För att klara Uppsalas kraftiga befolkningstillväxt på ett hållbart sätt är det nödvändigt att ta behovet av bättre landsbygdsutveckling på allvar. Som en del i Centerpartiets hållbara utveckling av vårt Uppsala satsar vi de kommande åren 1,5 miljarder kronor på att stärka landsbygdens attraktion genom kraftiga satsningar på några väl valda kransortssamhällen. Dessa kan stärka närservicen för 50 000 av Uppsalas invånare som inte bor i centralorten och som inom 34 år minst kommer att vara 75 000 stycken invånare. Av Sveriges 290 kommuner har 265 färre än 75 000 invånare. Bra om fler partier börjar förstå det.
Utöver en kraftig förstärkning av servicen och bostadsbeståndet i fyra kransorter är det viktig att kollektivtrafiken förstärks. Vi anser att anropsstyrd kollektivtrafik ska erbjudas och att den beställningscentral som Prebus redan har för färdtjänsten kan nyttjas. Att ha dyr regelbunden kollektivtrafik i områden med mycket litet resande är slöseri med skattepengar. Därför är det bättre att utveckla möjligheterna för våra landsbygdsbor att få bättre tillgång till smarta resekedjor där bilen kan tas från huset till en pendlarparkering varifrån man kan ta buss eller tåg till exempelvis arbete. Ingen tjänar på att kollektivtrafik går tom. En fördubbling av kollektivtrafiken uppnås om människors resekedjor förbättras dvs att man smidigt kan kombinera cykel, bil och kollektivtrafik för att komma till och ifrån de platser man ska besöka. Därför jobbar vi med att utveckla resekedjor både i centrala Uppsala och i våra kransortssamhällen.
Centerpartiets politik går ut på att minska behovet av personbil i centralorten och att skapa bättre förutsättningar för kloka resekedjor mellan vår landsbygd och större kollektivtrafikstråk.
Vi anser att det är mycket viktigt att Uppsalas invånare får bättre erbjudanden från Uppsala läns landsting eftersom Uppsalaborna enskilt drabbades av en 50-procentig prisökning vid senaste förändring av biljettsystemet. Att ett redan högt pris för ett månadskort höjs ytterligare anser vi vara helt fel väg att gå för att nå kollektivtrafikens fördubblingsmål. Ett betydligt högre kollektivtrafikresande är inte bara viktigt för att minska koldioxidutsläppen utan även för att minska våra allt större bekymmer med trafikstockningar. I takt med att Uppsala växer med hela 75 procent, ytterligare 150 000 personer på bara 34 år är det viktigt att tänka och agera klokt om befolkningsutvecklingen ska ske på ett hållbart sätt.
Till skillnad från MP tror vi att personbilen kommer att fortsätta att spela en stor roll för människors möjligheter att transportera sig, särskilt på landsbygden. Därför verkar vi också för att bilparken så snart som möjligt ska ställas om så att den går på el och biogas i stället för fossila bränslen. För att det ska bli en verklighet så snart som möjligt så krävs en snabbare utbyggnad av infrastruktur som tankställen för biogas och laddplatser för el. Både kommunen och landstinget måste ta ett större ansvar för att den utvecklingen ska gå fortare. MP har en del positiva idéer som vi delar men MP:s stora motstånd mot bilen som transportmedel är inte bara dum utan den omöjliggör ett modernt liv på landsbygden.
Centerpartiet vill att omställningen till hållbara transporter sker smart och ansvarsfullt genom samverkan och intermodala transportlösningar som inkluderar cykel, bilpooler, biogas-, el-, laddhybrid- och hybrid fordon.
Med våra högt ställda miljö- och klimatmål har Uppsala möjlighet att vara ett föredöme i Sverige och i världen med att ställa om till helt fossilfria kommunala transporter på mindre än 10 år. Centerpartiet vill att kommunen i handling måste göra mer för att våra viktiga och ambitiösa miljö- och klimatmål ska uppnås. Därför vill Centerpartiet avsätta 10 miljoner årligen 2016–2019 i investeringsmedel till kommunstyrelsen som kan matchas mot nämnder och styrelsers projekt för att uppnå uppsatta mål i miljö- och klimatprogrammet. Vi kommer att utveckla ett grönare Uppsala med fler och smartare miljöanpassade transporter.
Med en realistisk och modern tillväxtorienterad miljö- och företagspolitik skapar omställningen till fossilfria transporter tillväxt, fler gröna jobb i Uppsala och en mer attraktiv kommun.
Stefan Hanna
kommunalråd (C)
Mia Nordström
ledamot gatu- och samhällsmiljönämnden, kandidat till kommunfullmäktige (C)