Religion inte skolans problem

Religion är inte den svenska skolans problem. Det större problemet är att politiker är slarviga med att stänga ner icke fungerande skolor, skriver representanter för Moderat Skolungdom.

Foto: Casper Hedberg / TT

debatt2017-05-12 11:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På Socialdemokraternas kongress i Västerås beslutades det att begränsa det fria skolvalet. Vi är mycket kritiska till detta. Det är tack vare Moderat Skolungdom (MSU) som det fria skolvalet i dag existerar. Det var MSU som drev igenom att elever själva ska få välja vilken skola de ska gå på, något som de flesta ser som en självklarhet i dag. Tidigare kunde elever själva bestämma endast vilken linje de ville gå. I vilket gymnasium eleverna sedan hamnade i var i stället upp till kommunen.

Valfrihet är viktigt instrument för att utveckla samhället och individens frihet bör vara självklar.

Denna frihet bör enligt vår mening också självklart innefatta elever, som vet mycket bättre än någon annan om vilken skola och linje som passar dem själva. Det är tyvärr tydligt att Socialdemokraterna inte ser likadant på denna fråga. På kongressen bestämde de sig för en politik där vinstdrivande skolor stängs ner oavsett om de når bra resultat eller inte. De vill dessutom stoppa religiösa friskolor från att bedriva sin verksamhet.

Socialdemokraterna lägger fokus på fel saker och har dessutom fel lösningar för att lösa problemen och utveckla den svenska skolan.

Sjunkande resultat, lärarbrist och orättvis bedömning är några av de problem som vi inom Moderat Skolungdom ser. Vi vill att prov ska rättas externt för att undvika att läraren är partisk i bedömningen. Det ska vara elevernas prestation och inte vad läraren tycker om eleven som ska stå i fokus.

Enligt Europakonventionen ska alla trosuppfattningar respekteras inom ramen för utbildningen. Människors tro och rätt att utöva sin religion ska inte begränsas av samhället.

Socialdemokraterna verkar ha glömt att religion och religionsfrihet stärker Sverige.

De flesta religiösa skolor är inte som sekter där barn tvingas till tro och traditioner. De bedriver vanlig undervisning, men med möjlighet för elever att delta i religiösa aktiviteter som exempelvis morgonbön.

Däremot finns det dåliga religiösa skolor, precis som att det finns dåliga icke-religiösa skolor. Dåliga skolor ska självklart inte få fortsätta sin verksamhet utan ska stängas ner. Vi anser att skolor alltid skall bedömas efter kvalitet, och inte efter eventuella religiösa inslag som inte säger något om hur väl skolan klarar sitt uppdrag.

Det är därför orimligt att religiösa skolor som sköter sina uppdrag inte längre ska få fortsätta för att några få religiösa skolor har misskött sig.

Religion är inte den svenska skolans problem. Det större problemet är att politiker är slarviga med att stänga ner icke fungerande skolor. De skolor som inte följer läroplanen eller som på andra sätt behandlar elever illa ska såklart stoppas och därför är det viktigt att ställa krav på skolorna. Det är orimligt att föreslå att alla religiösa skolor ska stänga ned, när det är tydligt att många icke-religiösa skolor inte klarar av sitt uppdrag. Det finns dessutom få friskolor, de är knappast de stora problemet inom den Svenska skolan.

För att på allvar förbättra skolan behövs seriösa förslag som ger underlag för skolor att utforma en undervisning som de tror gynnar deras elever.

MSU Uppsala länOlivia Bergström, Amanda Bergman, Linn Fall, Robin Zhou, Fabian Sjöberg, Johan Östling, Rasmus Johansson

Läs mer om