Gångfartszon lyfter Uppsala

Drottninggatan, Östra Ågatan och Västra Ågatan bör bli gångfartsområde, skriver centerpartisterna Stefan Hanna, Mia Nordström och Simon Öhlmér.

Önskvärt.  Drottninggatan, Östra Ågatan och Västra Ågatan bör bli gångfartsområde, skriver centerpartisterna Stefan Hanna, Mia Nordström och Simon Öhlmér.

Önskvärt. Drottninggatan, Östra Ågatan och Västra Ågatan bör bli gångfartsområde, skriver centerpartisterna Stefan Hanna, Mia Nordström och Simon Öhlmér.

Foto: Staffan Claesson

Debatt2016-04-15 10:35
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunens nyligen framtagna innerstadsstrategi sägs prioritera gående och deras säkerhet, men hur efterföljs den när gatsten plötsligt ersätts med asfalt på cykelbanan längs Östra Ågatan?

Beslutet fattades på ordförande- och tjänstemannanivå och gavs därför ingen demokratisk förankring. Vid beslut som starkt påverkar olycksriskerna och attraktiviteten i vårt offentliga rum bör oppositionen ges möjlighet att yttra sig innan beslut.

I innerstaden ska fotgängarna stå i fokus och hastigheterna anpassas därefter. Då är det inte bara biltrafikens hastighet som bör hållas nere. Snart har vi en asfalterad cykelbana som uppmuntrar till att cykla snabbare i ett rum där många gående rör sig utan hänvisade övergångsställen.

Redan tidigare höll många cyklister ett högt tempo i detta stråk men efter ombyggnationen utgör de en ännu större risk för både sig själva och alla de som promenerar kring affärerna och uteserveringarna. Risken att ett barn och övriga ska bli påcyklade har markant ökat.

Förutom den förhöjda olycksrisken är förändringen även negativ för företagarna som driver café och grill precis intill. Den dyra, förfulande och farligare ombyggnaden som Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet nu genomför gör att charmen med att kunna sitta och njuta av centrala Uppsala och ån minskar.

Med avspärrningarna av Drottninggatan eller Paradgatan i färskt minne talar inget för att en liknande avspärrning sköts bättre på Östra Ågatan. Paradgatan slog extremt hårt mot de näringsidkare som verkar för ett levande stadsrum. Risken är nu att samma sak sker på Östra Ågatan med tanke på hur detta beslut stressats fram, utan förankring.

Ingreppen är ett slöseri med skattepengar i en tid med en mycket ansträngd ekonomi. Vi tycker att det är klokare att i stället öka tryggheten i området och respektera innerstadsstrategin. Därför vill vi, genom lokala trafikföreskrifter, att Drottninggatan, Östra Ågatan och Västra Ågatan ska definieras som gångfartsområde.

Under alliansens ledning gjordes Dragarbrunnsgatan om till gångfartsområde 2011 och hittills har inga olyckor inrapporterats. Den blandning av trafikslag som alla ska hålla mellan fem och tio kilometer i timmen leder till att folk blir mer uppmärksamma och sätter fotgängarna först. I den efterföljande undersökning där kommunen frågade 1000 invånare vad de tyckte om ombyggnationen visade det sig också att gångtrafikanterna var de som var mest nöjda med lösningen.

Centerpartiet verkar för ett attraktivare och säkrare offentligt rum, inte ett fulare och otryggare. Om den rödgröna majoriteten menar allvar med sin innerstadsstrategi bifaller de vårt förslag om en gångfartszon. Vårt gemensamma rum kan bli en ännu attraktivare plats där vi ser till alla Uppsalabors bästa, i bilen, på cykeln och till fots. Då behöver vi sätta fotgängarna och det offentliga rummet först.

Stefan Hanna (C), kommunalråd

Mia Nordström (C), vice ordförande, gatu- och samhällsmiljönämnden

Simon Öhlmér (C), gatu- och samhällsmiljönämnden

Läs mer om