Kommunens utbildningsmyndighet i Uppsala planerar att splittra Kvarngärdets internationella skola. UNT offentliggjorde denna frustrerande utveckling den 25 november 2015. Det är ett odemokratiskt och oroande angrepp på en väl fungerande skola och en hård attack på kommunens växande mångkulturella profil, en förolämpning mot Uppsalas internationella anseende. Det är en skandal.
Elever, lärare och målsmän har chockats av detta förslag från utbildningskontoret. De för fram en protest mot det i syfte att låta den demokratiska andan råda och att skolan ska få vara kvar. Elever har demonstrerat inför grundskolechefen Lars Romanus och kommunalrådet Caroline Andersson (S).
Kvarngärdesskolan har sin speciella internationella profil.
Den alltsedan 1970-talet ökande invandringen har medfört en stor mångfald vad gäller etnicitet, språk och religion. I detta sammanhang har det internationella skolsystemet blivit en realitet. I januari 2015 listade ICS (International Schools Consultancy) att Sverige har 107 internationella skolor.
Uppsala som är Sveriges fjärde största stad med mer än 200 000 invånare har bara Kvarngärdesskolan – den bästa av 107 sådana skolor i hela landet.
Den har ett gott rykte både nationellt och internationellt. Den har berikat både den kulturella och den utbildningsmässiga profilen i staden. En forskningsrapport vid Stockholms universitet har nyligen klargjort att denna skola har en unik profil.
Ett exempel som visar skolans betydelse i Uppsala: Kvarngärdesskolan har en unik utbildning i Engelska, som en av tio skolor i landet får man anordna spetsutbildning i grundskolan 2012.
Kvarngärdesskolan har lång erfarenhet av undervisning i internationella klasser med hög kvalitet.
Det är en tvåspråkig skola som förenar lärande och engelska. Den har förtjänstfullt uppnått både nationell och internationell standard. Dess ledare har höga förväntningar på sina elever från olika etniciteter och språkgrupper och hjälper dem att sätta och nå positiva mål.
Kvarngärdesskolans internationella miljö har grundlagts under lång tid och måste behandlas med respekt.
Att dela de engelska mellanstadieklasserna skulle skada skolans flexibilitet gentemot eleverna och mot föräldrar med internationell bakgrund – det gäller både dem som är här för kortare tid och dem som vill stanna längre i Uppsala. Detta beslut kan absolut påverka internationella forskare och yrkespersoner som vill flytta till Uppsala.
Anisur Rahman, Uppsalas fristadsförfattare 2009-2011
Översättning: Ingeborg Sevastik