Den politiska majoriteten i Tierps kommunfullmäktige har valt att fortsätta med en utredning om eventuell försäljning av Centralskolan i Tierp. Orsaken till detta politiska förslag bottnar i att Centralskolan behöver rivas och byggas upp på nytt, vilket kostar pengar.
Tidigare har Tierps rektorer och skolledare kritiserat det politiska förslaget om försäljning utifrån de negativa konsekvenserna ett sådant beslut skulle få. Vi i Sveriges Lärare Tierp instämmer i kritiken. De negativa konsekvenserna överväger de eventuellt kortsiktiga ekonomiska vinningarna.
Centralskolan i Tierp är en av de två största grundskolorna i Tierps köping. En försäljning skulle innebära att skolan köps av en av de större fristående aktörerna som har de finansiella medlen på skolmarknaden. Det handlar alltså inte om att Centralskolan eventuellt skulle kunna bli en ideellt driven friskola i liten skala, utan i stället en del av en större marknadsstyrd koncern.
Utredningar och studier om en marknadsstyrd och konkurrensutsatt skola finns redan på plats att ta del av. I Sveriges Lärares stora rapport Skolan – kunskap eller kundservice?, som riktade sig till lärare, framkom det att ju mer kundorienterad eller konkurrensutsatt en skola är, desto större blir den negativa påverkan på lärarna.
Enkätundersökningen visar att en marknadsskola leder till att lärare utsätts för orimliga krav och otillbörlig påverkan. Mellan 60 och 75 procent av lärarna på konkurrensutsatta och kundorienterade skolor har varit med om att någon försökt påverka deras betygssättning.
Marknadsskolan leder till orimliga krav på att lärare arbetar utanför sin arbetstid med kundservice, i stället för med undervisningen. Den leder också till att elever och klasser med stora behov inte får det stöd som de behöver. Konsekvensen av detta är att många lärare överväger att sluta arbeta som lärare.
Segregationen är en utmaning för Tierps kommun. En OECD-rapport från 2019 visar att det finns ett samband i Sverige mellan fristående skolor och ökad segregation. Elever med en stark socioekonomisk bakgrund lockas till fristående skolor, vilket ökar segregationen.
Enligt rapporten Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan är det dubbelt så stor sannolikhet att ett barn med en stark socioekonomisk bakgrund går i en fristående skola än ett barn från en svag socioekonomisk bakgrund gör det. Högutbildade och svenskfödda föräldrar väljer i högre utsträckning fristående skolor till sina barn, enligt UNESCO:s Global education monitoring report (2021).
En fristående marknadsskola kommer att förvärra det redan stora problemet med segregation i Tierps kommun.
Dessa negativa konsekvenser medför att eventuella kortsiktiga ekonomiska vinningar vid en försäljning av en skola som Centralskolan bör ifrågasättas. Djupa och långsiktiga negativa konsekvenser för samhället i stort, personal och elevers undervisning kommer att kosta.
Sveriges Lärare Tierp vill därför:
- Inte ha någon marknadsskola i Tierp.
- Att skolorna i Tierp inte ska drivas av kundorientering eller vara konkurrensutsatta.
- Att Tierps kommun stärker likvärdigheten hos skolorna.
- Att lärarna stöttas för att stärka det gemensamma arbetet i förändrade tider av nybyggnation.
- Att elever med behov får det stöd de behöver i Tierps skolor.