En oenig HD friade Lidköpings kommun och fastslog att skollagens 6:e paragraf inte Àr tillrÀckligt tydlig med vad som menas med krÀnkande behandling för en fÀllande dom rörande den hÀndelse dÀr en lÀrare med vÄld flyttade pÄ en elev som blockerade vÀgen för andra. Politiker, fackliga företrÀdare och andra beslutsfattare förefaller alla nöjda. Vuxna fÄr ta i, Àven fysiskt, om det behövs, hoppas man nu. Förtydligade befogenheter lÄter onekligen bÀttre Àn att helt sonika konstatera att lÀrare och annan skolpersonal fÄr utöva vÄld mot barn, om eleverna stör andra och inte lyder uppmaningar frÄn vuxna.
För oss i Riksförbundet Attention som företrÀder barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar (NPF) som till exempel ADHD och Autism/Aspergers syndrom Àr det nÄgot som skaver med denna unisona tillfredsstÀllelse. Ingenstans hörs röster som stÄr pÄ barnens sida.
Vi tycker att man drar vÀl stora vÀxlar pÄ domslutet. Mer fysiskt vÄld frÄn vuxna mot barn med vÄra funktionsnedsÀttningar Àr inte den vÀg framÄt vi vill se. Incidenten i Lidköping ser vi som ett uttryck för brist pÄ kunskap om en stor grupp elever. Omkring Ätta procent av eleverna uppskattas ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. RÀknar man Àven in elever som har liknande svÄrigheter, men som inte uppfyller kraven för en diagnos, blir antalet Ànnu fler. Hur de ska fÄ en fungerande skolgÄng Àr en viktig och angelÀgen samhÀllsfrÄga.
Ordningsproblemen mÄste sÀttas in i sitt sammanhang. NÀr resurser dras in och skolresultaten för elever med NPF fortsÀtter att rasa efterlyser vi en lösningsorienterad skoldebatt som innebÀr att alla som jobbar i skolan fÄr adekvata kunskaper som hjÀlper dem att arbeta förebyggande mot konflikter och att hantera verkningarna av dem som uppstÄr. Det leder till en bÀttre arbetsmiljö för bÄde lÀrare och elever.
LĂ„t oss ocksĂ„ pĂ„ en gĂ„ng vara tydliga med att vi Ă€r för en skola prĂ€glad av trygghet och studiero. Det Ă€r sannolikt Ă€nnu viktigare för elever med NPF Ă€n andra barn. Vi vet hur svĂ„rt omgivningen har att förstĂ„ komplexiteten i osynliga funktionsnedsĂ€ttningar. Det Ă€r vanligt att symptomen missuppfattas för ointresse, trots, ovilja med mera. Vi vet ocksĂ„ hur âhĂ„rdare tagâ frĂ„n personal som tycker att barnet ska âskĂ€rpa sigâ, kan trigga igĂ„ng beteenden och kĂ€nslor av vanmakt hos barnet som kanske under hela skoltiden tvingas kĂ€nna sig hopplöst, inte duga och aldrig fĂ„r en chans att lyckas. HĂ„rdare tag Ă€r inte lösningen, det förvĂ€rrar och de insatser som anvĂ€nds kontraproduktiva.
Vi krÀver att grundlÀggande specialpedagogik ska ingÄ i alla lÀrar- och skolledarutbildningar. I utbildningen för skolledare ska ett speciellt fokus lÀggas vid rektorns roll och hur skolan kan organiseras för att skapa en tillgÀnglig lÀrmiljö för elever med funktionsnedsÀttning.