Studier visar att utbrändhet och ljudtrötthet är vanligare inom barnomsorgen än inom andra yrken. Om arbetsmiljön är dålig för personalen kan vi utgå från att den också är dålig för barnen.
Vi kristdemokrater i Uppsala anser att den rödgröna majoriteten bör ta krafttag för att förbättra arbetsmiljön i kommunens förskolor.
Barnens tre första år lägger grunden för resten av livet. Den kognitiva och motoriska utvecklingen framhålls ofta när man lyfter fram förskolans betydelse, men minst lika viktig är de emotionella sidorna, och känslan av trygghet och anknytning. Relationen mellan personalen och barnen är det som måste stå i centrum just eftersom personalen behöver ha tid och ork att se vart och ett av de små barnen.
Om det inte finns tillräckligt med engagerade vuxna i verksamheten blir barnen överlåtna till sina jämnåriga i stället för att kunna få hjälp och vägledning från en trygg anknytningsperson.
I samband med den skoldialog som utbildningsnämnden genomfört under 2016 har flera värdefulla synpunkter inkommit från personalen inom förskolan. Något som lyfts fram är behovet av att arbeta mer aktivt och strukturerat med arbetsmiljön. Storleken på barngrupperna påverkar arbetsmiljön och synpunkter om problem med låg grundbemanning och stora barngrupper påtalas av personalen.
Arbetsmiljösituationen i förskolan är både en fråga om barnens uppväxtvillkor och om goda arbetsförhållanden för kommunens medarbetare. Om Uppsala kommun menar allvar med att vara en attraktiv arbetsgivare är det vår skyldighet att se till att arbetsmiljön är god.
År 2011 genomfördes en studie av Fredrik Sjödin med flera i Umeå. Den slog fast att de höga stressmiljöerna i förskolan slår hårt mot personalens hälsa och att det finns mer ljudtrötthet och allmäntrötthet än i andra yrken, detta tillsammans med oroande höga stressnivåer, som höjs redan innan de går till jobbet och inte sjunker förrän sent på kvällen.
Det borde vara högt prioriterat av varje arbetsgivare att motverka detta.
Enligt Lärarförbundet är det nästan dubbelt så vanligt med stressrelaterade sjukdomar för förskollärare och lärare i fritidshem än jämfört med andra yrkesgrupper.
Enligt statistik från Försäkringskassan var det 2014 nästan dubbelt så vanligt med sjukskrivningar på grund av psykiska diagnoser för personal inom barnomsorgen än för arbetsmarknaden som helhet. Ökningen är 27 procent på bara fem år.
För år 2015 låg Uppsala kommun på 16,3 barn per barngrupp i snitt. Skolverkets allmänna rekommendationer är sex till tolv barn mellan ett och tre år, och nio till femton för barn mellan fyra och fem år. Här finns med stor sannolikhet en av de viktigaste orsakerna till varför personalen blir ljudtrött och utbränd.
Därför är minskade barngrupper ett viktigt verktyg i arbetet mot en lugnare arbetsmiljö för alla inblandade.
Ett viktigt steg mot att såväl anställda som barn ska må bättre och få bättre villkor är att förbättra just arbetsmiljön. I vissa fall är det inte ovanligt att barnen vistas på förskolan uppemot 50 timmar i veckan, vilket är mer än heltid för en arbetande vuxen. Kanske blir det i ljuset av detta inte heller konstigt att allt fler blir skoltrötta allt tidigare?
Nu ska sägas att en viktig nyckel till en god arbetsmiljö på förskolor och i pedagogisk omsorg är arbetsledningen från cheferna, det vill säga hur man lägger upp arbetet så att man hela tiden kan tillse att det enskilda barnet får tillräckligt få vuxna och andra barn att förhålla sig till. Här måste politikerna ge de rätta redskapen för ett bra upplägg, i form av ändamålsenliga lokaler, tillräckliga resurser och ett gott stöd från förvaltningen.
Kristdemokraterna lägger nu en motion till Kommunfullmäktige där vi föreslår en genomgripande kartläggning av arbetsmiljösituationen inom kommunens alla förskolor, där bland annat ljudtrötthet och stress ska mätas.
Detta ska även resultera i ett konkret åtgärdspaket. Vi har inte råd att inte ge den allra bästa barnomsorgen till våra barn, vilket går hand i hand med en god arbetsmiljö för såväl de anställda som för barnen själva.
Jonas Segersam, kommunalråd (KD)
Martin Wisell, vice ordförande (KD) i Utbildningsnämndens förskoleutskott