Högkonjunkturen är i full gång i Sverige, en återhämtning efter de långa krisåren efter finanskrisen. Jobben växer i Sverige, sedan krisåret 2010 har de ökat med. Att alliansen gjorde det mer lönsamt att arbeta hade stor betydelse för det.
Men trots den brinnande högkonjunktur befinner sig Sverige faktiskt i kris. Hundratusentals personer står kvar i arbetslöshet, och antalet i bidragsberoende kommer öka till en miljon.
Skälet är att landet är mer och mer tudelat. För de med högre utbildning, som kan svenska, även utlandsfödda, så ser arbetsmarknaden mer och mer ljus ut. Men för de som kallas ”utsatta” av Arbetsförmedlingen – lågutbildade flyktingar, personer över 55 år och personer med funktionsvariation – är arbetsmarknaden dyster. De stängs ute. Det tar nio år innan en majoritet av flyktingarna får jobb.
Det är också en stor skillnad mellan orter med snabbt växande tjänstesektor och mindre orter där alltfler skyltfönster gapar tomma längs huvudgatan. Även geografisk dras Sverige isär.
Det finns tre skäl till att högkonjunkturen inte minskat tudelningen utan ökat den.
1) Den första är att småföretagen hålls tillbaka. Småföretagen driver jobbtillväxten i Sverige, de har skapat fyra av fem nya jobb under 2000-talet. De är också de som ofta erbjuder enklare startjobb där du kan visa vad du går för, lära dig svenska och skaffa dig ett nätverk. Det är dessutom avgörande för små orter när det stora företaget drar ned, och växande småföretag kan komma i dess ställe.
Men trots småföretagens kritiska betydelse hålls de tillbaka. De har oproportionerligt mycket tillståndskrav och krångel, inte minst hotell, restaurang och upplevelseföretag, som är viktiga i det nya tjänstesamhället.
Alla småföretags skatter är både exceptionellt krångliga med så kallade 3:12-reglerna och särskilt höga just för de småföretagare som jobbar aktivt i sitt företag. Regeringen vill höja dessa delägarskatter med 2,7 miljarder kronor till.
Centerpartiet vill i stället släppa småföretagen fria. Vi tar bort avgiften för att anställa sin första anställda.
Vi vill ta bort minst en regel för varje ny som kommit till. Vi förenklar och sänker skatter för företagare som jobbar i företaget de äger. För snabbväxande start-ups vill vi ta bort extraskatter, som hindrar företagen att ta in medarbetare som delägare, så att de kan växa i Sverige och inte flytta.
2) Det andra skälet till krisen är att småföretagen inte kan anställa fler med kortare utbildning och mindre svenskakunskaper eftersom Sverige saknar ingångsjobb med lite lägre lön och lite lägre skatt under några år. I andra liknande länder som Tyskland och Danmark finns mer än dubbelt så många sådana ”enkla jobb” (enkla att komma in i, inte enkla att utföra). Där jobbar många fler flyktingar. LO och S var länge stenhårt mot sådana ingångsjobb men har nu börjat svänga, frågan om det sker snabbt nog givet att uppåt 200 000 flyktingar riskerar att hamna utanför. Väl inne i jobb visar statistiken att inkomsten ökar 40 procent på två år. Vi tror att det är lika möjligt i Sverige som på andra platser att skapa enkla jobb. Oberoende beräkningar från ledande analysbolaget WSP visar att vårt förslag om att ta borta arbetsgivaravgifterna skulle ge 1 900 nya ”enkla jobb” bara i Uppsala län .
Lägre skatter kan vi finansiera genom att höja skatter på utsläpp, på sopförbränning och farliga kemikalier bland annat i grön skatteväxling.
3) Det tredje är att arbetsförmedlingen fungerar väldigt dåligt när det gäller att hitta jobb och välja rätt vidareutbildning för arbetslösa. Förtroendet hos småföretagen för Arbetsförmedlingen är också i botten, bara ett av 16 av småföretag anlitar den statliga byråkratin. Krisen har fortsatt trots många försök att omorganisera Arbetsförmedlingen.
Centerpartiet tror att vi måste klippa banden med den gamla byråkratin. Arbetsförmedlingen bör läggas ned, utom just bedömningen av fallen och a-kassan. Själva förmedlandet av jobb och omskolningen ska gå till privata och ideella förmedlare som ska få betalt med en ”peng” efter resultat, efter hur snabbt och hur länge de arbetslösa kommer i jobb. Pengen blir större om fallet är svårt och liten om du varit arbetslös kort tid. Alla förmedlare utvärderas och de som inte lyckas faller bort.
4) Det fjärde och viktiga skälet till tudelningen är att den utbildning som finns för dem som vill sätta sig i skolbänken igen på deltid eller heltid, den är för dålig. Svenska för Invandrare (SFI), Komvux och Yrkesvux måste på många platser bli bättre och där vill vi belöna de som levererar resultat med en särskild peng, och ge deltagare rätt att välja bättre alternativ.
Vår handfasta linje går på tvären både mot regeringen som i stället höjer skatter, bidrag, krångel och arbetsmarknadsåtgärder. Men den går också på tvären mot SD som inte kommer med konstruktiva förslag utan i stället skuldbelägger arbetslösa flyktingar.
Vi måste våga se den kris som pågår mitt under vår högkonjunktur och agera efter det. Vi tror att småföretagen har möjlighet att lösa krisen, att de kan anställa flyktingarna så att de kommer in i samhället och bidrar till välfärdens finansiering. Vi måste bara ge småföretagen chansen.
Martin Ådahl, chefsekonom, biträdande partisekreterare för Centerpartiet