Naturen mÄste skyddas, inte ses som en marknad

Att se naturen som en marknad döljer och legitimerar pÄgÄende exploatering, skriver Ann-Helen Mayer von Bremen och Gunnar Rundgren.

Ann-Helen Mayer von Bremen och Gunnar Rundgren varnar för konsekvenserna av att se naturen som en marknad.

Ann-Helen Mayer von Bremen och Gunnar Rundgren varnar för konsekvenserna av att se naturen som en marknad.

Foto: Jens Lasthein

Debatt2023-07-11 06:45
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I höstas föreslog Skogsstyrelsen i en rapport att man skall utveckla nya affĂ€rsmodeller som gör ”skogar med höga naturvĂ€rden till en lika naturlig del av marknadsekonomin som skogsprodukter”. Detta Ă€r bara ett av mĂ„nga initiativ som försöker att skapa marknader för miljö- och naturvĂ„rd.

Swedbank har just köpt de första svenska biodiversitetskrediterna. Det finns sedan lĂ€nge marknader för ekologisk kompensation dĂ€r man möjliggör exploatering av naturen pĂ„ en plats genom att kompensera för skadorna nĂ„gon annanstans. Klimatkompensation Ă€r en mer kĂ€nd variant av detta dĂ€r man kompenserar vĂ€xthusgasutslĂ€pp genom att binda kol pĂ„ annan plats. I bĂ„da fallen Ă€r nettoeffekterna diskutabla och utvĂ€rderingar visar att de sĂ€llan levererar vad de lovar. En internationell genomgĂ„ng av 32 utvĂ€rderingar av ekologisk kompensation visar att i endast en tredjedel av fallen har Ă„tgĂ€rderna varit tillfredsstĂ€llande. UtvĂ€rderingar av effekterna har bara gjorts i undantagsfall. En internationell granskning av vĂ€rldens största tjĂ€nst för klimatkompensation, Verra, visade att inte ens en tiondel av deras klimatkompensationsprojekt i regnskogen höll vad de lovade. 

Till skillnad frĂ„n vanliga marknader spelar det egentligen ingen roll om dessa lĂ„tsasmarknader levererar det de pĂ„stĂ„r. BĂ„de den som erbjuder ekologisk kompensation eller klimatkompensation och den som betalar för den har ett intresse att upprĂ€tthĂ„lla illusionen av att det fungerar. Alla de företag som Ă€r mellanhĂ€nder eller som certifierar transaktionerna ingĂ„r ocksĂ„ i samma intressegemenskap. 

Det finns ocksĂ„ betydande risker för ”lĂ€ckage” med naturvĂ„rdsĂ„tgĂ€rder dĂ€r skydd av natur pĂ„ ett stĂ€lle leder till kraftigare exploatering pĂ„ andra stĂ€llen. Detta förstĂ€rks och legitimeras av att man inför sĂ€rskilda ersĂ€ttningar för naturvĂ„rd. I naturen finns mĂ„nga olika vĂ€rden som klimatreglering, friluftsliv, jakt, motion, meningsfullhet, andlighet och naturupplevelser och det Ă€r orimligt att göra alla dessa vĂ€rden till tjĂ€nster som ska ersĂ€ttas pĂ„ en konstruerad marknad. 

Det kan ocksĂ„ finnas motsĂ€ttningar mellan naturvĂ„rd och dessa andra vĂ€rden pĂ„ samma sĂ€tt som det finns en intressekonflikt mellan virkesproduktion och miljö. I en riktig urskog kan det exempelvis vara vĂ€ldigt svĂ„rt att ta sig fram dĂ€r döda trĂ€d ligger huller om buller. LĂ€nsstyrelsen i Uppsala avrĂ„der sedan flera Ă„r frĂ„n besök i Fiby urskog pĂ„ grund av risken för nedfallande trĂ€d. NĂ€r man restaurerar en vĂ„tmark sĂ„ Ă€r det inte samma vattennivĂ„ som Ă€r bĂ€st för klimatet och för fĂ„gellivet, grodor och fiskar. Och vad hĂ€nder nĂ€r den art som skogsĂ€garna fĂ„r betalt för att skydda, jagas pĂ„ grannfastigheten, eller nĂ€r naturturismen stör hĂ€ckande fĂ„glar? 

Den absolut tyngsta invĂ€ndningen mot att miljö- natur- och klimatvĂ„rden i större utstrĂ€ckning ska kommersialiseras Ă€r dock att det stĂ€rker förestĂ€llningen att en hotad art eller ett landskap har ett specifikt monetĂ€rt vĂ€rde och dĂ€rför Ă€r utbytbart mot andra varor och tjĂ€nster som en t-shirt, en hĂ„rklippning eller en bil. Att formulera naturens ”vĂ€rde” i pengar eller andra marknadstermer, leder dĂ€rför ett steg nĂ€rmare ödelĂ€ggelse av jordens levande system. Vi mĂ„ste tvĂ€rtom överge allt sprĂ„kbruk som klĂ€r naturen i ord som ”investering” och ”kapital”.

Marknadslösningar innebĂ€r ocksĂ„ förr eller senare att Ă€gandet och kontrollen av naturen flyttas frĂ„n det allmĂ€nna till privata företag. Numera kan man till och med ”investera” i noshörningsobligationer dĂ€r man fĂ„r 9,2 procents rĂ€nta om antalet noshörningar i en nationalpark i Sydafrika ökar med mer Ă€n fyra procent pĂ„ fem Ă„r. 

I stĂ€llet för att skapa dessa typer av lĂ„tsasmarknader bör vi i första hand fokusera pĂ„ orsakerna till problemen. I Skogsstyrelsens rapport konstateras att ”den frĂ€msta förklaringen till att miljöproblem uppstĂ„r i skogen Ă€r att det finns starka företagsekonomiska incitament i form av virkespriser som styr mot ett produktionsinriktat skogsbruk”. I stĂ€llet för att tro att vi kan kompensera all exploatering bör vi minska exploateringen och minska samhĂ€llets och marknadens uttag av resten av det levande. 

Visst kan det vara relevant att ge skogsÀgare bidrag för att driva hyggesfritt eller skydda arter pÄ samma sÀtt som man ger bönder stöd för att driva ekologiskt lantbruk eller hÀvda naturbetesmarker. Men man behöver inte kalla ekonomiska styrmedel för marknadsekonomi eller affÀrsmodeller, lika lite som vi kallar studielÄn, bostadsbidrag eller arbetslöshetsersÀttning för affÀrsmodeller. Framför allt skall vi inte göra det till varor, tjÀnster eller produkter som kan sÀljas pÄ en marknad.