Oseriöst föreslå förbud

Foto: Tor Johnsson

DEBATT2014-05-14 12:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innan vi avskaffar dubbdäcksförbudet på Kungsgatan måste vi säkra luftkvaliteten, skriver Stefan Hanna i en replik.

Dubbdäcksförbudet är inte önskvärt men Uppsala kommun och ansvarstagande politiker måste hitta sätt att säkra god luftkvalitet i centrala Uppsala och inom övriga kommunen. Även om man kan ha olika syn på om just dubbdäck är den stora miljöboven, så gör dubbdäcksförbudet att trafiken på Kungsgatan minskar mycket under den period på året som risken för miljöproblem är som högst. Det är självklart så att det främst är den betydligt minskade biltrafiken som gör att kommunen med nöd och näppe klarat uppsatta luftkvalitetskrav.

 Det är av hälsoskäl som dubbdäcksförbudet finns. Det är många Uppsalabor som far illa av dålig luftkvalitet. Det är klädsamt om Motormännen, UNT 7 maj, inte bara gnäller över ett förbud som syftar till att säkra en rimlig luftkvalitet i områden med problem utan också kommer med alternativa förslag på lösningar av problemet. Vad jag känner till har vi under förbudstiden hittills inte haft några trafikolyckor på Kungsgatan på grund av avsaknad av dubbdäck.

Jag skulle gärna bidra till att dubbdäcksförbudet avskaffas. Men innan det är möjligt för något trovärdigt parti, eller Motormännen, att driva ett avskaffande måste man veta hur man i stället ska klara de luftkvalitetskrav som måste uppnås och som handlar om att värna människors hälsa. Det är oseriöst att föreslå att vi ska slopa dubbdäcksförbudet utan att tala om hur man i stället avser att få ner trafikmängden minst lika mycket som nu. Är exempelvis SD och Motormännen för att förbjuda biltrafiken helt på Kungsgatan? Är de för att införa biltullar för alla på Kungsgatan? Är de för att införa dubbdäcksavgifter som i vart fall gör det möjligt för landsbygdsbilister att tryggt åka på Kungsgatan när det anses nödvändigt? SD kanske tycker en avgift är bättre än förbud?

 Oavsett parti, eller intresseorganisation, ljuger man för Uppsalaborna om man påstår att man kan ta bort dubbdäcksförbudet utan att vidta annan åtgärd som kraftigt minskar trafiken under årstider då vi har särskilt svårt att klara hälsosam luftkvalitet på några platser i vår innerstad.

Stefan Hanna, C
Ordförande Gatu- och samhällsmiljönämnden

Läs mer om