Under den senaste veckan har frågan om tågtrafiken på sträckan Uppsala-Knivsta-Stockholm och framförallt SJ:s roll återigen blivit aktuell. Vi socialdemokrater prioriterar kollektivtrafiken och för oss är ett brett utbud för resenärerna en avgörande fråga för länets utveckling.
Därför har vi tidigare tydligt uttryckt att SJ:s stopp i Knivsta behövs och är viktigt för kommunens utveckling.
Frågan är viktig för många och diskussionen måste föras utifrån samma utgångspunkter. Därför behövs några klargöranden i sakfrågan.
Huvudfrågan som har lyfts denna gång är att landstinget ska subventionera SJ:s trafik, vilket är problematisk utifrån flera aspekter. Landstinget har som myndighet med ansvar för kollektivtrafiken genom UL skyldighet att se till att det finns ett gott utbud av alternativ för resenärerna i länet. Men SJ är en kommersiell aktör som bedriver sin verksamhet utifrån kommersiella grunder. Den har varit lönsam under många år.
Det finns därför regler som hindrar oss som regional kollektivtrafikmyndighet att ge riktat stöd till SJ.
I stället har vi under ordnade former valt att samverka med SJ. På det sättet har vi med gemensamma krafter gynnat utbudet på resor i länet tidigare.
SJ och Mälab ingick 2010 ett samverkansavtal om trafiken i Mälardalen, som går ut på att skapa ett integrerat, regelbundet och med moderna fordon utfört utbud av tågtrafik. Det inkluderade SJ:s långväga och regionala trafik med god anslutning inom det område Mälab ansvarar för. Det innebär att hela SJ:s nätverk i så stor utsträckning som möjligt ska samordnas med den lokala och regionala trafiken i Mälardalen.
Ett samverkansavtal menar vi socialdemokrater är nödvändigt för fungerande tågtrafik i hela länet. Och båda delarna med SJ:s snabbare trafik och SL/UL-pendeln behövs i en växande region där allt fler pendlar.
Vad gäller frågan om införande av Mälardalstaxa är frågan uppe på agendan, och det pågår diskussioner om att införa en gemensam taxa för Mälardalsregionen. Frågan ska förhandlas och konkretiseras för att slutligen beslutas mellan länen inom Mälab. Vi är positiva till att införa en samordnad taxa som ska gälla för hela regionen och kommer driva på den frågan som en av parterna i Mälab.
Ett sätt att redan nu göra resandet enklare, inte minst för Knivstaborna, är att säkerställa att vi har enkla biljettsystem och prisvärda resor. Tidigare svårigheter att hitta rätt biljettyp för resor över länsgränserna ska åtgärdas.
Vi vill säkerställa en fungerande och kvalitativ tågtrafik för våra medborgare i hela länet och har förslag på åtgärder som inte bara kan beslutas på regional nivå utan också kräver nationella beslut. Det är med regionala och nationella åtgärder som vi tillsammans kan skapa en kollektivtrafik att vara stolta över.
Ett sätt att säkerställa att SJ fortsätter driva och utveckla tågtrafik i vårt län är tydlig styrning av bolaget.
SJ är ett helägt statligt företag, och för oss socialdemokrater är det viktigt att SJ arbetar utifrån ett bredare samhällsperspektiv och tar ansvar för fungerande förbindelser i hela landet, inte minst i vår region. Regeringen bör därför genom regleringsbrev ge SJ ett tydligt uppdrag, som innebär att de som statligt bolag tar ett samhällsansvar. Det är ett sätt att styra och säkerställa fungerande tågförbindelser i vår region.
Vi Socialdemokrater har höga ambitioner för kollektivtrafiken, vi har tydligt lyft behovet av fyrspår, bättre underhåll och billiga och enkla biljettsystem.
Detta menar vi är nödvändigt för att göra tågtrafiken i länet mindre sårbar för förseningar och att utbudet och turtätheten förbättras. Vad gäller utbyggnaden av fyrspår gynnar det resenärer i Uppsala och Knivsta, men också norrut längs järnvägssträckningen. Trafikverket har meddelat att de redan i år tar de första stegen i planeringen av utbyggnaden till fyra spår, ett besked vi mottar med glädje.
För oss handlar det om att se helheten och därför föreslår vi ett paket av åtgärder. Vi socialdemokrater tror inte på att enskilt subventionera ett företag, utan att i stället jobba för lösningar som alla kan gynnas av. Det är därför viktigt för oss att att SJ, som statligt bolag, tillsammans med SL/UL, som regionala företag, tar sitt ansvar.
Bertil Kinnunen
landstingsråd (S) och ordförande i Kollektivtrafiknämnden