Lika villkorsarbetet Àr oerhört viktigt

Forskning om rasism och annan form av diskriminering Àr kantad med dilemman om hur vi ska förhÄlla oss till och referera till krÀnkande ord, skriver Maria Eriksson Baaz, Sten Hagberg, Malin Holm, Patrick Konde och Mats Utas.

. , skriver Maria Eriksson Baaz, Sten Hagberg, Malin Holm, Patrick Konde och Mats Utas.

. , skriver Maria Eriksson Baaz, Sten Hagberg, Malin Holm, Patrick Konde och Mats Utas.

Foto:

Debatt2020-02-06 02:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Replik pÄ debattartikel av Sten Widmalm, Sharon Rider och Christer Karlssons 28/1

Widmalm, Rider och Karlsson skriver i ett debattinlÀgg i UNT den 28/1 om Uppsala universitets bristande lika villkors-arbete. Vi vill i detta inlÀgg poÀngtera lika villkors-arbetets betydelse och ge utrymme för en, enligt oss, mer nyanserad bild av universitetets nuvarande arbete. Vi som skriver denna artikel Àr professorer, forskare och lika villkors-representanter och en före detta student med flera Ärs erfarenhet av lika villkorsarbete bÄde innan- och utanför universitetet.

Till att börja med menar vi att det sjĂ€lvklart finns omskrivningar som gör att en lĂ€rare inte behöver uttrycka ett krĂ€nkande ord i det förekomna fallet. Universitetslektorn i frĂ„ga skulle exempelvis kunna sĂ€ga att det gĂ„r att söka pĂ„ nedvĂ€rderande rasbegrepp, men som inte anvĂ€nds lĂ€ngre. Vi pĂ„stĂ„r emellertid inte att det alltid finns sĂ„dana enkla lösningar. Forskning om rasism och annan form av diskriminering Ă€r kantad med dilemman om hur vi ska förhĂ„lla oss till och referera till krĂ€nkande ord.

Men vi anser att dessa dilemman inte gĂ„r att avfĂ€rda med filosofins semantiska distinktion mellan att anvĂ€nda vissa ord och tala om hur dessa anvĂ€nds, som pĂ„stĂ„s av författarna. Kontexten i klassrummet Ă€r förvisso av stor vikt, men det gĂ„r inte att skĂ€rma av den frĂ„n en större verklighet som Ă€r levd och upplevd av de studenter som deltar. Även kommentarer med de bĂ€sta intentionerna kan upplevas som krĂ€nkande av personer med olika bakgrund och som upplever diskriminering i det dagliga livet. 

Det vi frĂ€mst vĂ€nder oss mot i debattartikeln Ă€r att lika villkors-arbetet vid universitetet beskrivs som ett resultat av en problematisk normstyrning utförd av vĂ„r ledning (i abstrakt form) och i samklang med en vĂ€xande ”krĂ€nkningsutredningsbransch”. 

Det författarna helt missar att förmedla Ă€r att detta arbete faktiskt frĂ€mst Ă€r ett resultat av att mĂ„nga marginaliserade grupper i samhĂ€llet Ă€ntligen lyckats göra sina röster hörda, sĂ„ Ă€ven inom universitetet. Detta Ă€r i första hand en frĂ„ga om samhĂ€llsgruppers rĂ€tt till lika villkor i arbets- och studieliv, inte Uppsala universitets inskrĂ€nkande kontroll och utredningsnit. 

Lika villkorsarbetet vid universitetet Ă€r oerhört viktigt. Utan detta kommer universitetet, antingen genom diskriminering, eller brist pĂ„ igenkĂ€nning, fortsĂ€tta vara ett stĂ€lle dominerat av vita heterosexuella mĂ€n – och numera kvinnor – med privilegierad socioekonomisk bakgrund och utan funktionsvariationer. Det Ă€r inte ett universitet vi vill ha. 

Att grupper av mĂ€nniskor som tidigare mestadels varit ”föremĂ„l för forskning” nu finns vid universitetet och uttrycker sin röst kan inte heller ses som nĂ„got begrĂ€nsande eller nĂ„got som gör vĂ„r forskning sĂ€mre. TvĂ€rtom. Nyckeln till bra och relevant forskning Ă€r nyfikenhet och lyhördhet inför andra, och nya grupper forskare tillför nya spĂ€nnande perspektiv och insikter som för forskningen framĂ„t. 

Som vi pĂ„talade inledningsvis Ă€r forskning om rasism och annan form av diskriminering kantad med dilemman om hur vi exempelvis ska förhĂ„lla sig till och referera till krĂ€nkande ord. Trots detta görs fĂ„ försök frĂ„n forskares sida att diskutera lösningar med de grupper som berörs. Detta tyder pĂ„ en orovĂ€ckande rĂ€dsla för att de grupper av mĂ€nniskor som tidigare bara varit objekt för forskning nu har fĂ„tt en starkare röst och i alla fall syns oftare i universitetets korridorer och förelĂ€sningssalar. Och i detta sammanhang bör det pĂ„talas att Uppsala universitet, i jĂ€mförelse med mĂ„nga andra, fortfarande Ă€r vĂ€ldigt homogent, vilket Ă€ven Ă€r nĂ„got som studenter och besökare ofta uppmĂ€rksammar. 

Vi delar Widmalm, Rider och Karlssons uppfattning om att det fall de tar upp visar att det mĂ„ste utvecklas bĂ€ttre rutiner inom likavillkors-arbetet. För om vi ska nĂ„ framgĂ„ng mĂ„ste detta arbete utgĂ„ frĂ„n en insikt om att vi alla – inklusive undertecknade – gĂ„r och bĂ€r pĂ„ internaliserade stereotyper om andra och att vi Ă€r begrĂ€nsade av vĂ„ra egna positioner. DĂ€rför riskerar alla att göra krĂ€nkande uttalanden. En sĂ„dan insikt innebĂ€r att ett första steg bör vara att – snarare Ă€n att fördöma pĂ„ förhand och ge reprimander – skapa ett klimat för samtal och utbildning dĂ€r förklaringar ges till varför det sagda eller skrivna upplevts som krĂ€nkande. 

Detta Ă€r grundlĂ€ggande för att lika villkor inte ska bli en plats för politiska slagsmĂ„l inom universitetet. Vi behöver ocksĂ„ vara bĂ€ttre förberedda att diskutera dilemman sĂ„som hur vi ska förhĂ„lla oss och referera till krĂ€nkande ord – som i fallet Widmalm, Rider och Karlsson tagit upp. Vi behöver vara kreativa i vĂ„ra lösningar och inkludera alla grupper som berörs.