RÀdda företagen men stÀng inte grÀnserna

Nu behövs det generella och administrativt enkla ÄtgÀrder som kan hjÀlpa smÄ och stora företag att överleva och mildra chocken för enskilda anstÀllda, skriver Nils Gottfries.

Nils Gottfries

Nils Gottfries

Foto: Tomas Lundin/Arkiv

Debatt2020-03-22 02:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ett stort antal företag ser idag sin efterfrĂ„gan rasa med 50, 70 eller 100 procent. Det kan handla om restauranger, teatrar, reseföretag eller underleverantörer till fordonsindustrin. Dessa företag befinner sig i mĂ„nga olika sektorer sĂ„ sektor-specifika Ă„tgĂ€rder Ă€r knappast lösningen. Vi kan inte heller upprĂ€tta ett administrativt system för att identifiera de drabbade företagen. 

Bank-krediter behövs men krediter hjÀlper inte företag som Àr konkursmÀssiga. Om intÀkterna sjunker till noll samtidigt som stora kostnader kvarstÄr sÄ kommer det egna kapitalet (tillgÄngar minus skulder) att snabbt sjunka till noll och dÄ fÄr företaget instÀlla betalningarna. RÀntesÀnkningar och obligationsköp hjÀlper knappast ett sÄdant företag.

Vad som krĂ€vs Ă€r generella och administrativt enkla Ă„tgĂ€rder som kan hjĂ€lpa smĂ„ och stora företag att överleva och mildra chocken för enskilda anstĂ€llda – Ă€ven de som har osĂ€kra anstĂ€llningar och inte Ă€r med i a-kassan. Risken Ă€r annars stor att massor av företag gĂ„r i konkurs och att ett mycket stort antal individer drabbas hĂ„rt och blir varaktigt arbetslösa. 

ÅtgĂ€rderna mĂ„ste vara generella och gĂ„ vid sidan om de vanliga systemen. Detta Ă€r acceptabelt eftersom detta Ă€r en unik och tidsbegrĂ€nsad chock dĂ€r staten bör ta ett unikt ansvar. Samtidigt mĂ„ste Ă„tgĂ€rderna riktas specifikt till de företag som har problem. Generella ”stimulansĂ„tgĂ€rder” Ă€r tĂ€mligen meningslösa i detta lĂ€ge. Pengarna behövs till riktade Ă„tgĂ€rder!

Regeringen inför nu ett system för korttidspermittering som innebĂ€r att staten betalar en stor del av kostnaden nĂ€r anstĂ€llda stannar hemma till 20, 40 eller 60 procent. I det senare fallet halveras företagets lönekostnad. Staten gĂ„r in och betalar sjuklön under april och maj och man ger ocksĂ„ företagen möjlighet att skjuta fram skatteinbetalningarna, vilket innebĂ€r en form av kredit frĂ„n staten. 

Detta Àr kraftfulla och bra ÄtgÀrder men de hjÀlper knappast de företag som sett sin efterfrÄgan försvinna helt. Dessa klarar inte att betala ens hÀlften av de anstÀlldas löner. En generell lösning behövs Àven för dessa företag.

Problemet hĂ€r Ă€r att utforma systemet sĂ„ att det utnyttjas av företag som sett sin efterfrĂ„gan rasa men inte missbrukas av andra företag i alltför stor utstrĂ€ckning. Vi vill inte att företag som producerar vĂ€sentliga och hett efterfrĂ„gade varor och tjĂ€nster stĂ€nger ner och lĂ„ter staten betala de anstĂ€llda bara för att det kĂ€nns lite obehagligt att gĂ„ till jobbet i dessa tider. Stödet fĂ„r dĂ€rför inte vara alltför generöst och attraktivt för företag och anstĂ€llda. Samtidigt kan man inte lĂ€gga alltför stor kostnad pĂ„ företagen om man vill ha dem kvar. 

