Ska vi kunna nå en helt grön vardag behöver vi väl fungerande kollektivtrafik i hela Uppsala län och hela Uppsala kommun. För att kunna ställa om till en fungerande kollektivtrafik krävs det att människor i större utsträckning kan nyttja denna som ett fungerande och realistiskt alternativ till bilen. Kollektivtrafiken behöver finnas nära och den behöver vara pålitlig. Det kommer vi i Centerpartiet arbeta för under nästa mandatperiod.
Centerpartiet ser hela länet. För oss är det självklart att det ska finnas en väl utbyggd kollektivtrafik som når alla tätorter i länet och att det finns hållplatser som gör det möjligt att resa också från den landsbygd som ligger längs vägen.
Ett sätt att förbättra kollektivtrafiken i de områden där det saknas underlag för vanlig busstrafik, är genom anropsstyrd kollektivtrafik. Då går bussen bara när det finns resande.
Genom att skapa bra förutsättningar för att ta bil eller cykel till hållplatserna ökar kollektivtrafikens attraktivitet, samtidigt som problemen med trängsel i städerna minskar. För att göra det mer attraktivt att bo och leva på landsbygden, men arbeta i Uppsala stad eller fortsätta till Stockholmsområdet, behövs fler och bättre pendlarparkeringar vid knutpunkter för kollektivtrafik. Om möjligt bör det vid de större knutpunkterna i länet finnas tillgång till service, exempelvis i form av en kiosk och väntsal.
Även i städerna behövs det ett väl fungerande kollektivtrafiksystem. Dagens stadsbussystem i Uppsala behöver utvecklas till ett stadstrafikssystem som har möjlighet att växa med staden.
Tyvärr har debatten i Uppsala alltför mycket blivit en debatt för eller emot spårvagn, mellan spårvägsfundamentalister och spårvägsantagonister.
Det är en föga konstruktiv hållning. Spårvagn har många fördelar, men har också nackdelen att det kräver mycket stora investeringar i infrastruktur. Det finns i dag andra alternativ i form av spårvagnsliknande bussar som till stora delar kan ge samma trafik som spårvagn, men troligen till ett betydligt lägre pris. Det behövs en grundlig bedömning för att avgöra om Uppsala nu ska bygga spår, eller om det är bäst att bygga ett eldrivet superbussystem.
Samarbetet med Stockholms län kring SL-pendeln är en stor succé. Dock är det en förhållandevis hög kostnad för den som pendlar korta sträckor över gränsen, till exempel Knivsta-Kista.
För att underlätta för människor att resa över länsgränser vill Centerpartiet i Uppsala län arbeta för ett samordnat resenärsvänligt biljett- och regelsystem med omgivande län. Vi har ett mål om en ömsesidig giltighet för respektive länskort. Den som till exempel har ett UL-kort ska också kunna resa inom SL-området och tvärtom.
Upptåget har stor betydelse för attraktiviteten för många mindre orter i norra och västra Uppsala län. Det är därför viktigt att tågen fortsätter att stanna på alla stationer och att ytterligare stationer byggs ut – inte minst på Dalabanan. Genom en utbyggd Ostkustbana mellan Uppsala och Stockholm kommer stora delar av länet få en mer tillförlitlig möjlighet att på ett miljövänligt sätt ta sig till och från Stockholm. I samband med detta behöver det också byggas nya stationer för att minska trycket på Uppsala resecentrum.
I dag saknas tillräckligt bra förbindelse mellan Uppsala och Västerås. För att göra det lättare för fler att vara miljövänliga och åka kollektivt är det viktigt att bygga ut en järnväg mellan städerna, via Enköping, den så kallade Arosbanan. På så sätt kan vi även sänka restiden mellan Uppsala och Västerås till ungefär 45 minuter och placera ut fler stationer längs sträckan för att möjliggöra för flera att pendla kollektivt med korta restider.
För Centerpartiet är kollektivtrafik viktigt, men i vissa delar av länet kommer inte kollektivtrafik att vara det mest hållbara alternativet. Vi vill att det ska vara möjligt att bo och leva på utpräglad landsbygd och inte bara i tätorter. I vissa fall är en miljösmart bil faktiskt ett miljömässigt bättre alternativ än en stor buss. Därför måste samhället planeras också för dem som är beroende av bilen.
Det är få som bor ovanpå en tågstation, så för de flesta startar resan på en väg. Därför är vägnätet den viktigaste delen av länets infrastruktur. Centerpartiet vill se till så att det finns trafiksäkra vägar av bra standard i hela länet. Det behövs fortsatta offentliga satsningar också på vägnätet, inklusive de enskilda vägarna. Oavsett var man bor och oavsett om man går, cyklar, kör bil eller åker buss så är ett säkert vägnät en nödvändighet.
Johan Örjes (C), landstingsråd