Vi lever i en demokrati dÀr vi vart fjÀrde Är vÀljer folkvalda politiker som arbetar för riksdag, regioner och kommuner. För att ha möjlighet att engagera sig behöver medborgarna veta vad partier och politiker vill utrÀtta. De behöver ocksÄ ha information om hur planer Àr tÀnkta att genomföras och pÄ vilka grunder politiker fattar beslut.
De politiker och tjÀnstemÀn som arbetar för kommunen har olika lagar att rÀtta sig efter. Kommunen har i mÄnga frÄgor ÀndÄ stor frihet. Medborgare Àr Ä andra sidan sannolikt inte sÀrskilt insatta i kommunallagen eller vilka begrÀnsningar som anges dÀr. NÄgon större skyldighet att informera medborgarna tycks inte heller finnas. Vi fÄr ofta bara lita pÄ att allt gÄr rÀtt till. Kommunallagen tillÄter att skötseln av kommunala angelÀgenheter i mÄnga fall kan överföra till privata utförare, till exempel ÀldrevÄrd, skötsel av grönytor med mera.
Men hur mycket ansvar kan en kommun lĂ€mna ifrĂ„n sig? Ăr det lĂ€mpligt att kommunen överlĂ€mnar till byggentreprenören att sköta markundersökningar och utredningar av miljö- och naturvĂ€rden i det omrĂ„de som kommunen lovat bort men Ă€nnu inte sĂ„lt? Kolliderar inte det med vinstintressen? Ăr det lĂ€mpligt att kommunens fullmĂ€ktige lĂ€mnar över till byggbolag och konsulter genom planavgiften att avlöna de tjĂ€nstemĂ€n som arbetar för att bereda Ă€renden för kommunens rĂ€kning? Finns inte risk för korruption?
NÀr det Àr marknadskrafter som avgör hur mycket berg man ska sprÀnga bort, hur mycket gammal tallskog man ska fÀlla och hur tÀtt man ska bygga, hur stort blir dÄ intresset av att skydda Äldriga men Ànnu mycket vÀlfungerande ekosystem med mÄnga rödlistade arter? Klimatlagen gÀller för alla, Àven för privata utförare. Kan kommunen garantera att (tvingande) miljölagar följs?
Ăr det över huvud taget möjligt att följa de föreskrifter som Miljöbalken statuerar nĂ€r man vĂ€ljer att bebygga omrĂ„den med höga naturvĂ€rden? Vi Ă€r ju skyldiga att frĂ€mja en hĂ„llbar utveckling, skydda och vĂ„rda vĂ€rdefulla natur- och kulturmiljöer sĂ„ att den biologiska mĂ„ngfalden bevaras. I vilken grad kommer man att ta hĂ€nsyn till mĂ€nniskors hĂ€lsa och vĂ€lmĂ„ende som berör i bĂ„de nutid och framtid?
Innan man beslutar om detaljplaner ska kommunen samrÄda kring den med berörda parter. Hur tas synpunkterna om hand och av vilka? SamrÄd tycks ytterst sÀllan pÄverka det kommande beslutet i nÄgon vÀsentlig omfattning. SmÄ förÀndringar görs dock ibland.
Gynnar det den lokala demokratin i kommunen att samrĂ„d med medborgare lĂ€ggs över till dyra konsulter? Ăr det inte politikernas ansvar att lyssna bĂ„de till sakkunskapen och medborgarnas synpunkter och Ă€ven i sann demokratisk anda redogöra för planerna, rĂ„dgöra kring dem, föra samtal, lĂ€gga vikt vid vad de mĂ€nniskor som berörs har att sĂ€ga och dĂ€rutöver konstruktivt söka goda lösningar? Det Ă€r inte marknadskrafterna som ska ha ledarskapet. Det gynnar varken demokratin eller miljön.
Politiker sÀger sig ofta vilja vara öppna och informera kring hur de tÀnker och beslutar sÄ att medborgarna ska fÄ insyn. Som medborgare önskar man inte bara att politikerna ska svara pÄ frÄgor utan att de strÀvar efter att möta medborgarna med tydlig information pÄ saklig grund och med öppen argumentation. I dag Àr det i praktiken kommunens tjÀnstemÀn som sköter genomförandet av beslut. De förtroendevalda har dock alltid det yttersta ansvaret.
Medborgardialog Àr en vÀl beprövad modell som finns i de flesta av Sveriges kommuner. Den innebÀr att politiker och medborgare diskuterar tillsammans och med sÀrskilt sakkunniga med syfte att lyssna in bÄde grundfakta, olika alternativ och varandras Äsikter och pÄ den vÀgen förbereda hÄllbara beslut. Ett annat sÀtt att stÀrka demokratin Àr att lÄta folkbokförda medborgare fÄ möjlighet att ge förslag, det vill sÀga ta initiativ till Àrenden i fullmÀktige som rör frÄgor inom omrÄden som kommunen har ansvar för. Det finns medborgare som gÀrna engagerar sig och Ànnu fler som vill bli informerade.