Linda Eskilsson (MP) vice ordförande i utbildningsnämnden far med osanning för att tysta kritiken och bemöter den som ett kommunikationsproblem. Föräldrar och facket som företräder såväl modersmålspedagoger som förskollärare förstår alltför väl. Den 1 juni avser majoriteten i nämnden att besluta om att urvattna modersmålsstödet, men framhärdar i att man gör motsatsen.
På ett informationsmöte för föräldrarna argumenterade kritikerna med stöd av forskning. Politikerna svarade att det var läroplanen och lagen som var huvudsaken. Efter några dagar lyftes plötsligt forskning om modersmålets värde fram, så att det skulle förefalla som om förslaget vore förankrat i forskningen. Man behöver inte ens vara akademiker för att veta att forskning inte får missbrukas. Förslaget uppnår inte syftet, och man måste underkänna metoden om syftet inte uppnås.
I syfte att främja barns modersmål och kulturella identitet är modersmålspedagogernas kompetens ovärderlig. Förskolepersonalen kan i samverkan med modersmålspedagogerna bidra till att utveckla ett inkluderande mångkulturellt arbetssätt i förskoleverksamheten. Utan modersmålspedagogerna uppnår förskollärarna inte syftet att främja barns modersmål och kulturella identitet. Modersmålspedagoger bär med stolthet upp sitt kulturarv och sitt språk och är viktiga förebilder.
Enligt förslaget kommer barn som inte kan ta till sig innehållet i förskolans verksamhet att få ett visst språkstöd. Några barn kommer även framledes att ha rätt till modersmålspedagoger, eftersom vissa minoritetsgrupper är högre värderade i lagens mening, och det kommer att bli tydligt för barnen som blir utan.
Det finns inte och har aldrig funnits ett konstruktivt forum för informationsutbyte med oss som vet vad vi talar om. Linda Eskilsson räknar kallt med att det här ska blåsa över, det berör inte tillräckligt många, därför blir det inte den stora skandal som det faktiskt är.
Än är det inte för sent att backa och tänka på konsekvenserna och framförallt tänka på barnen.
Maria Hedin
Förskollärare och förälder till tvåspråkiga barn