Regeringen mÄste prioritera fyrspÄrsavtalet

FyrspÄrsavtalet Àr av stor betydelse inte bara för Uppsala utan ocksÄ för resten av Sverige, skriver Erik Pelling med flera.

Minoritetsstyret och Moderaterna vill att regeringen och Trafikverket respekterar ingÄngna avtal och gÄr vidare med fyrspÄrsutbyggnaden.

Minoritetsstyret och Moderaterna vill att regeringen och Trafikverket respekterar ingÄngna avtal och gÄr vidare med fyrspÄrsutbyggnaden.

Foto: Pressbild

Debatt2021-01-21 05:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

LĂ„ngsiktig och ansvarsfull politik Ă€r av största vikt för Uppsalas framtida utveckling. Med Uppsalabornas bĂ€sta för ögonen har vi lagt politiska skiljelinjer Ă„t sidan för att i kommunstyrelsen enas kring en meningsfull uppgörelse för att genomföra fyrspĂ„rsavtalet med staten. 

Vi gör nu en rad förbĂ€ttringar i förslaget till den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för de sydöstra stadsdelarna och vill tacka alla som kommit med mĂ„nga kloka och konstruktiva synpunkter i samrĂ„det. Tack vare er kan vi nu presentera ett bĂ€ttre förslag. 

FyrspÄrsavtalet innebÀr att staten ska bygga tvÄ nya tÄgspÄr mellan Uppsala och Stockholm, en ny tÄgstation i Bergsbrunna och bygga ut Resecentrum i city. Uppsala kommun ska se till att de södra delarna av Uppsala byggs ut med arbetsplatser, bostÀder och kollektivtrafik.

Att det blir fyra spÄr mellan Uppsala och Stockholm Àr av yttersta vikt för att Uppsala ska ha en dynamisk arbetsmarknad. God tillvÀxt för vÄra företag skapar attraktiva miljöer dÀr mÀnniskor kan bo och arbeta i framtiden.

Uppgörelsen betyder att det kommer att bli en mer blandad bebyggelse i de sydöstra stadsdelarna. MĂ„nga har en önskan om att bo i ett eget hus. Det kommer dĂ€rför att uppföras 5 000 egnahem dĂ€r den moderna trĂ€dgĂ„rdsstaden stĂ„r som förebild, det handlar om bĂ„de smĂ„hus, radhus och markbostĂ€der.

MÄnga har varit oroliga för att det ska bli problem i trafiken. Vi har dÀrför bland annat sett till att Dag Hammarskjölds vÀg byggs ut för bÀttre framkomlighet. Parkering kommer att ordnas i centralt belÀgna mobilitetshubbar, men det kommer att vara möjligt att köra fram till alla fastigheter. Parallellt med detta görs en stor satsning pÄ gÄng- och cykeltrafik och en hÄllbar kollektivtrafik med stor kapacitet. Den nya bron över FyrisÄn i Ultuna kommer att byggas för kollektivtrafik, gÄng och cykel samt för utryckningsfordon. För att i framtiden vid behov kunna utöka till Àven fossilfri biltrafik pÄ bron görs ett reservat i den fördjupade översiktsplanen.

En annan mycket viktig del i denna överenskommelse Ă€r satsningen pĂ„ landsbygden. Uppsala kommun Ă€r den kommun i Sverige som har flest boende pĂ„ landsbygden med en fjĂ€rdedel av alla invĂ„nare utanför Uppsala stad.  DĂ€rför Ă€r bostadssatsningen pĂ„ landsbygden nödvĂ€ndig för att hela Uppsala ska utvecklas pĂ„ ett mer eftertraktat sĂ€tt. Det finns fĂ€rdiga planer för 400 bostĂ€der och stĂ€ndig tomtberedskap i samtliga prioriterade tĂ€torter.

FyrspÄrsavtalet Àr av största betydelse inte bara för vÄr storregion utan ocksÄ för resten av Sverige. Trafikverket har nyligen flaggat för att det inte finns pengar till nya stora projekt och att prioriteringen istÀllet ska ligga pÄ underhÄll av vÀgar och jÀrnvÀgar. DÀrför mÄste det Äterupprepas att Uppsala kommun har ingÄtt ett avtal med staten om fyrspÄr mellan Uppsala och Stockholm. Vi förutsÀtter att ingÄnget avtal och tidplan ska hÄllas.

Kommunen skickar nu ett mycket kritiskt yttrande till regeringen dĂ€r vi bland annat trycker pĂ„ att detta avtal har högre samhĂ€llsekonomisk nytta Ă€n andra jĂ€mförbara jĂ€rnvĂ€gsprojekt och att större kapacitet pĂ„ strĂ€ckan Uppsala – Stockholm har stor betydelse bĂ„de för jĂ€rnvĂ€gstrafiken i norra Sverige och resten av Ostkustbanan.

Det Àr av sÀrskild vikt för bÄde Uppsalabor och företag att en vÀxande kommun tar lÄngsiktiga beslut med lÄngsiktig politisk stabilitet. Vi har med denna överenskommelse tagit ett gemensamt ansvar sÄ att dagens och framtidens Uppsalabor ska kunna kÀnna sig trygga i vÄr framtida utveckling.