Sluta plåga bilbehövande

Ompröva de högre p-avgifterna! Bygg pendlarparkeringar och p-garage först. Annars drabbas både stad och människor, skriver tre centerpartister.

Stefan Hanna

Stefan Hanna

Foto: Pär Fredin

Debatt2017-02-06 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 14 december 2016 beslutade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna att göra det mycket dyrare att parkera i Uppsala. Parkeringsavgifterna ska höjas drastiskt, gälla fram till midnatt och införas också i stadens utkanter.

Centerpartiet vill bygga tidigare beslutade parkeringsgarage och göra kollektivtrafiken mer attraktiv i stället för att plåga handlare och dem som behöver bilen.

Det är inte bara Centerpartiet som tycker att den föreslagna förändringen av parkeringsavgifterna är en dålig idé. Det gjorde även 90 procent av alla människor, företag och organisationer som svarade på kommunens remiss om nya parkeringsavgifter. Det struntade de rödgröna och Liberalerna i. Agendan är tydlig. Bilister ska till varje pris jagas bort från centrala Uppsala.

Dramatiskt höjda och utökade parkeringsavgifter i innerstaden slår självklart direkt mot handeln i city.

Centerpartiet vill se en levande stadskärna där människor trivs att bo, jobba, handla och roa sig. Är det för dyrt eller för svårt att ta sig in till stadskärnan kommer många fler att i stället välja något köpcent­rum i stadens utkant, och invånare i grannkommunerna i större utsträckning att åka till Stockholm eller Gävle.

En, på riktigt, liberal och långsiktigt hållbar politik ger människor valfrihet och attraktiva alternativ.

Centerpartiet tror inte på att försöka tvinga människor som behöver bilen att välja kollektivtrafik genom att höja parkeringsavgifter och bygga om gator så att framkomligheten för bilar kraftigt försämras.

Vi tror på att göra alternativen till bilen mer attraktiva så att man gärna väljer bort bilen när man kan. Vi vill därför utveckla infrastrukturen så att det blir lätt att byta mellan olika trafikslag. Vi arbetar för fyra förbättringar som är särskilt viktiga för att det ska vara möjligt att lämna bilen hemma:

1 Etablera pendlarparkeringar i våra kransorter och i stadens ytterområden. Redan under förra mandatperioden tog vi fram en plan för etablering av pendlarparkeringar runt om i kommunen. Under de rödgrönas styre har arbetet avstannat. I budgeten för gatu- och samhällsmiljönämnden 2017 finns inga investeringar utanför centralorten. Centerpartiet vill väcka liv i de långtgående planer som finns och­ komma i gång med att förverkliga pendlarparkeringar vid tågstationer och busshållplatser i kransorterna och i stadens ytterområden.

2 Parkeringsgarage i nära anslutning till citykärnan. Kommunfullmäktige har beslutat att Uppsala kommun ska bygga garage i city för minst 600 parkeringsplatser. Först när dessa parkeringsgarage är färdiga är det rimligt att ta bort de kantstensparkeringar som S, MP och V redan nu börjat ta bort. Parkeringsgaragen är tänkta att både tjäna innerstadens boende, arbetspendlare och citybesökare. Dagens flexibla parkeringssystem erbjuder så smarta lösningar att 600 platser kan nyttjas väldigt klokt.

3 Elbussar och kraftiga förbättringar av kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken måste vara ett attraktivt alternativ till bilen. Det kräver att turtäthet och framkomlighet liksom hållplatser förbättras. Information ska tillhandahålls på fler språk och tydligare visa linjedragning, hållplatser och hur man betalar. Arbetet med att successivt ersätta nuvarande biogasbussar med eldrivna så ­kallade BRT-bussar behöver om­gående påbörjas. 2018 vill Centerpartiet se den första utsläppsfria elbusslinjen i Uppsala.

4 Anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygden. Vi vill omgående införa tester. Det skulle möjliggöra för människor att i hög­re utsträckning välja när och vart de vill åka. Landstingets skattebetalare behöver inte heller betala för att ha stora, tunga och halvtomma bussar längs ofta smala landsbygdsvägar. I stället skulle exempelvis större taxibilar av den modell som används inom färdtjänsten kunna användas som anropsstyrd kollektivtrafik för samåkning. Centerpartiet vill skapa moderna mobilitetslösningar i vår snabbt växande kommun. Det ska vara enkelt att byta mellan till exempel cykel, bilpool, elbuss och tåg.

Framtida utsläppsfria självkörande bilar komma att spela en viktig roll, liksom cyklar och mindre eldrivna fordon. Om den traditionella kollektivtrafiken ska kunna konkurrera behöver den bli ett mer attraktivt alternativ i hela kommunen.

Vi uppmanar den nuvarande politiska majoriteten att tänka om och räkna med att bilen kommer att fylla en viktig uppgift för många människor även i framtiden.

Vi uppmanar dem att först ordna parkeringshus och bättre kollektivtrafik, innan man eventuellt inför höjda p-avgifter. Gör man inte det så förstör man centrala Uppsalas attraktionskraft på ett sätt som tar lång tid att reparera.

Stefan Hanna, kommunalråd (C)

Mia Nordström, 2:e vice ordförande (C), gatu- och samhällsmiljönämnden

Simon Öhlmér, ersättare (C), gatu- och samhällsmiljönämnden

Trafik

Läs mer om