Som lärarledamöter i konsistoriet vid Uppsala universitet har vi med stigande förvåning och en viss leda följt den rad av debattinlägg som bland annat kolleger från vårt eget universitet producerat de senaste två åren apropå rektorskrisen, den pågående diskussionen om proceduren för rektorsval och styrformerna vid universitet. Förvåning därför att deras beskrivning av Uppsala universitet och konsistoriet är långt ifrån hur vi uppfattar vårt arbete och vilken roll konsistoriet bör ha. Leda på grund av drevet efter konsistoriets ordförande Carola Lemne, vilket till stor del är baserat på felaktigheter och ideologiska grunder snarare än rationella argument.
Ett exempel: i samband med rektorskrisen och efteråt har det allmänt beskrivits som att ”Lemne försökte kasta ut rektor…”. Har skribenterna minnesfunktioner som guldfiskar?
Det var ju faktiskt så att det var rektors egna och närmaste kolleger (tre vicerektorer, två ställföreträdande vicerektorer och sex dekaner) som ville att hon skulle avsättas! Konsistoriet var naturligtvis tvunget att ta ställning till dessa krav, och slutresultatet blev att rektor befanns ha konsistoriets förtroende och satt kvar – hur man kan få det till att Lemne försökte bli av med rektor är en historiebeskrivning som är direkt lögnaktig. Men med en ideologisk agenda verkar inte fakta spela någon roll – det viktigaste är att identifiera en fiende och skapa en motsättning.
Dessutom sprids bilden av att konsistoriet styrs av Lemne. Inget kan vara mer felaktigt.
Konsistoriet består av 15 självständigt tänkande ledamöter som alla är kapabla till egna överväganden och beslut. Vår bedömning efter tre år i konsistoriet är att ordföranden varken vill eller kan ha en egen agenda utan att hon verkar för Uppsala universitets bästa.
När det gäller diskussionen om valet av rektor så är vår utgångspunkt att makt och ansvar måste gå hand i hand och att man inte kan ha det ena utan det andra.
Det vill säga den grupp som har makten att välja en ny rektor måste också kunna utkrävas ansvar, och omvänt måste den grupp som har det yttersta ansvaret också kunna påverka valet av rektor.
Från det följer att en hörandeförsamling bestående av lärare, studenter och företrädare för personalorganisationerna – och som i realiteten inte kan avkrävas något formellt ansvar – inte ensam kan välja rektor utan att också konsistoriet som har det formella ansvaret för valet måste vara med och ha inflytande i processen.
Följaktligen måste en ny rektor vara förankrad och ha förtroende hos både hörandeförsamling och konsistoriet.
Konsistoriets alla ledamöter, inklusive lärare och studenter, är eniga om att vi ska ha en roll i valprocessen. Det är också noterbart att den rekryteringsgrupp som konsistoriet beslutat om består av två externa ledamöter från konsistoriet, tre lärare, två studenter och en företrädare för personalorganisationerna. Konsistorieledamöterna utses av konsistoriet, lärarna och företrädaren för personalorganisationerna av sina respektive representanter i hörandeförsamlingen och studentledamöter enligt studentkårsförordningen.
Om man då räknar på fingrarna ser man att universitetets representanter är i klar majoritet, och risken för att någon extern person/grupp ska kunna kidnappa rekryteringsgruppen är obefintlig.
Dessutom nominerar hörandeförsamlingen efter en valprocedur en kandidat från de föreslagna rektorskandidaterna till konsistoriet. Med detta förfarande så framstår oron över att kollegiets och studenternas åsikter inte beaktas, och att externa intressen styr, som grundlös.
Slutligen, liksom våra kolleger så anser vi att akademisk frihet och kollegialitet är essentiella och bör värnas.
Det finns dock ingen motsättning mellan detta och att vi har ett aktivt konsistorium med inflytande över viktiga frågor som till exempel rektorsval.
Dan I Andersson
professor i Medicinsk Bakteriologi
ledamot i konsistoriet (utsedd av lärarkollegiet inom vetenskapsområdet Medicin-Farmaci)
Danuta Fjellestad
professor i Engelska (Amerikansk litteratur)
ledamot i konsistoriet (utsedd av lärarkollegiet inom vetenskapsområdet Humaniora-Samhällsvetenskap)