Prioritera tåg i tid – inte höghastighetståg

Regeringen har tappat greppet om infrastrukturen, skriver Jessika Roswall och Therez Almerfors.

Flaskhalsarna i pendlingsstråken är särskilt prioriterade i vår politik, skriver Jessika Roswall och Therez Almerfors.

Flaskhalsarna i pendlingsstråken är särskilt prioriterade i vår politik, skriver Jessika Roswall och Therez Almerfors.

Foto: Bezav Mahmod/SvD/TT

Debatt2020-02-15 02:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala län växer, liksom hela Mälardalsregionen. Människor söker sig hit för att bygga ett liv med jobb, familj och vänner. Detta är i grunden mycket positivt för vår regions möjligheter att utvecklas. Samtidigt innebär tillväxt också stora utmaningar för infrastrukturen. Människor förväntar sig att vardagspusslet ska fungera, att de ska kunna komma i tid till jobbet, hinna hämta barnen på förskolan på eftermiddagen och att tillvaron inte rasar samman medan de står och fryser på en perrong. 

Under vintern har WSP, på uppdrag av Svensk kollektivtrafik, analyserat de samhällsekonomiska kostnaderna av förseningar inom kollektivtrafiken. Siffrorna talar sitt tydliga språk. De totala samhällsekonomiska kostnaderna för förseningar är sammanlagt 8,5 miljarder, vilket motsvarar 14 procent av trafikens totala kostnader. Storstädernas andel av denna kostnad är 75 procent. Moderaterna har pekat ut de så kallade flaskhalsarna i pendlingsstråken som särskilt prioriterade i vår politik. Politik handlar om att använda skattebetalarnas pengar där de gör mest nytta. 

Stefan Löfven besökte Uppsala några veckor innan valet 2018 och berättade om beslutet kring ett fjärde spår mellan Uppsala och Stockholm. Ett mycket bra, välkommet och rimligt besked. Sedan dess har projektet skjutits fram och är ännu bara till en tredjedel finansierat inom ramen för plan 2018-2029. Istället för att fokusera på järnvägens verkliga problem med förseningar och trängsel har regeringen valt att prioritera frågan om höghastighetståg i Sverige. Det enda vi idag med säkerhet vet om detta projekt är att det kommer kosta flera hundra miljarder kronor. Riksrevisionsverket har i en rapport kritiserat regeringen för bristande underlag och uppmanat regeringen att lägga projektet på is fram till att alla aspekter är ordentligt utredda. 

Moderaterna vill de närmaste tio åren prioritera tåg som går i tid, elektrifiering av våra vägar och flygplatser och att bygga ut Arlanda till en hubb för tillväxt och sysselsättning. Vi vill även att beslut om infrastruktur genomförs inom ramen för budget och i tid

Moderaterna säger nej till höghastighetståg. Det är orimligt att investera hundratals miljarder för att förkorta resvägen mellan Stockholm och Göteborg 26 minuter. Att bygga järnväg för höghastighetståg kommer att öka utsläppen under många decennier och satsningen beräknas vara klimatneutral tidigast år 2050. Om trettio år går sannolikt alla bilar och inrikesflyg på el eller andra fossilfria bränslen. Klimatnyttan är därmed även efter 2050 obefintlig till priset av en enormt stor samhällsekonomisk kostnad. Det enda rimliga är därför att en gång för alla lägga ner projektet med höghastighetståg.

Sverige behöver en långsiktigt hållbar politik för infrastruktur. En politik för miljö, jobb och tillväxt. För detta behövs en ny regering som orkar prioritera och är rädda om skattebetalarnas pengar. Vi ser idag hur större projekt fördyras och försenas samtidigt som andra löften om satsningar skjuts på framtiden. Regeringen har helt enkelt tappat greppet om infrastrukturen. 

Ett partis önskan att inneha regeringsmakten får aldrig ske till priset av jobb och miljö. Detta är helt avgörande framtidsfrågor för Sverige. Vi behöver ställa om och detta kräver kloka investeringar byggda på forskning och analys samt god och ökad tillgång till elektricitet från både sol, vind, vatten och kärnkraft. Det är inte flygskam och antibilism som för debatten framåt utan innovationer, företagande, ny teknik samt fossilfria och förnybara bränslen. Det är så vi bygger Sverige långsiktigt starkt.