Nu färdigställer vi väg 288

Vi har reserverat pengar till en utbyggnad av väg 288 till mötesfri 100-väg, skriver Börje Wennberg och Margareta Widen (båda S).

Byggs ut. En utbyggnad av väg 288 kommer att öka trafiksäkerheten och underlätta för pendlare, skriver artikelförfattarna.

Byggs ut. En utbyggnad av väg 288 kommer att öka trafiksäkerheten och underlätta för pendlare, skriver artikelförfattarna.

Foto: Tomas Lundin

Debatt2018-02-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Devisen ”Hela Sverige ska leva” är etablerad sedan länge. Det handlar om att skapa förutsättningar för människor att bo och arbeta i alla delar av landet och att generera tillväxt och utveckling i alla kommuner och länsdelar.

När vi under hösten nåddes av beskedet att Trafikverket förordar en utbyggnad till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm var det nog många med oss som utbrast i ett utdraget ”Äntligen!”.

Ostkustbanan genom vårt län är en pulsåder för alla de tiotusentals pendlare som varje dag rör sig mellan Uppsala och Stockholm. Men spårkapaciteten behövs också för att binda samman industriorter och kommuner i Norduppland och längs Norrlandskusten med huvudstadsområdet.

För är det något vi har lärt oss är det att utan väl fungerande infrastruktur så hindras tillväxt och utveckling. Utan järnvägar som möjliggör transport av råvaror tappar vi arbetstillfällen och utan kommunikationer som förbinder människor med deras utbildnings- och arbetsplatser förlorar vi ”know how” och kompetens.Kort och gott: utan infrastruktur stannar Sverige.

Det är av samma anledning som vi under en lång följd av år har slagits för att väg 288 mellan Östhammar och Uppsala måste få en ökad kapacitet. Östhammar är den enda kommun i Uppland som saknar järnvägsförbindelse för persontrafik och det enda alternativet är en i dag olycksdrabbad, långsam och undermålig väg. Samtidigt är Östhammar fullt ut integrerad i den tillväxtregion som består av Uppsala, Stockholm och Mälardalen, en region som bedöms vara den 13:e mest expansiva i hela Europa. Trafikverket har under flera år gjort trafiksäkerhetshöjande åtgärder men resurserna har inte räckt till den fullständiga upprustning och kapacitetsförstärkning som skulle behövas.

Därför är det oerhört glädjande för oss att vi i förslaget till länstransportplan har kunnat reservera pengar till en utbyggnad av väg 288 till mötesfri 100-väg.

Östhammar är en kommun som växer kraftigt. Inom ett par år förväntas befolkningen öka med mellan 500 och 1 000 personer och inom en tioårsperiod kommer bortåt 400 nya bostäder behöva byggas. Här finns också några av regionens största och viktigaste företag med Forsmarks kärnkraftverk och Sandvik som främsta flaggskepp.

För dessa personer och företag är en utbyggnad av väg 288 en absolut nödvändighet för att få vardagen att gå ihop och verksamheterna att fungera.

Östhammar kommer dessutom med stor sannolikhet att inom en inte allt för avlägsen framtid att stå som värd för en av Sveriges historiskt sett största investeringar, nämligen den anläggning för djupförvar av uttjänat kärnbränsle som SKB ska bygga. Sammantaget är vi fullständigt övertygade om att den investering som en utbyggnad av väg 288 till mötesfri 100-väg hela vägen mellan Uppsala och Börstil innebär kommer att betala tillbaka sig själv mångfaldigt inom ett par år. Det handlar framförallt om förbättrad trafiksäkerhet med kraftigt minskade olyckstal.

Men också om kortare restider och väsentligt förbättrade förutsättningar för alla de som dagligen reser mellan Uppsala, Gimo, Östhammar och de andra orterna längs väg 288.

Att kunna ta sig från Östhammar till Uppsala på klart under en timme jämfört med dagens en timme och tio minuter innebär en avsevärd förbättring för alla Östhammarsbor och för de runt 5 000 personer som varje dag pendlar in och ut från kommunen.

Börje Wennberg
regionstyrelsens ordförande, Region Uppsala (S)

Margareta Widen
kommunstyrelsens andre vice ordförande, Östhammar (S)

Läs mer om