Ett stort antal företag ser idag sin efterfrÄgan rasa med 50, 70 eller 100 procent. Det kan handla om restauranger, teatrar, reseföretag eller underleverantörer till fordonsindustrin. Dessa företag befinner sig i mÄnga olika sektorer sÄ sektor-specifika ÄtgÀrder Àr knappast lösningen. Vi kan inte heller upprÀtta ett administrativt system för att identifiera de drabbade företagen.
Bank-krediter behövs men krediter hjÀlper inte företag som Àr konkursmÀssiga. Om intÀkterna sjunker till noll samtidigt som stora kostnader kvarstÄr sÄ kommer det egna kapitalet (tillgÄngar minus skulder) att snabbt sjunka till noll och dÄ fÄr företaget instÀlla betalningarna. RÀntesÀnkningar och obligationsköp hjÀlper knappast ett sÄdant företag.
Vad som krĂ€vs Ă€r generella och administrativt enkla Ă„tgĂ€rder som kan hjĂ€lpa smĂ„ och stora företag att överleva och mildra chocken för enskilda anstĂ€llda â Ă€ven de som har osĂ€kra anstĂ€llningar och inte Ă€r med i a-kassan. Risken Ă€r annars stor att massor av företag gĂ„r i konkurs och att ett mycket stort antal individer drabbas hĂ„rt och blir varaktigt arbetslösa.
Ă tgĂ€rderna mĂ„ste vara generella och gĂ„ vid sidan om de vanliga systemen. Detta Ă€r acceptabelt eftersom detta Ă€r en unik och tidsbegrĂ€nsad chock dĂ€r staten bör ta ett unikt ansvar. Samtidigt mĂ„ste Ă„tgĂ€rderna riktas specifikt till de företag som har problem. Generella âstimulansĂ„tgĂ€rderâ Ă€r tĂ€mligen meningslösa i detta lĂ€ge. Pengarna behövs till riktade Ă„tgĂ€rder!
Regeringen inför nu ett system för korttidspermittering som innebÀr att staten betalar en stor del av kostnaden nÀr anstÀllda stannar hemma till 20, 40 eller 60 procent. I det senare fallet halveras företagets lönekostnad. Staten gÄr in och betalar sjuklön under april och maj och man ger ocksÄ företagen möjlighet att skjuta fram skatteinbetalningarna, vilket innebÀr en form av kredit frÄn staten.
Detta Àr kraftfulla och bra ÄtgÀrder men de hjÀlper knappast de företag som sett sin efterfrÄgan försvinna helt. Dessa klarar inte att betala ens hÀlften av de anstÀlldas löner. En generell lösning behövs Àven för dessa företag.
Problemet hÀr Àr att utforma systemet sÄ att det utnyttjas av företag som sett sin efterfrÄgan rasa men inte missbrukas av andra företag i alltför stor utstrÀckning. Vi vill inte att företag som producerar vÀsentliga och hett efterfrÄgade varor och tjÀnster stÀnger ner och lÄter staten betala de anstÀllda bara för att det kÀnns lite obehagligt att gÄ till jobbet i dessa tider. Stödet fÄr dÀrför inte vara alltför generöst och attraktivt för företag och anstÀllda. Samtidigt kan man inte lÀgga alltför stor kostnad pÄ företagen om man vill ha dem kvar.
Slutsatsen verkar vara att korttidspermittering pÄ 100 procent bör tillÄtas men att den anstÀllde i detta fall mÄste ta en stor del av smÀllen. Man kan tÀnka sig att den anstÀllde fÄr exempelvis 70 procent av lönen, varav 60 procent betalas av staten. Naturligtvis mÄste detta stöd tidsbegrÀnsas men tidsgrÀnsen kan anpassas efter hand beroende pÄ utvecklingen av smittan och hur systemet utnyttjas.
Det blir naturligtvis vÀldigt dyrt men det blir mindre dyrt Àn massor av konkurser.
Om det Àr juridiskt möjligt sÄ borde man tillfÀlligt lÀtta pÄ konkurslagstiftningen sÄ att företag kan drivas vidare Àven om skuldsÀttningen stiger. NÀr situationen lugnat ner sig kan man förhoppningsvis tillföra nytt kapital eller komma överens med lÄngivare om nedskrivning av skulder.
Det Àr mycket svÄrt att se nÄgon poÀng i att stÀnga alla grÀnser. Vi bör undvika onödiga resor och vi bör stÀnga grÀnser eller flygförbindelser till lÀnder dÀr smittan Àr speciellt stor men vad Àr poÀngen om det finns lika mycket smitta pÄ bÄda sidor om grÀnsen? Sprider jag mer smitta om jag reser Uppsala till Oslo jÀmfört med om jag Äker frÄn Uppsala till Malmö?
De ekonomiska kostnaderna av stÀngda grÀnser kommer att bli mycket kÀnnbara över tiden. Produktionskedjorna Àr idag globala, komplicerade och vÀldigt kÀnsliga för störningar. Det Àr inte bara varor som mÄste passera grÀnserna för att produktionen skall fungera utan ocksÄ mÀnniskor. Vi behöver experter och konsulter som kan serva maskiner och utföra andra nödvÀndiga tjÀnster. Allt kan inte göras via nÀtet.
Smittspridningen har lett till problem att genomföra löneförhandlingarna och fackets förhandlingsposition har försÀmrats radikalt eftersom man knappast kan ta till strejk under en pÄgÄende pandemi.
Ett förslag Àr att helt enkelt förlÀnga gÀllande avtal. Men ett lönestopp Àr ingen bra lösning i det hÀr lÀget. En oförÀndrad eller lÀgre lön i ett enskilt företag har naturligtvis positiv effekt pÄ det företagets finanser, men nÀr vi analyserar löneavtal för större delen av arbetsmarknaden sÄ mÄste vi lyfta blicken till makronivÄ.
Prisernas utveckling bestÀms i allt vÀsentligt av löneökningstakten och produktivitets-utvecklingen. Med lÀgre löneökningstakt sÄ kommer inflationen att hamna lÄngt under Riksbankens inflationsmÄl. Riksbankens möjligheter att hÄlla uppe inflationen genom rÀntesÀnkningar Àr i stort sett uttömda eftersom rÀntan inte kan sÀnkas mer Àn marginellt. Med en lÀgre inflationstakt och i stort sett oförÀndrad rÀnta sÄ ökar den reala rÀntan (rÀntan minus inflationen) och dÀrmed företagens reala finansieringskostnader.
SÄ slutsatsen Àr att nÀringslivet skjuter sig sjÀlva i foten om de genomdriver ett lönestopp eller ett avtal med mycket lÄga löneökningar. En nedvÀxling av löne- och prisökningstakten hjÀlper inte företagens lönsamhet. TvÀrtom blir det tuffare att betala tillbaka utestÄende lÄn nÀr priserna inte stiger.
Om man nu inte kan genomföra löneförhandlingarna verkar det rimligt att förlÀnga nuvarande avtal ett Är men rÀkna upp alla löner med exempelvis 2,5 procent. NÀr pandemin klingat av kan man sedan damma av konfliktvapnen och ta nya diskussioner om lönenormer och lönerelationer mellan olika grupper.