Kommunens egna barn?

Uppsala gör som mĂ„na kommuner: man ser skolbarnen som ”sina” barn, skriver Ulla Hamilton.

Ulla Hamilton

Ulla Hamilton

Foto: Fotograf saknas!

DEBATT2016-03-09 00:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I dag gĂ„r över 315 000 elever i friskola. Det Ă€r fler Ă€n nĂ„gonsin tidigare. Friskolor utgör en omistlig del av det svenska utbildningsvĂ€sendet. I Uppsala gĂ„r 22 procent av eleverna i en friskola. Trots detta Ă€r det allt för vanligt att kommunföretrĂ€dare ser friskolorna som en motstĂ„ndare snarare Ă€n en del av lösningen för att komma till rĂ€tta med sjunkande skolresultat.

NÀstan dagligen vittnar vÄra medlemmar om en negativ instÀllning frÄn kommuner.

Nationell statistik visar att friskolor i genomsnitt fÄr 10 procent lÀgre ersÀttning per elev jÀmfört med motsvarande elever i en kommunal skola. Beslut tas ofta utan att ta friskolornas förutsÀttningar och planering pÄ allvar. I BollnÀs fick en populÀr friskola nÄgra dagar innan jul besked om att kommunen justerat sin berÀkningsmetod för elevpengen. För dem innebar det 1,8 miljoner kronor mindre och den nya berÀkningsmodellen slog bara mot den hÀlft av eleverna i kommunen som gick i friskolan.

Neddragningen gÀllde frÄn första januari, det vill sÀga nÄgon vecka senare. Under sÄdana förutsÀttningar Àr det svÄrt att driva en verksamhet.

Den sk Ägarprövningsutredningen lyfte frĂ„gan om vikten av att bland annat skolor har en lĂ„ngsiktigt hĂ„llbar ekonomi. Det Ă€r viktigt. Exemplet frĂ„n BollnĂ€s, och det finns likande frĂ„n andra kommuner, visar att kommunerna i stor utstrĂ€ckning Ă€ger frĂ„gan om friskolornas ekonomi. Pengen ska rĂ€knas ut efter kommunens kostnad för den kommunala skolan. Friskoleelever ska fĂ„ den peng som de kommunala eleverna fĂ„r. SĂ„ sĂ€ger lagen men sĂ„ fungerar det inte alltid.

För det finns ytterligare en komponent, en variabel som öppnar för godtycke. Kommunen sÀtter de sÄ kallade socioekonomiska viktningarna av elevpengen.

Elever kan ha och har ofta olika förutsÀttningar, och deras bakgrund avgör hur mycket deras elevpeng ska vara vÀrd. I praktiken innebÀr det att kommunen kan rÀkna pÄ olika modeller och kan pÄ sÄ sÀtt finna den viktning som faller bÀst ut efter de behov som prioriteras. PÄfallande ofta faller det vÀl ut för de kommunala skolorna.

Uppsala Àr tyvÀrr inget undantag. NÀr Uppsala kommun förra Äret skapade ett nytt berÀkningssÀtt för skolresurser dÀr socioekonomisk bakgrund skulle viktas annorlunda, sÄ kallad strukturersÀttning, kom Àven det beslutet utan övergÄngstid.

Mitt i lÀsÄret Àndrades berÀkningen sÄ att Internationella Engelska skolan (IES) tappade cirka 5 miljoner kronor, motsvarande tio lÀrare.

Beskedet kom i december 2015 och utformningen av den nya berÀkningen Àr nÀrmast perfekt skruvad för att ta pengar frÄn IES och ge till den kommunala skolan. Det kanske tydligaste tecknet Àr att kommunen till skillnad frÄn nÀstan alla andra kommuner vÀjer att ta bort utlÀndsk bakgrund som en faktor. IES har en högre andel barn med utlÀndsk bakgrund Àn de kommunala skolorna.

Kan det illustreras pÄ ett bÀttre sÀtt Àn exemplen frÄn BollnÀs och Uppsala att kommunens agerande Àr avgörande förutsÀttning för att skolor ska kunna ha en lÄngsiktigt hÄllbar ekonomi?

Det Àr kommunen som faststÀller pengen. Det svenska friskolesystemet medger inte att friskolor har terminsavgifter eller andra typer av avgifter. Det Àr bra. Men det förutsÀtter ett agerande frÄn kommunerna som skapar förutsÀttningar för en lÄngsiktigt hÄllbar ekonomi.

Den svenska skolan har tappat i kvalitet, resultaten talar sitt tydliga sprÄk. Samtidigt vet vi att friskolor bidrar till att minska resultattappet. Skolverkets statistik visar att en större andel elever nÄr kunskapskraven i fristÄende Àn i kommunala skolor. Oavsett om man utgÄr ifrÄn förÀldrarnas utbildningsnivÄ, om eleverna har svensk eller utlÀndsk bakgrund sÄ gÀller samma mönster.

I kommunala skolor minskar andelen som nÄr kunskapskraven, frÄn 48 till 46 procent. I friskolor ökar andelen frÄn 74 till 75 procent.

Att de goda resultaten inte uppmÀrksammas mer av kommunerna Àr synd. Friskolor vill arbeta tillsammans med det offentliga för att möta framtidens utmaningar. DÀrför har Friskolornas riksförbund tagit initiativ till att friskolorna ska kunna ta emot en större del nyanlÀnda. Initiativet har lett till att regeringens utredare har föreslagit att en kvot motsvarande högst 5 procent av elevantalet pÄ skolan fÄr avsÀttas för nyanlÀnda elever, trots att skolan har kö. Detta för att Àven populÀra friskolor ska kunna ta emot barn och ungdomar som just kommit till Sverige.

Hur Uppsala fördelar om resurser mitt i lĂ€sĂ„ret Ă€r en illustration av att mĂ„nga kommunföretrĂ€dare agerar protektionistiskt, de ser barnen som ”sina”.

Sverige har inte rĂ„d med en sĂ„dan attityd, och jag hoppas att Uppsala och andra kommunledningar tĂ€nker om. Friskolor vill och kan hjĂ€lpa till för att ta emot nyanlĂ€nda och för att höja kvaliteten i den svenska skolan. Det Ă€r hög tid – efter mer Ă€n 20 Ă„r med friskolereformen – att alla kommuner ocksĂ„ ser den möjligheten. Jag Ă€r övertygad om att ett sĂ„dant förhĂ„llningssĂ€tt frĂ„n Uppsalas kommunledning skulle vĂ€lkomnas av sĂ„vĂ€l elever som förĂ€ldrar.

Ulla Hamilton, friskolornas riksförbund

Friskolor

LĂ€s mer om