Så vill vi skapa en attraktivare innerstad

Bilarna måste maka på sig, samtidigt som det blir lättare ta sig fram i centrala Uppsala, skriver Erik Pelling, Tobias Smedberg och Linda Eskilsson.

Erik Pelling (S), Tobias Smedberg (V) och Linda Eskilsson (MP) vill bland annat se färre bilar på Dragarbrunnsgatan.

Erik Pelling (S), Tobias Smedberg (V) och Linda Eskilsson (MP) vill bland annat se färre bilar på Dragarbrunnsgatan.

Foto: Staffan Wolters

Debatt2025-04-07 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi lägger nu grunden för framtidens Uppsala, med fler jobb, ett konkurrenskraftigt näringsliv, förbättrade boendemöjligheter, minskade klimatutsläpp och växande skatteunderlag för att finansiera kommunens kärnverksamheter. Det kräver modiga satsningar på infrastruktur och kommer bli ett rejält lyft för hela Uppsala när det står klart. Det gör vi med införande av modern spårväg, planskilda korsningar under järnvägen, utbyggnad av fyra spår mellan Stockholm och Uppsala och flera vägarbeten.

Vi fortsätter att satsa på ett Uppsala som blir både mer framkomligt, tillgängligt och modernt. Vi vill att människor ska kunna ta del av det som är vårt gemensamma vardagsrum. Innerstaden är på många sätt hjärtat i Uppsala. Här möts människor för arbete, handel, kultur och nöjen. Den är en central motor för stadens ekonomi och attraktionskraft och en nod för kommunal och regional utveckling. 

Innerstaden är också ett av de områden som kan se fram emot mest förnyelse under de kommande åren med omfattande arbeten för att både öka framkomligheten och kapaciteten, vid centralstationen och i den lokala kollektivtrafiken. Det är ett arbete som kommer ta flera år och som blir ett rejält lyft för hela Uppsala när det står klart. Dessa infrastruktursatsningar medför dock en begränsning i framkomligheten under ombyggnadstiden, särskilt i närhet till innerstaden. 

Citysamverkan i Uppsala som samlar flera av innerstadens företag har i dialog med kommunen tagit fram flera förslag på åtgärder för att förbättra tillgänglighet och attraktionskraft till innerstaden, på kort och lång sikt.

undefined
Erik Pelling, Tobias Smedberg och Linda Eskilsson presenterar sin vision för centrala Uppsala.

Därför har vi i Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet tillsammans med Liberalerna gemensamt gått fram med ett batteri av åtgärder för att öka attraktiviteten och framkomligheten i Uppsalas innerstad.

Det ska bli enklare att ta sig fram i Uppsalas centrala delar. Kungsgatan kommer öppnas för genomfartstrafik fram till och med att spårvägsarbeten påbörjas under 2026, för att göra det lättare att ta sig till parkeringsgarage och målpunkter i city. Cyklister och fotgängare ska få bättre framkomlighet. Skyltning och information om tillgängliga färdsätt mot målpunkter i city ska genomföras och uppdateras kontinuerligt vid nya förändringar. Köbildningen vid Tullgarnsbron/Sjukhusvägen ska byggas bort.

Innerstaden ska bli mer attraktiv för besökare. Stora torget ska göras mer tillgängligt för evenemang och kultur. Dragarbrunnsgatan ska bli en mer levande plats på somrarna. Bilarna får maka på sig och uteserveringar, aktiviteter och sociala möten får ta plats. Vi vill se ett sommartorg som skapar attraktivitet. Det ska läggas mer resurser på blomster och pyntning av innerstaden från sommaren 2026. Fler ska kunna ta del av Fyrisån och vi vill utveckla stråket längs ån som går mellan Nybron och S:t Olofsbron. 

Möjligheterna att parkera ska förbättras. Ett parkeringsledningssystem införs och information tas fram för att upplysa om tillgängliga parkeringsmöjligheter i olika delar av city. Förvaltningen får i uppdrag att tillsammans med Uppsala Citysamverkan ta fram ett förslag till en parkeringstaxa för att underlätta besöksparkering i innerstaden. Söder om city, på Hovstallängen, utökas infartsparkeringen och flyttas närmare innerstaden. Vid Salaplan, norr om city, ska en ny infartsparkering öppnas. 

Avgiftsfri buss under utvalda lördagar. Kommunen och Region Uppsala ska i dialog införa avgiftsfri kollektivtrafik till innerstaden under vissa lördagar. Det är bra både för att sänka klimatutsläppen, förbättra luften våra barn andas, och se till att fler Uppsalabor har råd att transportera sig till innerstan. Det är även bra för framkomligheten och trafiksäkerheten för alla när fler låter bilen stå.

Med våra åtgärder vill vi att det ska bli enklare att ta sig fram i Uppsala och att vi får en mer attraktiv innerstad – samtidigt som vi gör stora investeringar i att bygga ett Uppsala som fungerar både idag och i framtiden.