IT-outsourcing spar pengar till välfärden

Outsourcing av IT-verksamhet kan generera besparingar på mellan 10 och 25 procent inom offentlig sektor, skriver Mats Brandt.

Mats Brandt

Mats Brandt

Foto: Fotograf saknas!

Debatt2014-11-10 14:42
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är fortfarande betydligt mer vanligt att kommuner outsourcar verksamheter som skola och äldreomsorg än IT-drift, trots att det senare inte betraktas som en kommunal kärnverksamhet. Samtidigt visar studier att offentlig sektor, genom att nyttja externa leverantörer, kan spara upp till en fjärdedel av sina IT-driftskostnader. Det är resurser som i stället skulle kunna investeras i bättre välfärdstjänster för medborgarna.

För närvarande pågår en diskussion inom Uppsala kommun avseende outsourcing av IT-drift. Kommunstyrelsen har föreslagit kommunfullmäktige att avbryta upphandlingen gällande denna verksamhet för att skaffa sig ett mer omfattande underlag. Samtidigt har det i den mediala debatten lyfts fram ett antal obesvarade frågeställningar. Vi vill med denna debattartikel bjuda in till dialog och dela med oss av vår erfarenhet från ett halvt sekel av outsourcad kommunal IT-verksamhet.

Outsourcinggraden hos kommuner har ökat kraftigt de senaste åren, och 2014 har nästan var tredje kommun i Sverige någon del av sin IT-verksamhet utlagd på externa IT-leverantörer.

Av dessa har en tredjedel outsourcat hela sin IT-verksamhet till en enda utomstående IT-leverantör. Benägenheten att outsourca ökar i takt med kommunstorlek. En oberoende undersökning från analysföretaget Radar Group visar dessutom att nio av tio var nöjda med sin outsourcade IT-verksamhet.

Den främsta anledningen till varför kommuner i dag väljer att outsourca sin IT-verksamhet är att IT har blivit mer verksamhetskritiskt i ett allt mer digitaliserat samhälle. Det ställer högre krav på kompetensförsörjning och modern IT-infrastruktur.

En industriell IT-leverantör verkar på en konkurrensutsatt marknad vilket kräver ständigt förbättrad effektivitet, kvalitet och innovationsförmåga för att kunna hävda sig i konkurrensen. Detta tillsammans med kostnadsmedvetna politiker som eftersträvar effektiv och stabil IT-drift, har medfört att outsourcing fått ett rejält uppsving det senaste decenniet.

Det är dock fortfarande betydligt mer vanligt att kommuner outsourcar kärnverksamheter som skola och äldreomsorg än IT-verksamhet, trots att IT-verksamhet inte betraktas som en kommunal kärnverksamhet till skillnad från de andra. Uppsala kommun beslutade till exempel så sent som i oktober om att outsourca en del av äldreomsorgen.

Samtidigt pekar flera analyser, däribland från E-delegationen, på att outsourcing av IT-verksamhet kan generera besparingar på mellan 10 och 25 procent inom offentlig sektor.Pengar som i stället skulle kunna användas för att stärka välfärdstjänster inom till exempel skola och äldreomsorg.

Sammanfattningsvis är vår uppfattning att IT-drift är en kärnverksamhet för industriella IT-leverantörer, inte för kommuner. Det är självklart nödvändigt att ha ett utförligt underlag och stå på en stadig grund innan man beslutar att outsourca delar av sin verksamhet. Men kärnfrågan lyder – var ska kommunernas fokus ligga, på IT-drift eller välfärdstjänster?

Mats Brandt, chef för offentlig sektor Tieto Sverige

Läs mer om