Funktionsnedsatta elever ska inte mötas med vÄld

Ge skolans personal mer kunskap, bÀttre verktyg och tillrÀckligt med resurser sÄ att de inte behöver hamna i situationer som de inte vet hur de ska hantera, skriver Anki Sandberg och Jiang Millington.

Vi krÀver att grundlÀggande specialpedagogik ska ingÄ i alla lÀrar- och skolledarutbildningar, skriver Anki Sandberg och Jiang Millington.

Vi krÀver att grundlÀggande specialpedagogik ska ingÄ i alla lÀrar- och skolledarutbildningar, skriver Anki Sandberg och Jiang Millington.

Foto: Foto: Privat/David Lagerlöf.

Debatt2020-07-24 02:08
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En oenig HD friade Lidköpings kommun och fastslog att skollagens 6:e paragraf inte Ă€r tillrĂ€ckligt tydlig med vad som menas med krĂ€nkande behandling för en fĂ€llande dom rörande den hĂ€ndelse dĂ€r en lĂ€rare med vĂ„ld flyttade pĂ„ en elev som blockerade vĂ€gen för andra. Politiker, fackliga företrĂ€dare och andra beslutsfattare förefaller alla nöjda. Vuxna fĂ„r ta i, Ă€ven fysiskt, om det behövs, hoppas man nu. Förtydligade befogenheter lĂ„ter onekligen bĂ€ttre Ă€n att helt sonika konstatera att lĂ€rare och annan skolpersonal fĂ„r utöva vĂ„ld mot barn, om eleverna stör andra och inte lyder uppmaningar frĂ„n vuxna. 

För oss i Riksförbundet Attention som företrÀder barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar (NPF) som till exempel ADHD och Autism/Aspergers syndrom Àr det nÄgot som skaver med denna unisona tillfredsstÀllelse. Ingenstans hörs röster som stÄr pÄ barnens sida.

Vi tycker att man drar vĂ€l stora vĂ€xlar pĂ„ domslutet. Mer fysiskt vĂ„ld frĂ„n vuxna mot barn med vĂ„ra funktionsnedsĂ€ttningar Ă€r inte den vĂ€g framĂ„t vi vill se. Incidenten i Lidköping ser vi som ett uttryck för brist pĂ„ kunskap om en stor grupp elever. Omkring Ă„tta procent av eleverna uppskattas ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsĂ€ttning. RĂ€knar man Ă€ven in elever som har liknande svĂ„righeter, men som inte uppfyller kraven för en diagnos, blir antalet Ă€nnu fler. Hur de ska fĂ„ en fungerande skolgĂ„ng Ă€r en viktig och angelĂ€gen samhĂ€llsfrĂ„ga. 

Ordningsproblemen mÄste sÀttas in i sitt sammanhang. NÀr resurser dras in och skolresultaten för elever med NPF fortsÀtter att rasa efterlyser vi en lösningsorienterad skoldebatt som innebÀr att alla som jobbar i skolan fÄr adekvata kunskaper som hjÀlper dem att arbeta förebyggande mot konflikter och att hantera verkningarna av dem som uppstÄr. Det leder till en bÀttre arbetsmiljö för bÄde lÀrare och elever.

LĂ„t oss ocksĂ„ pĂ„ en gĂ„ng vara tydliga med att vi Ă€r för en skola prĂ€glad av trygghet och studiero. Det Ă€r sannolikt Ă€nnu viktigare för elever med NPF Ă€n andra barn. Vi vet hur svĂ„rt omgivningen har att förstĂ„ komplexiteten i osynliga funktionsnedsĂ€ttningar. Det Ă€r vanligt att symptomen missuppfattas för ointresse, trots, ovilja med mera. Vi vet ocksĂ„ hur ”hĂ„rdare tag” frĂ„n personal som tycker att barnet ska ”skĂ€rpa sig”, kan trigga igĂ„ng beteenden och kĂ€nslor av vanmakt hos barnet som kanske under hela skoltiden tvingas kĂ€nna sig hopplöst, inte duga och aldrig fĂ„r en chans att lyckas. HĂ„rdare tag Ă€r inte lösningen, det förvĂ€rrar och de insatser som anvĂ€nds kontraproduktiva.

Vi krÀver att grundlÀggande specialpedagogik ska ingÄ i alla lÀrar- och skolledarutbildningar. I utbildningen för skolledare ska ett speciellt fokus lÀggas vid rektorns roll och hur skolan kan organiseras för att skapa en tillgÀnglig lÀrmiljö för elever med funktionsnedsÀttning.