LÄt italienskan vara kvar pÄ Ellen Fries gymnasium

Skolan sviker elevernas möjlighet till meritpoÀng och att lÀra sig det sprÄk de valt, skriver Patrik Björnström.

Patrik Björnström stÀller sig frÄgande till hur elever har erbjudits att lÀsa italienska bara för att Àmnet sedan tas bort frÄn skolans utbud, Àven för dem som redan pÄbörjat studier i det.

Patrik Björnström stÀller sig frÄgande till hur elever har erbjudits att lÀsa italienska bara för att Àmnet sedan tas bort frÄn skolans utbud, Àven för dem som redan pÄbörjat studier i det.

Foto: Privat/Hans E Ericson

Debatt2021-03-24 05:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ellen Fries Ă€r en ny kommunal gymnasieskola som öppnade hösten 2020 med ledord som att det Ă€r viktigt att alla elever nĂ„r sina mĂ„l men ocksĂ„ ord om att skolan ger stöd för eleverna att formulera sina mĂ„l för gymnasiet och framtiden. Bland moderna sprĂ„k erbjöd Ellen Fries italienska, ett sprĂ„k som sĂ€llan finns valbart pĂ„ högstadiet, som nytt sprĂ„k. Ett inte obetydligt antal elever valde att hörsamma detta och gjorde sedan ett aktivt val för att fĂ„ lĂ€sa just italienska. 

Italien Ă€r vĂ€rldens Ă„ttonde största ekonomi med en BNP som Ă€r mer Ă€n tre gĂ„nger sĂ„ stor som Sveriges. I EU Ă€r Italien den tredje största ekonomin, bara Tyskland och Frankrike Ă€r större. I unionen har cirka 56 miljoner mĂ€nniskor italienska som modersmĂ„l, ungefĂ€r lika mĂ„nga som har franska. Tyska Ă€r det enda sprĂ„ket som fler har som modersmĂ„l. 

Ellen Fries erbjöd, och elever valde, alltsĂ„ ett sprĂ„k som Ă€r av stor betydelse i EU. Ett nytt sprĂ„k för de nya eleverna som kom till ny skola. Eleverna har nu börjat komma in i sprĂ„ket och pĂ„ sĂ„ vis börjat lĂ€gga grunden för fortsatta studier i Ă€mnet men ocksĂ„ börjat att tjĂ€na in, i vissa stycken ovĂ€rderliga, extra meritpoĂ€ng. 

En elev som har högsta betyg i alla Ă€mnen nĂ„r ett meritvĂ€rde pĂ„ 20 poĂ€ng. Det finns möjlighet att lĂ€sa in extra meritpoĂ€ng i moderna sprĂ„k, engelska och matematik. Moderna sprĂ„k kan ge upp till 1,5 poĂ€ng av de maximalt 2,5 poĂ€ng som gĂ„r att fĂ„. Dessa poĂ€ng lĂ€ggs till ovanpĂ„ de meritpoĂ€ng som maximalt gĂ„r att lĂ€sa in pĂ„ ett fullstĂ€ndigt program pĂ„ gymnasiet. Den högsta möjliga meritpoĂ€ngen ökar dĂ„ frĂ„n 20 till 22,5. MeritpoĂ€ngen Ă€r avgörande för eleven att senare kunna komma in pĂ„ en attraktiv universitetsutbildning. 

Det som nu hĂ€nder Ă€r att Ellen Fries vĂ€ljer att sluta med undervisningen i italienska. Det vore mĂ„hĂ€nda trĂ„kigt, men i sig inget problem, om det bara skulle gĂ€lla för de nya elever som börjar till hösten. De har möjligheten att vĂ€lja ett annat sprĂ„k eller en annan skola. Problemet Ă€r att eleverna som började i höstas och som snart lĂ€st sprĂ„ket i ett Ă„r inte kommer att kunna fortsĂ€tta med det. Det betyder att eleverna förlorar möjligheten till fullstĂ€ndig studieplan i sitt nya sprĂ„k. De kommer inte utan kompletteringar att kunna lĂ€sa Ă€mnet pĂ„ universitetet. Men, vilket pĂ„ kort sikt kanske Ă€r viktigast, de förlorar ocksĂ„ möjligheten att lĂ€sa in de poĂ€ng i sprĂ„ket som krĂ€vs för extra meritpoĂ€ng, poĂ€ng som alltsĂ„ kan vara av mycket stor betydelse för elevens fortsatta möjligheter att studera vidare. 

Skolan borde rimligen redan tidigt i höstas, kanske rent av vid terminsstarten, kunnat göra en bedömning av möjligheterna att genomföra utbildningen. Om det redan dÄ fanns risk för att elevunderlaget inte skulle rÀcka sÄ borde man ha fattat beslutet att stÀlla in kursen. DÄ skulle eleverna redan vid terminsstarten fÄtt möjlighet att vÀlja ett annat sprÄk, annat Àmne eller byta skola eftersom förutsÀttningarna Àndrats. Om Ellen Fries hÄller fast vid beslutet att lÀgga ner italienskan stÀnger man aktivt dörren för behörighet och poÀng i ett Àmne som skolan uppmuntrade elever till att söka. Det Àr inte rimligt.

Jag har förstĂ„else för den ekonomiska realiteten. Men jag utgĂ„r ifrĂ„n att skolan har Ă„tminstone treĂ„rsplaner för sina utbildningar. Saknas dĂ„ förutsĂ€ttningar initialt sĂ„ lĂ€r dessa knappast förbĂ€ttras under den nĂ€rmaste tiden. Har man dĂ„ fattat beslut att Ă€ndĂ„ starta en utbildning mĂ„ste man ta konsekvenserna av detta. Eleverna ska inte behöva drabbas av skolans tillkortakommanden i detta. 

Med en slogan som att vid ”Ellen Fries gymnasium Ă€r det viktigt att alla elever nĂ„r sina mĂ„l” och sedan sjĂ€lvt rycka undan mattan för de elever som lyssnat till skolans lockrop Ă€r knappast nĂ„got som skapar förtroende. Men det viktigaste Ă€r Ă€ndĂ„ skolans skyldighet att ge eleverna möjlighet att ta sina poĂ€ng sĂ„ eleverna fĂ„r en chans att nĂ„ sina mĂ„l.