Kilometerskattens vara eller icke vara fortsätter. Regeringen drog tidigare i våras tillbaka förslaget om att straffbeskatta avstånd på landsbygden efter hård kritik från bland annat Centerpartiet, näringslivet, LO och företrädare för landsbygden. Men i Almedalens skugga försöker nu regeringen smyga in förslaget med "skatt på avstånd" i stället. Vid regeringssammanträdet i samband med Almedalsveckan beslöt regeringen att uppdra till ett antal statliga myndigheter att bistå en regeringsintern utredning med syfte att lägga skarpa förslag att införa en kilometerskatt.
Regeringens miljöargument håller fortfarande inte. En skatt på avstånd är just det, en skatt på avstånd. Det görs inga undantag för lastbilar som går på förnybara bränslen, utan alla lastbilar straffas oavsett vilken typ av bränsle fordonet drivs av. Det är mycket märkligt att det inte ges några incitament för lastbilsägare att ställa om sin fordonsflotta till gröna alternativ. Varför ska de investera i nya gröna lastbilar när skatten ändå blir densamma?
Det är oförståeligt hur regeringen kan fortsätta föreslå en skatt som bevisligen inte ger den miljöeffekt de eftersträvar. Miljön riskerar tvärtemot ta mycket stryk eftersom skogen är den resurs som kommer att behöva användas för att producera dagens och framtidens miljövänliga drivmedel. Men om det blir dyrare att hämta skogen minskar självklart möjligheten att ställa om till ett grönt samhälle.
Den svenska skogsnäringen ger jobb åt omkring 100 000 människor och bidrar med cirka 100 miljarder till svensk välfärd med sitt stora exportnetto. Dessutom är det ju den växande skogen, på långa avstånd från industri och bebyggelse, som är nyckeln till att ställa om den fossilberoende och nedsmutsande oljan. Vi tror inte att vägen för ökad välfärd och minskade utsläpp är att kväva svensk skogsnäring genom en kilometerskatt.
En kilometerskatt slår mot jobben på landsbygden. Sverige är ett långt land men glest befolkat och det är inte möjligt att dra järnvägar över hela landet. Vi är dessutom är ett starkt handelsberoende land i Europas utkant. Det är extra problematiskt att regeringens ”vägslitageavgiftutredning” med förslag till åtgärder går direkt på tvärs med den parlamentariska landsbygdskommitténs utredning som kom tidigare i våras. I den angav man ett 70-tal konkreta förslag för en levande landsbygd i hela vårt land. En kilometerskatt kommer att driva på koncentrationen av produktion och människor till landets tre storstadsområden Hur ska en skatt för de som vill bo och arbeta på landsbygden locka fler till att stanna kvar där och bygga upp sina liv?
Centerpartiets alternativ är att miljövänliga lastbilar ska gynnas ekonomiskt genom en klimatrabatt, så att valet blir enklare vid investeringar av nya miljövänliga fordon. Det är grön skatteväxling på riktigt och då skapar vi fler jobb och gör det möjligt att bo på landsbygden.
Anders Åkesson
Infrastrukturpolitisk talesperson.(C)