Uppsala behöver inte spÄrvÀg, varken av kapacitetsskÀl eller av kostnadsskÀl. Uppsala behöver inte heller den extrema mastodontexploateringen i de södra stadsdelarna. Den blir mÄttlöst dyr för invÄnarna i Uppsala kommun och Region Uppsala och innebÀr risk för förmögenhetsöverföring av medborgarnas skattemedel till storexploatörer. Och spÄrvÀgshysterin och de extrema byggplanerna i södra Uppsala hÀnger intimt samman, vilket inte alla förstÄtt. Nyhetsmedia har till och med underlÄtit att förklara sambandet och att kritiskt granska de verkliga kostnaderna för Uppsala kommun, Region Uppsala och samhÀllet i stort.
MalmöExpressens lÄngbussar betjÀnar hela 325 000 invÄnare i tÀtort i en kommun med totalt 357 000 invÄnare. Malmö Àr Sveriges befolkningsmÀssigt tredje största kommun. Uppsala kommun Àr mycket mindre och har enbart 180 000 invÄnare i staden och 242 000 i kommunen. Uppsala Àr dessutom landets största landsbygdskommun med sÄ mÄnga som 60 000 invÄnare pÄ landsbygden. Kommunen har en landyta pÄ hela 220 000 hektar, varav enbart 4300 hektar i centralorten. Till saken hör att lÄngbussarna kan köras pÄ landsbygden nÀr det behovet uppstÄr. LÄngbussar à la Malmö rÀcker alltsÄ under en lÄng tid Àven för en extrem befolkningstillvÀxt för Uppsala.
Dessutom Ă€r investeringskostnaderna för spĂ„rvĂ€g betydligt högre Ă€n vad som hittills angetts. De 12 miljarder i investeringskostnader och anlĂ€ggningsutgifter som tidigare antagits Ă€r vĂ€sentligt högre nu i dag pĂ„ grund av kostnadsökningar och en accelererande inflation. Kostnaderna överstiger sannolikt lĂ„ngt mer Ă€n 15 miljarder. De berĂ€knade markförsĂ€ljningsintĂ€kterna pĂ„ 10 miljarder har dessutom pĂ„ ett avgörande sĂ€tt sjunkit, rimligen till ner mot hĂ€lften. Den statliga medfinansieringen pĂ„ 3 miljarder, som ju ocksĂ„ Ă€r vĂ„ra skattemedel och inte âmanna frĂ„n himlenâ, tĂ€cker alltsĂ„ pĂ„ inget sĂ€tt det miljardunderskott som dagens och framtidens Uppsalabor ska stĂ„ för i en spĂ„rvagnssatsning. Och vad kommer driften, skötseln och underhĂ„llet av mĂ„ngmiljardsatsningen att kosta Region Uppsalas skattebetalare?
Uppsala behöver och ska utvecklas, men inte i en feberlik bygghets i en gigantisk byggenskap i Uppsala södra stad. Uppsalaborna önskar en varsam utbyggnad. Folk vill inte bo högt och tÀtt i utanförskapsomrÄden. Folk vill bo i lÀgre hus och smÄhus, Àgda av dem sjÀlva, nÀra naturen och med en fungerande samhÀllsservice i sin nÀrhet. Uppsala har förutsÀttningarna för en sÄdan tillvÀxt i kransorterna runt centralorten. HÀr finns jÀrnvÀgar och vÀgar med nÀraliggande landsbygdsorter som försiktigt och klokt kan byggas ut. HÀr behövs inte dyr och miljöförstörande spÄrvÀg av fossilstint stÄl och betongpÄlar ner till 70 meters djup och en flera hundra meter lÄng högbro intill UppsalaÄsens dricksvattenreserver alldeles bredvid Natura 2000-omrÄdet och naturreservatet à rike Fyris.
Det sĂ€rskilt anmĂ€rkningsvĂ€rda med de mĂ„ttlösa byggplanerna för de södra stadsdelarna i Uppsala och spĂ„rvagnshysterin Ă€r att minoritetsstyret â Socialdemokraterna, VĂ€nsterpartiet och Miljöpartiet â med stöd av Liberalerna, Ă€r beredda att sĂ€lja ut sig i ett partnerskapsbolag med ekonomiska intressen.
S, V, MP och L i Uppsala kommun Àr, med stöd av alliansen och SD i Region Uppsala, uppenbarligen beredda att överexploatera vÀrdefulla och mycket kÀnsliga natur- och kulturmiljöer, skog och Äkermark till förmÄn för storexploatörer. Den kommunala och regionala rÄdigheten och den folkliga insynen inskrÀnks. Allt riskerar att ske i sÄ kallad kompiskapitalism dÀr entreprenörskapet, den fria företagsamheten och demokratin pÄ ett vÀsentligt sÀtt kan komma att hÀmmas. Illa!