Centerpartiets Stefan Hanna erkänner i sin replik (UNT debatt 13/5) att dubbdäcken inte är det stora problemet för Uppsalas luft, utan att förbudet används som ett medel för att minska trafiken för att på så sätt klara uppsatta mål för luftkvaliteten. Ett välkommet tydliggörande.
Motormännen delar problembilden med Hanna – de hälsofarliga partiklarna är ett problem.
Men att förbjuda dubbdäcken, som Hanna själv beskriver främst som ett medel för att minska trafiken, är fel väg att gå då man inte kommer åt problemet.
Trots kraftigt minskad dubbanvändning och en ständigt minskande personbilstrafik sjunker inte partikelhalterna i samma grad. Under 2013 minskade biltrafiken på Kungsgatan i Uppsala med en tredjedel och dubbanvändningen sjönk med tio procent. Trots det ökade halterna av PM10-partiklar under året. De högsta halterna av hälsofarliga partiklar uppmättes dessutom där andelen dubbdäck var som lägst.
Detta visar att dubbdäcksförbudets inverkan på partikelnivåerna är tveksamt. Samtidigt vet vi att en tidigarelagd och effektiv städning med modern teknik minskar halterna med upp till 40 procent. En åtgärd som inte har en negativ inverkan på trafiksäkerheten och ger mätbara positiva resultat för Uppsalas luft. Skillnaden är att detta är åtgärder som kostar kommunen pengar.
Hanna för även fram att inga olyckor har skett på Kungsgatan på grund av att bilar som saknar dubbdäck. Men det är inte på gator med kontinuerlig trafik i innerstaden som dubbdäcksförbud orsakar olyckor, utan bland pendlarna som kan tvingas att kompromissa med trafiksäkerheten för att kunna ta sig till ett arbete.
Slutligen är det ytterst oklädsamt och oseriöst av en politiker i Hannas position att i sin artikel koppla ihop Motormännen med Sverigedemokraterna, om nu det partiet är kritiskt till ett dubbdäcksförbud. Det retoriska knepet kallas ”guilt by association”.
Med samma retorik skulle man kunna säga att Centerpartiet ligger nära Sverigedemokraterna eftersom båda partierna vill se mindre detaljreglering från EU. Men det är en debattnivå som Motorrmännen inte lägger sig på.
Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig Motormännens Riksförbund