S viftar bort företagarnas behov

Det är symptomatiskt för Socialdemokraterna i Uppsala att vifta bort behovet av bättre service till kommunens företag som ”populism”, ”förvridande av fakta” och ”enkla lösningar på svåra problem”, skriver Stefan Hanna.

Stefan Hanna (C)

Stefan Hanna (C)

Foto: Felicia Andreasson

debatt2017-05-03 16:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Patrik Hedlunds och Mark Schneiders (båda S) svar på vår debattartikel är anmärkningsvärt (UNT 25/4). De kritiserar mig och Centerpartiet för att vi lyfter företagarfrågor i stället för att samarbeta med Socialdemokraterna om välfärden. Företagarpolitiken är emellertid den grund på vilken välfärdspolitiken byggs. Utan företagare som skapar jobb och betalar löner blir det inga skatteintäkter, och utan skatteintäkter blir det ingen välfärd.

Hedlund och Schneider anklagar oss också för ”kortsiktig populism” för att vi pekar på företagares behov av rättvisa upphandlingar, platser i barnomsorgen och en parkeringspolitik som inte slår mot handeln.

Välfungerande upphandlingar, tillräcklig barnomsorg och en rimligt avvägd parkeringspolitik är inte populism, det är sunt förnuft. Om Socialdemokraterna inte delar den bilden får de gärna dela med sig av vad de har för alternativ till utbyggd barnomsorg och bättre upphandlingar.

Vidare så anklagas vi för att förvrida fakta. Det är inte utan visst nöje som jag konstaterar att Hedlund och Schneider inte tillhandahåller ett enda konkret exempel på detta, och därtill inte hänvisar till någon enda egen faktauppgift.

Dessvärre så är det symptomatiskt för Socialdemokraterna i Uppsala att som Hedlund och Schneider vifta bort behovet av bättre service till våra företag som ”populism”, ”förvridande av fakta” och ”enkla lösningar på svåra problem”.

Det här är ett uttryck för den dåliga attityd gentemot företagande som Uppsalaföretagarna själva pekat på. I Svenskt Näringslivs företagsklimatsranking 2016 får Uppsalas styrande politiker bland de sämsta omdömena i hela landet. Uppsala återfinns på plats 249 av 290 kommuner. I kategorierna Tjänstemäns attityd till företagande, och Service till företag kommer Uppsala på plats 257 respektive 283 av 290.

Uppsala kan bättre, men då krävs en servicekultur av det slag vi efterlyste i vår ursprungsartikel.

Stefan Hanna, kommunalråd (C)

Läs mer om