Universitets- och högskolerådet har föreslagit att betyg från International Baccalaureate-programmet – ett av världens högst ansedda gymnasieprogram som finns på 31 skolor i Sverige – kraftigt ska nedvärderas i förhållande till svenska betyg.
Enligt Universitets- och högskolerådet behövs omvärderingen för att garantera likvärdigheten mellan svenska och International Baccalaureate-betyg efter 2011 års gymnasiereform. Men metoden som Universitets- och högskolerådet använder för att värdera International Baccalaureate-betyg har allvarliga brister.
Universitets- och högskolerådet jämför betygsfördelningen på International Baccalaureate och det naturvetenskapliga programmet. Eleverna på respektive program rangordnas efter betyg. De som rankas lika högt bedöms ha uppnått samma kunskapsmål och deras betyg jämställs.
Universitets- och högskolerådet förklarar emellertid inte varför International Baccalaureate och det naturvetenskapliga programmet bedöms som likvärdiga. Det bortser från skillnader i intagningspoäng, studietakt, kunskapskrav, klasstorlek och betygsinflation – skillnader som rimligtvis borde ha tagits med i bedömningen.
Resultatet blir en haltande jämförelse mellan två olika program, som likställs för att möjliggöra en statistisk kalkyl. En svensk statlig myndighet måste kunna avkrävas bättre belägg för sina förslag än så.
Utomlands åtnjuter International Baccalaureate ett fantastiskt gott anseende. På många amerikanska universitet har studenter med International Baccalaureate-examen möjlighet att hoppa över kurser eller till och med hela det första läsåret. I Storbritannien bedömer Universities and Colleges Admissions Service, som samordnar antagningen till landets universitet, att 31 International Baccalaureate-poäng motsvarar full pott på den brittiska studentexamen. Det kan jämföras med Universitets- och högskolerådets förslag att maxpoängen 45 ska motsvara 20.0 i Sverige.
Föga förvånande har Universitets- och högskolerådets förslag utlöst en storm av kritik. I skrivande stund har nästan 14 000 personer skrivit på ett upprop mot förslaget. På landets debattsidor har elever, lärare och andra påpekat att Universitets- och högskolerådets förslag skulle göra det svårare för International Baccalaureate-elever att komma in på ingenjörs- och läkarutbildningar vid Örebros, Linköpings och Umeås universitet än på Harvard, Yale och Princeton.
I en debattartikel varnade Klas-Göran Karlsson, professor i historia vid Lunds universitet, och Dan Olofsson, entreprenör, att de ändrade betygsreglerna skulle tvinga många International Baccalaureate-utbildningar i Sverige att stänga, vilket skulle göra det svårare för svenska företag att rekrytera internationell personal (Dagens samhälle 26/10).
Även politiker har engagerat sig. Christer Nylander från Liberalerna, vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, har kallat förslaget ”orimligt”.
Men högskoleminister Helene Hellmark Knutsson, högsta ansvarig för frågan, tiger stilla. När Betty Malmberg, riksdagsledamot för Moderaterna, frågade ministern vilka åtgärder hon avser vidta för att elever på internationella gymnasieprogram inte ska förfördelas när de söker till högskoleprogram (2016/17:149) uttryckte Hellmark Knutsson ingen egen åsikt. Istället hänvisade hon till Universitets- och högskolerådets arbete, trots den svidande kritik som detta arbete har fått under de senaste veckorna.
En statlig myndighet är i färd med att, på lösa grunder, slå undan benen för en gymnasieutbildning i världsklass. Det är en gymnasieutbildning som elever i Sverige har förmånen att studera på offentliga skolor tillsammans med elever från världens alla hörn. Att försämra förutsättningarna för International Baccalaureate skulle skada svensk gymnasieskola och gå emot skolans internationalisering.
Regeringen måste uttrycka sin åsikt i frågan. Annars är det risk att tusentals gymnasieelevers framtidsutsikter och International Baccalaureate-programmets framtid i Sverige äventyras genom ett tjänstemannabeslut som grundar sig i en vansklig statistisk kalkyl.
Abbas Alam
Legitimerad läkare; IB-alumn
Alexander Ekstrand
Läkarstudent, University of Edinburgh; IB-alumn
Anna Helme
Managementkonsult; MEng, University of Cambridge; IB-alumn
Annica E Johansson
Ekonom från Handelshögskolan i Stockholm; IB-alumn
Blanka Kesek
Wireline field engineer; BA, MEng, Mechanical Engineering, University of Cambridge; IB-alumn
Caroline Somers
Analytiker, London; MSc Real Estate Investment, Cass Business School; BA(hons) Land Economy, University of Cambridge; IB-alumn
Elin Economou
ST-läkare infektionsmedicin, Karolinska Institutet; IB-alumn
Gabriel Iliesiu
BA Business & Administration, Waseda University, Tokyo; Strategic Partner Manager Apps Google Inc; IB-alumn
Gianna Maurer
Doktorand, Köpenhamns universitet; BSc (Hons) Medical Sciences och MSc Neuroscience, University of Edinburgh; IB-alumn
Helena Stenfors Virenfeldt
Managementkonsult; MSc Handelshögskolan i Stockholm; BA University of Oxford; IB-alumn
Honey Ghaffari
ST-läkare, Plastic and Reconstructive Surgery, Guy's & St Thomas' Hospital, London; IB-alumn
Ida Danewid
Doktorand i internationella relationer, London School of Economics; IB-alumn
Jekaterina Shulga
Teaching fellow, University College London; BA, MA, PhD i Russian Studies and Literature; IB-alumn
Jingcheng Zhao
Läkarstudent, Karolinska Institutet; studerande, Handelshögskolan i Stockholm; före detta studentrepresentant i Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet; IB-alumn
Leyla Swafe
ST-läkare, General Surgery, South London; MBChB University of Aberdeen; IB-alumn
Linn Lagerholm
Studerande internationella relationer, University of Edinburgh; IB-alumn
Lydia Manko
Legitimerad läkare, examen från Karolinska Institutet; IB-alumn
Malin Welander
PhD i astrofysik; forskat vid Oxford University; arbetat som teknisk fysiker inom förbränningsteknik och är nu mjukvaruutvecklare; IB-alumn
Markus Göransson
PhD Aberystwyth University; MA Utrecht University; BA (Hons) University of Oxford; lärare på IB-programmet, Carlforsska gymnasiet, Västerås; IB-alumn
Martyna Zelek
Biological Sciences, University of Oxford; IB-alumn
Michelle Kimbler
Studerande BSc Sociology, London School of Economics; IB-alumn
Mukhtar Al-Nasrawi
Studerande, Duke University; IB-alumn
Oskar Forsblom
BA (Hons) Law, University of Cambridge; IB-alumn
Patricia Knudsen
MA (Hons) Management, University of St Andrews; certifierad ACCA revisor; Audit Assistant Vice President inom investment banking; IB-alumn
Patrick Lundgren
Natural Sciences (Biological), University of Cambridge; IB-alumn
Sabrina Yue Wang
Theoretical Physics, Imperial College London; IB-alumn
Sofia Termén
Civilingenjör i bioteknik, KTH; IB-alumn
Tina Hedberg
Läkarstudent, St George's University of London; IB-alumn
Victoria Hansson Malmlöf
BSc International Politics & Sociology, City University London; MA International Relations, King's College London; studerar Master i Religion in Peace and Conflict, Uppsala universitet; IB-alumn