Ăntligen har nu grundskolan fĂ„tt en stadieindelad timplan. Den kommer att bidra till en mer likvĂ€rdig skola samt garantera att alla elever fĂ„r den undervisningstid de har rĂ€tt till. Det kommer att bidra till den tydlighet som lĂ€rare, elever och förĂ€ldrar har rĂ€tt att krĂ€va.
I det avseendet slÀpar gymnasieskolan hopplöst efter. DÀr Àr det fortfarande rektorns sak att bedöma hur mÄnga undervisningstimmar som behövs i olika kurser.
Denna bedömning baseras alltför ofta enbart pÄ skolans ekonomi och varierar dÀrmed frÄn kommun till kommun och frÄn rektor till rektor. NÀr det borde utgÄ ifrÄn Àmnets art och elevernas förutsÀttningar. LÄt oss se vilka skillnader i likvÀrdigheten mellan olika elevers förutsÀttningar detta kan innebÀra.
LÀrarnas Riksförbunds undersökningar visar att antalet undervisningstimmar för en gymnasiekurs om 100 poÀng kan variera mellan 50 och 110 timmar.
Det Àr sjÀlvklart att en elev inte har samma möjligheter att ta sig till kunskaper om eleven fÄr 50 i stÀllet för 100 timmar lÀrarledd undervisning. à terkommande berÀttar vÄra medlemmar att de inte har fÄtt tillrÀckligt med undervisningstimmar i förhÄllande till de mÄl som eleverna ska uppnÄ under kursen. Dessutom har de mycket begrÀnsade möjligheter att pÄverka tilldelningen av undervisningstiden utifrÄn elevernas olika behov.
Det Àr djupt allvarligt att gymnasieelever och lÀrare pÄ detta sÀtt ges helt olika förutsÀttningar för undervisningen beroende pÄ i vilken gymnasieskola de befinner sig.
Detta trots att Skollagen sÀger att den svenska skolan ska vara likvÀrdig för alla elever inom varje skolform.
Den stora spridningen i undervisningstid Àr en stor och orimlig orÀttvisa som uppstÄtt till följd av att kopplingen mellan gymnasiepoÀng och garanterad undervisningstimme avskaffades. Syftet med avskaffandet var inte att det skulle innebÀra en besparing utan att mer tid skulle lÀggas ut i de Àmnen och kurser dÀr eleverna hade större behov och eventuellt mindre i andra.
Men det finns tecken pÄ att det snarare ges mindre undervisningstid i gymnasieskolan nu Àn tidigare.
Detta Àr orovÀckande eftersom den lÀrarledda undervisningen Àr det som har störst betydelse för elevernas kunskaper.
Med tanke pÄ detta Àr det ocksÄ helt obegripligt att Äterinförandet av kopplingen inte fanns med bland de 97 förslag som gymnasieutredningen lÀmnade för att öka gymnasieskolans kvalitet och genomströmning. Som skÀl till detta angavs lÀrarbristen. Det Àr ansvarslöst att pÄ det sÀttet sÀnka ambitionerna och bygga en skola utifrÄn en situation som mÄste vara ett övergÄende tillstÄnd.
Det handlar i stÀllet om att parallellt komma med ÄtgÀrder för att locka fler till lÀraryrket och samtidigt fÄ de yrkesverksamma att stanna kvar.
Visserligen föreslog utredningen att i samband med en eventuell utveckling mot Àmnesbetyg bör frÄgan om timplan utredas. En sÄdan utredning, och innan ÄtgÀrderna eventuellt blir verklighet, kommer med regeringens nuvarande takt att dröja ett halvt decennium. Just nu Àr dock situationen sÄdan att mÄnga elever i landets gymnasieskolor inte nÄr kunskapsmÄlen för att tiden helt enkelt inte rÀcker till. Samtidigt vet vi att var tredje elev inte nÄr gymnasieexamen och fÄr en svÄr vÀg till vidare studier och arbete.
Gymnasieminister Anna Ekström uttalade tidigare i Är oro för att klyftorna mellan gymnasieskolor ökar. Hon menade att av de resurser vi har i skolan Àr god undervisning den viktigaste. LÀrarnas Riksförbund delar den uppfattningen och uppmanar nu Anna Ekström att se till att:
Gymnasieskolan fÄr en reglering som innebÀr att en gymnasiepoÀng motsvarar minst en garanterad undervisningstimme.
Den administrativa bördan begrÀnsas och andra icke undervisningsrelaterade uppgifter tas bort till exempel genom att anstÀlla lÀrarassistenter och mentorer med annan utbildningsbakgrund.
Staten satsar resurser sÄ att det kan anstÀllas fler speciallÀrare och elevvÄrdspersonal i gymnasieskolan. Varje elev i behov av stöd mÄste fÄ det stöd de har rÀtt till och den tilltagande psykiska ohÀlsan bland unga mÄste mötas redan i skolan.
Regeringen gÄr vidare med gymnasieutredningens förslag om Àmnesutformad gymnasieskola och att frÄgan om timplan ocksÄ utreds i samband med detta.
I den svenska gymnasieskolan ska alla elever ha lika möjligheter att nÄ mÄlen och tillgodogöra sig undervisningen.
Allt annat Àr förödande för Sveriges ambitioner som kunskapsnation.
à sa Fahlén, ordförande LÀrarnas Riksförbund