Miljöbil är inte "hållbarhet"

Ska vi verkligen förstöra för människor och natur i andra länder för att få alla de råvaror som krävs för att bygga en ny "miljöbil"? skriver Robin Rushdi.

Foto: Richard Vogel

debatt2017-04-03 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det stämmer att klimatförändringar märks i hela samhället. Att den påverkar grundvattennivåer, växtlighet och djurliv.

Det ska, likt Annie Lööf och Rickard Nordin påpekar, tas på väldigt stort allvar, men tyvärr var hennes senaste artikel i UNT (Debatt 31/3) ett solklart fall av green washing.

Vad är green washing? Jo, det är dem exempel vi sett de senaste åren där företag och organisationer försöker marknadsföra sig som "gröna" eller "hållbara", fast de i grunden inte är det. Preem menar exempelvis att de har "vägarnas grönaste drivmedel" fastän deras bränslen är fossila. Vi ser hur H&M fortfarande producerar kläder "Made in Bangladesh" där folk dör av utmattning och där de rättfärdigar sin miljöförstörande verksamhet med att kalla bomullen "ekologisk".

När det gäller bilar så verkar vi fullkomligt förblindats av Elon Musk's svar på allas våra farhågor med klimatförändringarna när han presenterade sina Teslor för världen.

Bilar som innehåller sällsynta metaller, råvaror från när och fjärran och som släpper ut lika mycket utsläpp vid tillverkning som en bensinbil gör på tio år (Ny teknik, 31/ 5 2016). Nej gott folk, detta är inte alls i närheten av vad hållbarthet är.

Den 31/3 skrev Annie Lööf och Rickard Nordin: "Bilar är inte problemet". Hon föreslår att folk ska få upp till 100 000 kr i rabatt för att köpa "miljöbil". Skattebetalarnas pengar ska enligt Centerpartiet gå till att vi svenskar ska fortsätta leva som vi gör, bara vi lägger till ett "miljö" framför "bil" eller kallar något "grönt".

Vet Annie Lööf vilken den mest hållbara bilen är? Det är den bilen som aldrig behöver byggas.

Detta är vad Annie Lööf borde ha sagt: Vi svenskar konsumerar för ungefär fyra jordklot enligt Världsnatursfondens senaste schablonberäkningar. Fyra hela jordklot! Bilkonsumtion är ett otroligt stort problem. Det är tvärtom dags att tänka om när det gäller våra konsumtionsvanor och hur vi lägger ihop livspusslet. Annie Lööf och Rickard Nordin borde ha ställt frågorna: Behöver vi bilar i städer? Ska den ta så mycket tid och plats?

Ska vi verkligen förstöra för människor och natur i andra länder för att få alla de råvaror som krävs för att bygga en ny "miljöbil"?

Självklart inte. Vi behöver inte bilar i våra städer. Bilen är inte en "frihetssymbol" som Centern vill kalla den. Det är inte en frihetssymbol när vi lever i en instängd stadsstruktur där valet är mellan bilen eller en oattraktiv kollektivtrafik.

Det Centerpartiet borde ha föreslagit, om de nu värnar om människor och natur, är att de vill förbättra kollektivtrafiken.

Kanske rent av göra den avgiftsfri. I stället vill de ge ut lyxsubventioner till folk för att de ska köpa och fortsatt köra bil i städer på bekostnad av oss andra.

Det räcker nu. Det är dags att göra det hållbara alternativet attraktivt och rädda världen på riktigt.

Robin Rushdi, sahällsplanerare och hållbarhetsexpert

Läs mer om