Nej till trängselskatt på tåg

Trängselavgift för tågtrafik är och förblir ett obegripligt förslag, skriver Bertil Kinnunen (S).

Foto: Fotograf saknas!

Debatt2017-10-03 12:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det får nog ändå kallas fint att Johan Örjes rycker ut till stöd för sina moderatkollegor när deras partistyrelse lagt märkliga förslag om att införa en trängselskatt på tåg som skulle göra det dyrare för pendlare.

Givetvis finns det i dag banavgifter för tågtrafiken. Lika självklart är att den avgiften inte är exakt samma på alla sträckor i hela Sverige. Men att man tar ut en banavgift för tåg som trafikerar järnvägsnätet är inte det samma som att införa ett system med trängselavgift, vilket alltså är det ord som Moderaterna själva valt att använda i sitt förslag.

Moderaterna pekar på den befintliga trängselskatten på bilväg i Stockholm och Göteborg som inspirationskällan. Det räcker alltså inte med det system för banavgifter som finns idag. Det befintliga systemet, och nuvarande nivåer på passageavgifter har för övrigt sin källa i den borgerliga regeringens nationella plan för infrastrukturen och infördes under en borgerlig regering.

Men att utöver det föreslå någon form av trängselavgift innebär ett stort kliv åt ett marknadssystem där avgiften höjs på sträckor där många åker till jobb och studier. Vi vidhåller att vi tror det är skadligt. Det är inte svårt att lista ut hur ett sådant system skulle påverka den mest trafikerade sträckan i hela Sverige. Priserna skulle troligen öka kraftigt.

För oss är det viktigare att järnvägen och tågtrafiken anpassas till pendlarna och godstrafikens behov - inte till en ren marknadsstyrning där de som har råd att betala bäst också får de bästa tågtiderna. En sådan lösning hör inte hemma i Sverige och har inget stöd hos svenska folket.

Vi behöver i stället göra pendlingen bättre genom att fortsätta med mer behövliga investeringar i järnvägsunderhållet och göra pendlingen enklare och billigare. Från 1 oktober införs det nya pendlarkortet Movingo som vi förhandlat fram för att göra pendlingen bättre och billigare. Då kan fler välja ett miljövänligt alternativ.

Örjes är en duktig trafikpolitiker, det kan ingen ta ifrån honom. Ska vi utgå ifrån att han genom att försvara Moderaternas förslag också ser framför sig att Centerpartiet ska ställa sig bakom en sorts trängselavgift inom tågtrafiken?

Bertil Kinnunen (S)

Trafikregionråd i Region Uppsala

Läs mer om