Replik pÄ debattartikel av Sten Widmalm, Sharon Rider och Christer Karlssons 28/1
Widmalm, Rider och Karlsson skriver i ett debattinlÀgg i UNT den 28/1 om Uppsala universitets bristande lika villkors-arbete. Vi vill i detta inlÀgg poÀngtera lika villkors-arbetets betydelse och ge utrymme för en, enligt oss, mer nyanserad bild av universitetets nuvarande arbete. Vi som skriver denna artikel Àr professorer, forskare och lika villkors-representanter och en före detta student med flera Ärs erfarenhet av lika villkorsarbete bÄde innan- och utanför universitetet.
Till att börja med menar vi att det sjÀlvklart finns omskrivningar som gör att en lÀrare inte behöver uttrycka ett krÀnkande ord i det förekomna fallet. Universitetslektorn i frÄga skulle exempelvis kunna sÀga att det gÄr att söka pÄ nedvÀrderande rasbegrepp, men som inte anvÀnds lÀngre. Vi pÄstÄr emellertid inte att det alltid finns sÄdana enkla lösningar. Forskning om rasism och annan form av diskriminering Àr kantad med dilemman om hur vi ska förhÄlla oss till och referera till krÀnkande ord.
Men vi anser att dessa dilemman inte gĂ„r att avfĂ€rda med filosofins semantiska distinktion mellan att anvĂ€nda vissa ord och tala om hur dessa anvĂ€nds, som pĂ„stĂ„s av författarna. Kontexten i klassrummet Ă€r förvisso av stor vikt, men det gĂ„r inte att skĂ€rma av den frĂ„n en större verklighet som Ă€r levd och upplevd av de studenter som deltar. Ăven kommentarer med de bĂ€sta intentionerna kan upplevas som krĂ€nkande av personer med olika bakgrund och som upplever diskriminering i det dagliga livet.
Det vi frĂ€mst vĂ€nder oss mot i debattartikeln Ă€r att lika villkors-arbetet vid universitetet beskrivs som ett resultat av en problematisk normstyrning utförd av vĂ„r ledning (i abstrakt form) och i samklang med en vĂ€xande âkrĂ€nkningsutredningsbranschâ.
Det författarna helt missar att förmedla Àr att detta arbete faktiskt frÀmst Àr ett resultat av att mÄnga marginaliserade grupper i samhÀllet Àntligen lyckats göra sina röster hörda, sÄ Àven inom universitetet. Detta Àr i första hand en frÄga om samhÀllsgruppers rÀtt till lika villkor i arbets- och studieliv, inte Uppsala universitets inskrÀnkande kontroll och utredningsnit.
Lika villkorsarbetet vid universitetet Ă€r oerhört viktigt. Utan detta kommer universitetet, antingen genom diskriminering, eller brist pĂ„ igenkĂ€nning, fortsĂ€tta vara ett stĂ€lle dominerat av vita heterosexuella mĂ€n â och numera kvinnor â med privilegierad socioekonomisk bakgrund och utan funktionsvariationer. Det Ă€r inte ett universitet vi vill ha.
Att grupper av mĂ€nniskor som tidigare mestadels varit âföremĂ„l för forskningâ nu finns vid universitetet och uttrycker sin röst kan inte heller ses som nĂ„got begrĂ€nsande eller nĂ„got som gör vĂ„r forskning sĂ€mre. TvĂ€rtom. Nyckeln till bra och relevant forskning Ă€r nyfikenhet och lyhördhet inför andra, och nya grupper forskare tillför nya spĂ€nnande perspektiv och insikter som för forskningen framĂ„t.
Som vi pÄtalade inledningsvis Àr forskning om rasism och annan form av diskriminering kantad med dilemman om hur vi exempelvis ska förhÄlla sig till och referera till krÀnkande ord. Trots detta görs fÄ försök frÄn forskares sida att diskutera lösningar med de grupper som berörs. Detta tyder pÄ en orovÀckande rÀdsla för att de grupper av mÀnniskor som tidigare bara varit objekt för forskning nu har fÄtt en starkare röst och i alla fall syns oftare i universitetets korridorer och förelÀsningssalar. Och i detta sammanhang bör det pÄtalas att Uppsala universitet, i jÀmförelse med mÄnga andra, fortfarande Àr vÀldigt homogent, vilket Àven Àr nÄgot som studenter och besökare ofta uppmÀrksammar.
Vi delar Widmalm, Rider och Karlssons uppfattning om att det fall de tar upp visar att det mĂ„ste utvecklas bĂ€ttre rutiner inom likavillkors-arbetet. För om vi ska nĂ„ framgĂ„ng mĂ„ste detta arbete utgĂ„ frĂ„n en insikt om att vi alla â inklusive undertecknade â gĂ„r och bĂ€r pĂ„ internaliserade stereotyper om andra och att vi Ă€r begrĂ€nsade av vĂ„ra egna positioner. DĂ€rför riskerar alla att göra krĂ€nkande uttalanden. En sĂ„dan insikt innebĂ€r att ett första steg bör vara att â snarare Ă€n att fördöma pĂ„ förhand och ge reprimander â skapa ett klimat för samtal och utbildning dĂ€r förklaringar ges till varför det sagda eller skrivna upplevts som krĂ€nkande.
Detta Ă€r grundlĂ€ggande för att lika villkor inte ska bli en plats för politiska slagsmĂ„l inom universitetet. Vi behöver ocksĂ„ vara bĂ€ttre förberedda att diskutera dilemman sĂ„som hur vi ska förhĂ„lla oss och referera till krĂ€nkande ord â som i fallet Widmalm, Rider och Karlsson tagit upp. Vi behöver vara kreativa i vĂ„ra lösningar och inkludera alla grupper som berörs.