I en artikel den 6 maj debatterar representanter för Centerpartiet den viktiga frågan kring hur fler ska kunna dra nytta av digitaliseringens möjligheter.
För det första är det viktigt att påpeka att vi på Telia självklart delar uppfattningen kring betydelsen av snabb och stabil uppkoppling när efterfrågan på avancerade och moderna digitala tjänster ökar. Representanterna från Centerpartiet listar själva några exempel på sådana tjänster i form av digitala välfärdstjänster och avancerade tjänster för lantbrukare och andra företagare på landsbygden. I grunden är det just denna utveckling som är motivet bakom övergången till mer framtidssäker teknik. Moderna tjänster kräver moderna nät.
Behovet av moderna, framtidssäkra nät har gjort att såväl vi på Telia som andra aktörer satsat miljarder på att bygga ut mobil- och fibernät runt om i Sverige, i såväl städer som på landsbygden och Sverige har aldrig haft så många nät av hög kvalitet som nu. Vi på Telia fortsätter att modernisera och bygga ut näten för att kunna leverera de nya och avancerade digitala tjänster som våra kunder efterfrågar.
Att koppla upp sig via fiber innebär att man använder den snabbaste och mest stabila tekniken för uppkoppling som finns. Men för alla som i dag saknar möjlighet att göra detta är en mobil uppkoppling det bästa och mest framtidssäkra alternativet – betydligt mer modernt och driftsäkert än en uppkoppling via de delar av kopparnätet som är aktuella i den här övergången. I likhet med fiber ger mobilnäten dessutom generellt högre hastigheter än uppkoppling via kopparnätet.
Att avvakta med den här typen av moderniseringar vore därför inte ansvarsfullt. Det skulle innebära att både privatpersoner och företag på landsbygden skulle vara hänvisade till en infrastruktur som inte är driftsäker nog att bära just de tjänster som debattörerna från Centerpartiet nämner. Dessutom riskerar landsbygden att stå helt utan lösning om det gamla kopparnätet, av åldersskäl eller andra anledningar, går sönder.
Vad avser mobiltäckningen är det förståeligt att det finns frågor och oro. Då är det viktigt att komma ihåg att de svenska mobiloperatörerna satsar miljarder på kontinuerlig utbyggnad av såväl täckning som kapacitet. Dessutom kommer alla som väljer Telias lösning och har behov av en yttre antenn att erbjudas en sådan. En yttre antenn förbättrar mottagningen väsentligt och det går inte att jämföra denna lösning med en vanlig handhållen mobiltelefon.
Lika viktigt att komma ihåg är att det är den samlade marknaden som utgör alternativet till kopparnätet. Alla berörda privatpersoner och företag kommer att erbjudas en lösning, antingen av Telia eller genom någon annan aktör, och de flesta kommer att erbjudas en bättre lösning än den man i dag har via kopparnätet. Från Telias sida ser vi, genom en operatörsneutral kundtjänst, till att alla kunder får hjälp med information och vägledning till de olika alternativ som finns.
På Telia har vi stor förståelse för att den här typen av förändringar kan väcka frågor och oro, men vi är samtidigt stolta över det arbete vi gör för digitaliseringen av Sverige. Ju mer digitaliserat samhället blir, desto viktigare är det med en stabil och snabb uppkoppling med hög kapacitet även på landsbygden.
Carl Johan Swanson
Telia