrland ska ha nytta av satsningen. De tjänstemän som nu utreder frågan på Trafikverket menar att det går att bibehålla en bra genomfartstrafik och bra flöden med några förstärkningsåtgärder på längden precis som Ingemund Hägg påpekar. De lyfter bland annat fram ett extra omkörningsspår vid Storvreta.
Möjligheten att frakta gods från hamnen i Gävle bör stärkas för att försörja oss i framtiden via hållbara transporter. Det är positivt att det redan nu pågår långtidsplaner i kommunen för att bygga en hållbar resursanvändning. För att nå ett sånt hållbart scenario kommer godstransporter från Gävle hamn vara viktig. Fyrspår bidrar även till bättre kontakt med Dalarna och minskar risken för att det ska bli en getingmidja för transporter längs ostkusten och är prioriterat i systemanalysen för Bottniska korridoren.
För att öka järnvägens attraktivitet krävs också bättre underhåll. Jag är stolt att Vänsterpartiet lyckades förhandla upp järnvägsunderhållet till de nivåer som hela järnvägen i Sverige behöver per år, äntligen! Det rör sig om 10 miljarder årligen, men eftersom underhållet länge har legat på för låg nivå krävs det även utöver detta en förstärkning av eftersläpande underhåll. Det är i dag dock mycket pengar som finns i budgeten till underhåll. Det kommer ta tid att få ut alla dessa medel i spår, enligt trafikverket. Så nu gäller det att jobba på för att komma ikapp. Framöver måste de resurser som krävs för hela anläggningen årligen finnas i budgeten kontinuerligt, för klimatets skull. Nu har underhållet länge legat på under 8 miljarder trots att järnvägen enligt kapacitetsutredningen behöver 10 miljarder till underhåll.
I kommande åtgärdsplanering behöver vi tänka på helheten för att få hela Sveriges järnväg att fungera bra. Då är fyrspår en viktig lösning men vi måste även se till att få med de delar som möjliggör ökad kapacitet norrut i denna satsning.
Vänsterpartiet är viktiga för att både stärka järnvägen och att omfördela så att vi minskar klyftor och satsar på jämlikhet och välfärd!
Emma Wallrup
Riksdagsledamot och trafiktalesperson (V)