Prioritera trafiksäkerhet

Uppsala kommun måste vidta åtgärder för att förbättra trafiksituationen, skriver Mia Nordström (C).

Mia 
Nordström

Mia Nordström

Foto: stewen@qimage.se

Debatt2016-08-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet prioriterar cykelåtgärder och spårvägsutredningar på bekostnad av trafikplanering och trafiksäkerhet mellan alla fordon. Sedan de rödgröna tog över styrningen av gaturummet har Uppsalaborna fått stå ut med många okoordinerade och bristfälliga ombyggnationer, ofta flera på en och samma gata under kort tid.

Nu är delar av Strandbodgatan avstängda igen. Denna gång är det Uppsala Vatten som lägger om ledningar. I höstats var det först Vattenfall Värme och sedan Vattenfall Eldistribution. Snart påbörjas ytterligare ombyggnation av Strandbodgatan, sträckan från Dragarbrunnsgatan till Östra Ågatan.

Den här gången har de rödgröna bestämt att det ska byggas ytterligare en cykelväg. Åtgärderna kan anses behövas med det är samplanering, trafiksäkerhet och information som behöver förbättras! Brist på framförhållning och samordning drabbar alla trafikanter som behöver ta sig igenom centrala staden. Från pendlare, näringsidkare och distributionsfordon till skolbarn.

Alla dessa förändringar på kort tid på några av de viktigaste trafiklänkarna i centrala Uppsala skapar trafikkaos med köbildning och en osäker miljö för bilister och trafikanter som cyklister och gående. Med ytterligare förtätning och byggnation av nya bostäder längs Kungsängsleden och Kungsängen riskerar trafiksituationen av vara osäker under lång tid framöver, inte minst kollisionsrisken med bussar.

Allra mest utsatta är våra barn när de går till skolan. Kommunen måste prioritera trafiksäkerhet, framkomlighet och trafikantinformation lika högt som nya bostäder. Det här duger inte, Centerpartiet vill att kommunen vidtar följande åtgärder omgående:

1. Samordna ledningsägare för fjärrvärme, el, vatten och avlopp med Gatu- och samhällsmiljönämndens ombyggnation av gator.

Viss samordning har påbörjats men den behöver förbättras avsevärt för att undvika extrem belastning av centrala gator som Kungsgatan, Drottninggatan, Sysslomansgatan, Strandbodgatan och Stationsgatan.

2. Återinför skolskjuts från Kungsängen och Industristaden till Vaksala- och Almtunaskolan. Skolskjutsen togs bort med två veckors förvarning hösten 2015. Kommunen ansåg att sträckan var säker för barn från sex års ålder. Ett ytterligare argument var att sträckan är under tre kilometer. Men här ska man inte fastna i regelverket och enstaka tjänstemäns bedömningar utan politiskt genomföra de ändringar som behöver ske för att också barn i centrala staden ska kunna ta sig säkert till skolan. Det är ledande politikers uppdrag och skyldighet.

Korsningen Kungsgatan-Strandbodgatan är inte säker för våra minsta skolbarn. Just nu är trafikljusen avstängda och avspärrningsskyltar skymmer gående, speciellt små barn. Kommunen utsätter våra yngsta medborgare för direkt livsfara! Det är helt oacceptabelt.

3. Förbättra skyltning och information till tåg- och bussresenärer, bilister, cyklister och gående. Informationen ska vara så tydlig så att man kan läsa och förstå även om man åker förbi med bil och behöver ta snabba och säkra beslut.

I takt med att staden fortsätter att förtätas behöver trafiksäkerhet och framkomlighet säkerställas och planeras lika noggrant som nya cykelleder. En hållbar stadsutveckling kan inte likställas med att bygga träfasader och snabbcykelleder. En hållbar stadsutveckling innefattar så mycket mer, och kanske framförallt, en hållbar mobilitet som möjliggör snabba, säkra och miljövänliga sätt att ta sig mellan A och B.

Gör om, gör rätt, prioritera säkerhet för alla trafikanter först!

Mia Nordström 
Andra vice ordförande Gatu- och samhällsmiljönämnden (C)

Läs mer om