Kollektivtrafik med studentrabatt

Caisa Lycken

Caisa Lycken

Foto: Fotograf saknas!

Debatt2016-05-16 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UNT rapporterade nyligen (2016-05-12) att Uppsala för tredje året i rad toppar listan över Sveriges mest attraktiva stadskommuner. För lite mer än ett år sedan utsågs dessutom Uppsala till Årets studentstad 2015/2016 och Uppsala studentkår kan instämma att vår stad är en bra stad att studera, bo och leva i. Nu har vi som studentkår också haft en möjlighet att visa upp staden ännu mer eftersom Sveriges förenade studentkårers (SFS) fullmäktige ägde rum i Uppsala.

Vi är stolta över att visa upp Uppsala som studentstad för våra studentkårskollegor. Både för det goda samarbete som finns mellan studentorganisationerna, universiteten, kommunen och landstinget men också vårt egna politiska påverkansarbete som Uppsala studentkår bedrivit de senaste åren. Framförallt genom kampanjen 7 krav för en bättre studentstad som också är en av anledningarna till att vi blev just Årets studentstad. I kampanjen lade Uppsala studentkår fram sju krav inför valen 2014 gentemot kommun- och landstingspolitiker som vi ansåg kunde göra Uppsala till en bättre studentstad. Men vi nöjer oss inte med att bara ställa krav under ett valår. Inför SFS fullmäktige följde vi även upp vad som hänt med kraven.

Vårt krav i kampanjen 7 krav för en bättre studentstad gällande kollektivtrafik löd att studentrabatten utökas till 40 procent och att studentrabatt införs även för enkelresor och på reskassa. Tyvärr har ingen del av vårt krav genomförts än, däremot har det skett en prissänkning på 30-dagarsbiljetterna som gör att det är billigare för studenter att välja den biljettypen än innan.

Under våren har kollektivtrafikfrågor stått högt på politikernas agenda, men med blandade resultat. Ett förslag till nytt linjenät har presenterats, Trafikförsörjningsprogram 2.0 har tagits fram och riktlinjer för tillgänglighet i kollektivtrafiken är just nu ute på remiss. Uppsala studentkår har tagit alla tillfällen vi fått för att föra fram studenternas syn på kollektivtrafiken, allt för att förbättra Uppsala som studentstad. Det bör vara en självklarhet att Uppsala ska ha ett modernt och geografiskt utbyggt kollektivtrafiknät och det är en förutsättning för att kunna röra sig obehindrat i staden utan bil.

Geografiska faktorer och socioekonomiska skillnader går ofta hand i hand när det talas om tillgänglighet i/till staden, och kollektivtrafiken är det som ska möjliggöra att alla invånare kan tillgodogöra sig Uppsalas kulturutbud och samhällsservice. Ett utbyggt linjenät är ett steg i rätt riktning, men valet att låta resenärerna plocka upp notan för utbyggnaden av kollektivtrafiken är problematisk. Det är både kontraproduktivt om man vill få fler Uppsalabor att åka kollektivt, och det lägger kostnaden på de grupper som är mest beroende av kollektivtrafik och som ofta redan är ekonomiskt utsatta.

Ingen ska behöva välja bort bekväma och säkra resor av ekonomiska skäl. För att studenter ska kunna nyttja kollektivtrafiken i Uppsala fullt ut behövs en uppdelning av biljetterna i fler priskategorier. Vi vill fortsatt att studentrabatten utökas till 40 procent på 30-dagarsbiljetter och att studentrabatt införs även för enkelresor och på reskassa. I stället för att lägga kostnaden för ett nytt linjenät på resenärerna, och på så sätt utesluta resurssvaga grupper från kollektivtrafiken bör kostnaden finansieras via skattesedeln. Då skulle Uppsala inte bara bli en bättre studentstad, det skulle vara en bättre stad för oss alla.

Caisa Lycken

ordförande Uppsala studentkår

Miranda Cox

vice ordförande Uppsala studentkår

Läs mer om