Lagerquists pÄstÄenden Àr en skymf

Svar till "Carl Lindberg (S) drömmer om DDR" i UNT 21/8.

Efter omfattande utredningsarbete och försöksverksamhet kunde grundskolan efter hÄrt politiskt motstÄnd etableras 1962, skriver Carl Lindberg.

Efter omfattande utredningsarbete och försöksverksamhet kunde grundskolan efter hÄrt politiskt motstÄnd etableras 1962, skriver Carl Lindberg.

Foto: Pressbild/TT

Debatt2020-08-30 02:56
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Slutreplik

TĂ€nk att fakta ur en statlig utredning kan leda till en sĂ„dan vrede, felaktiga pĂ„stĂ„enden och bisarra slutsatser, som Markus Lagerquist gör sig skyldig till. Min artikel bygger pĂ„ utredningens fakta och mina kunskaper. De senare kommer frĂ„n nĂ€ra 50 Ă„r i utbildningens tjĂ€nst, som lĂ€rare, facklig- och Hem och Skola-företrĂ€dare, med över hĂ€lften av tiden i regerings- och riksdagskansli samt med uppdrag för UNESCO. 

Jag anser att mĂ„nga av Lagerquists pĂ„stĂ„enden Ă€r en skymf mot alla de skolreformatorer och forskare som varit verksamma Ă€nda sedan 1940-talet och insett att en modern demokrati inte kan byggas med hjĂ€lp av ett odemokratiskt skolsystem, dĂ€r barn och ungdomar i oerhörd grad sorteras efter förĂ€ldrarnas socioekonomiska situation. Detta upprörde Tage Erlander. Det upprörde Olof Palme. Efter omfattande utredningsarbete och försöksverksamhet kunde grundskolan efter hĂ„rt politiskt motstĂ„nd etableras 1962. De starka skrivningarna i Lgr62 till stöd för demokratiska vĂ€rderingar gick igen i Lgr 80 som den moderata skolministern Britt MogĂ„rd var ansvarig för. En lĂ€roplan som gav skolorna och lĂ€rarna stort utrymme att förverkliga skilda pedagogiska inriktningar.  Den var grunden för 80-talets skola, som Lagerquist sĂ„ starkt kritiserar. 

Det var inte direkt skollagens likvÀrdighetsparagraf som drev den moderatstyrda Bildt-regeringen att efter valvinsten 1991 ta chansen att utnyttja den rÀtt att vÀlja skola som redan fanns, till att ge alla fristÄende skolor, inte bara dem med viss pedagogisk inriktning, kraftig ökade bidrag i form av skolpeng utan hÀnsyn taget till elevernas skilda behov. Detta utan att föregÄs av nÄgon utredning, vilket starkt ifrÄgasattes av OECD. DÀrmed öppnade man för den i dag av samhÀllet finansierade skolmarknaden, unik i vÀrlden och utnyttjad av kapitalstarka intressen, som nu sÄ kraftfullt driver pÄ den segregation som i dag Àr ett gissel för vÄrt samhÀlle. Detta sker dÄ vÄr skola mer Àn nÄgonsin skulle behöva vara en integrerande kraft.