Slutsatsen verkar vara att korttidspermittering pĂ„ 100 procent bör tillĂ„tas men att den anstĂ€llde i detta fall mĂ„ste ta en stor del av smĂ€llen. Man kan tĂ€nka sig att den anstĂ€llde fĂ„r exempelvis 70 procent av lönen, varav 60 procent betalas av staten. Naturligtvis mĂ„ste detta stöd tidsbegrĂ€nsas men tidsgrĂ€nsen kan anpassas efter hand beroende pĂ„ utvecklingen av smittan och hur systemet utnyttjas. 

Det blir naturligtvis vĂ€ldigt dyrt men det blir mindre dyrt Ă€n massor av konkurser. 

Om det Àr juridiskt möjligt sÄ borde man tillfÀlligt lÀtta pÄ konkurslagstiftningen sÄ att företag kan drivas vidare Àven om skuldsÀttningen stiger. NÀr situationen lugnat ner sig kan man förhoppningsvis tillföra nytt kapital eller komma överens med lÄngivare om nedskrivning av skulder.

Det Àr mycket svÄrt att se nÄgon poÀng i att stÀnga alla grÀnser. Vi bör undvika onödiga resor och vi bör stÀnga grÀnser eller flygförbindelser till lÀnder dÀr smittan Àr speciellt stor men vad Àr poÀngen om det finns lika mycket smitta pÄ bÄda sidor om grÀnsen? Sprider jag mer smitta om jag reser Uppsala till Oslo jÀmfört med om jag Äker frÄn Uppsala till Malmö?

De ekonomiska kostnaderna av stÀngda grÀnser kommer att bli mycket kÀnnbara över tiden. Produktionskedjorna Àr idag globala, komplicerade och vÀldigt kÀnsliga för störningar. Det Àr inte bara varor som mÄste passera grÀnserna för att produktionen skall fungera utan ocksÄ mÀnniskor. Vi behöver experter och konsulter som kan serva maskiner och utföra andra nödvÀndiga tjÀnster. Allt kan inte göras via nÀtet.

Smittspridningen har lett till problem att genomföra löneförhandlingarna och fackets förhandlingsposition har försÀmrats radikalt eftersom man knappast kan ta till strejk under en pÄgÄende pandemi.

Ett förslag Ă€r att helt enkelt förlĂ€nga gĂ€llande avtal. Men ett lönestopp Ă€r ingen bra lösning i det hĂ€r lĂ€get. En oförĂ€ndrad eller lĂ€gre lön i ett enskilt företag har naturligtvis positiv effekt pĂ„ det företagets finanser, men nĂ€r vi analyserar löneavtal för större delen av arbetsmarknaden sĂ„ mĂ„ste vi lyfta blicken till makronivĂ„. 

Prisernas utveckling bestĂ€ms i allt vĂ€sentligt av löneökningstakten och produktivitets-utvecklingen. Med lĂ€gre löneökningstakt sĂ„ kommer inflationen att hamna lĂ„ngt under Riksbankens inflationsmĂ„l. Riksbankens möjligheter att hĂ„lla uppe inflationen genom rĂ€ntesĂ€nkningar Ă€r i stort sett uttömda eftersom rĂ€ntan inte kan sĂ€nkas mer Ă€n marginellt. Med en lĂ€gre inflationstakt och i stort sett oförĂ€ndrad rĂ€nta sĂ„ ökar den reala rĂ€ntan (rĂ€ntan minus inflationen) och dĂ€rmed företagens reala finansieringskostnader. 

SÄ slutsatsen Àr att nÀringslivet skjuter sig sjÀlva i foten om de genomdriver ett lönestopp eller ett avtal med mycket lÄga löneökningar. En nedvÀxling av löne- och prisökningstakten hjÀlper inte företagens lönsamhet. TvÀrtom blir det tuffare att betala tillbaka utestÄende lÄn nÀr priserna inte stiger.

Om man nu inte kan genomföra löneförhandlingarna verkar det rimligt att förlÀnga nuvarande avtal ett Är men rÀkna upp alla löner med exempelvis 2,5 procent. NÀr pandemin klingat av kan man sedan damma av konfliktvapnen och ta nya diskussioner om lönenormer och lönerelationer mellan olika grupper.