Den 7 januari 2021 innehöll UNT tvĂ„ artiklar som trots skilda inriktningar berörde varandra kontextuellt. Christian Chambert, konstkritiker, skriver att den politiska eliten i Uppsala befinner sig i en bubbla dĂ„ han jĂ€mför med andra likvĂ€rdiga stĂ€der i Sverige och byggande av Ă€ndamĂ„lsenliga museer vĂ€rlden över och avslutar âpudla, bygg nytt, satsa lĂ„ngsiktigt pĂ„ konsten och framtidenâ. I mĂ„ndagens UNT (15/2) understryker Chambert Ă„terigen vikten av att man frĂ„n kommunens sida tĂ€nker om. âVarför nöja sig med det nĂ€st bĂ€staâ.
Herrar Stavborn och Tribell skriver i samma tidning som representanter för regionens nĂ€ringsliv att Uppsala har stora utmaningar att möta inte minst i spĂ„ren av den pĂ„gĂ„ende pandemin. De menar att vĂ„r region har âmycket goda förutsĂ€ttningar att visa vĂ€gen mot en hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling som leder till starkare företag.... FramgĂ„ngsrika samhĂ€llen byggs inte av rĂ€dsla, utan av framĂ„tanda, mod och handlingskraftâ. Jag delar helt nĂ€mnda skribenters uppfattning.
Kommunstyrelsen hemsida redovisar bland annat följande:
"Uppsala slott och Kaniken uppfyller verksamhetens behov och Àr intressanta platser för ett konstmuseum. Ett nybyggt museum i ett lika centralt lÀge bedöms vara för kostsamt."
Som representant för nÀringslivet sedan mer Àn 60 Är varav nÀra 50 Är som egen företagare vill jag lÀmna följande kommentarer. Jag delar helt nÀmnda skribenters uppfattning.
Med risk för att slÄ in öppna dörrar vill jag hÀnvisa kommunstyrelsen representanter att fundera över begreppet Bilbaoeffekten. I den ryms ocksÄ Guggenheimeffekten som omfattar den moderna delen av staden Bilbao. I sjÀlva verket Àr det ett makalöst byggnadsverk som Àr en orsak till och symbol för Bilbaos blomstring: Guggenheimmuseet, ritat av Frank Gehry och uppfört pÄ vad som förr var ett gammalt varvsomrÄde. Huset Àr ett konstverk fyllt och omgivet av konst.
Bilbao har blivit ett studieexempel över lyckad stadsplanering. Nu Àr handel, turism och byggsektorn tre av de ekonomiska grundbultarna. Dagens museer Àr inte bara utstÀllningsrum. SjÀlva arkitekturen blir allt viktigare. De mÄnga spektakulÀra byggnaderna Àr inte bara utformade för att svara mot allmÀnna museikrav utan utgör Àven i sig turistattraktioner.
Ett nytt spektakulÀrt museum vid Äkanten skulle inte bara bli ett turistmÄl utan Àven en tillgÄng för alla konstintresserade i regionen och dÀrmed ocksÄ en sporre för nÀringslivet i kommunen. Om man siktar mot stjÀrnorna nÄr man kanske i alla fall trÀdtopparna.
I coffee table-boken Musei Arkitektur frÄn 2010 redovisar författaren och konsthistorikern Chris van Uffelen över 170 museer som bildar ett tvÀrsnitt av vÄr tids kanske mest uppseendevÀckande arkitektoniska mÀsterverk. Boken presenterar tre svenska museer, VÀrldskulturmuseet i Göteborg, Kalmar Konstmuseum och Moderna Museet i Malmö. Det Àr nu dags att Àven sÀtta landets fjÀrde storstad pÄ kartan vad gÀller sÄ kallade signaturbyggnader. Vi har naturligtvis Domkyrkan, Slottet och möjligen i nÄgon mÄn ocksÄ UKK som platsar med det epitetet. Om vi satsar lika mycket pengar pÄ ett konstmuseum som pÄ de förtrÀffliga idrottsanlÀggningar som pÄ kort tid vuxit upp skulle vi i slutet av detta decennium kunna finna resultatet av den dÄ konstaterade Uppsalaeffekten. Som nÀmns ovan, bygg nytt, bygg centralt och försköna à rummet! Som bonus kommer Uppsala dÄ att rankas betydligt högre Àn nr 212 i Svenskt NÀringslivs Ärliga ranking av företagsklimatet i Sverige.
Ps Jag lÄnar gÀrna ut boken till kommunstyrelsen fram till den 3 mars. Ds