Smidigare kollektivtrafik

Vi drar upp en ny riktning i Uppsala län, med en enklare, smidigare och mer prisvärd kollektivtrafik, skriver Bertil Kinnunen, Robert Damberg och Åskar Andersson.

Robert Damberg

Robert Damberg

Foto: Johanna Engman

DEBATT2015-03-29 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kunskapsregionen Uppsala behöver en väl fungerande kollektivtrafik för att kunna utvecklas i en hållbar riktning. Människor behöver kunna resa mellan hemmet och arbete, utbildning eller till fritidsaktiviteter på ett enkelt och smidigt sätt.

De övergripande målen för vårt arbete med att utveckla kollektivtrafiken, är dels att fördubbla antalet som reser med kollektivtrafiken fram till 2020 och dels det mer utmanande att fördubbla andelen av det totala resandet.

För att få fler att åka kollektivt beslutade vi i den nya rödgröna majoriteten på vårt första sammanträde med kollektivtrafiknämnden att sänka priserna och utöka rabatterna på våra biljetter.

Från den 1 april kommer därför kostnaderna för ett månadskort att sänkas från 790 till 750 kronor per månad.

Det kommer också innebära att kostnaden för ett årskort sänks till 7 125 kronor för vuxna. Priset för ett månadskort för studenter sänks till 525 kronor.

Vi vill förbättra möjligheterna för olika grupper att resa kollektivt. Det gör vi bland annat genom att nu ändra seniorrabatten till en pensionärsrabatt som omfattar även förtids- och sjukpensionärer. Genom att vi nu ger fler pensionärsrabatt kommer också ett nytt pensionärskort med SL/UL att kunna erbjudas, som kommer att kosta 885 kronor i månaden. Med det kortet kan man åka från Gävle i norr till Nynäshamn i söder, från Öregrund i öster till Västerås i väster.

Förutom sänkta priser och förbättrade rabatter för studenter och pensionärer inför vi nu också ett 24-timmarskort för resande inom både UL och SL.

Det är något som gör det enklare att gå på konserter, träffa vänner eller åka på kortare jobbresor inom Uppsala och Stockholms län.

Men vi är inte nöjda med de förbättringar som vi presenterar här. Vi kommer att fortsätta titta på bland annat möjligheterna att ha billigare enkelbiljettspriser för både studenter och pensionärer, och inför 2016 är våra planer att sänka biljettpriserna ytterligare. Vi har också gett UL i uppdrag att se över zonindelningen för enkelbiljetter inom länet.

Sammantaget är det här en ny riktning för kollektivtrafiken i Uppsala län, där vi steg för steg kommer arbeta för att det ska bli enklare, smidigare och mer prisvärt att resa med vår kollektivtrafik. Vi rödgröna kommer att fortsätta utveckla kollektivtrafiken!

Bertil Kinnunen, ordförande (S) kollektivtrafiknämnden

Robert Damberg, vice ordförande (MP) kollektivtrafiknämnden

Åskar Andersson, ledamot (V) kollektivtrafiknämnden

Läs mer om