Social dumpning hör inte hemma i EU

Nu har vi en unik möjlighet att säkerställa att vägtransporter inom EU görs på ett tryggt och bra sätt, skriver Jens Nilsson (S).

Jens Nilsson

Jens Nilsson

Foto: EP Photo Service

Debatt2017-07-18 11:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ordning och reda på arbetsmarknaden med schyssta villkor för arbetstagare och tydliga regler för lika konkurrens för företagen. Så jobbar vi i Sverige och så vill jag även att övriga EU ska fungera. Den svenska modellen, som skapar trygghet på arbetsmarknaden, är något som vi har all anledning att vara stolta över.

Det har därför känts extra roligt när jag fått vara värd för ett besök från Europaparlamentets transportutskott till Sverige denna vecka. En resa som gått via Östersund, till Sundsvall och slutligen Stockholm-Arlanda. En fantastisk möjlighet att dela med oss av våra goda exempel inom transport, infrastruktur, skog och turism. Av våra innovativa idéer, tekniklösningar, naturresurser och gröna transportmedel. Och mycket mera.

Sista punkten på resans dagordning är en träff med infrastrukturminister Anna Johansson. Symboliskt nog ses vi på Arlanda. På EU-nivå kretsar det mesta just nu kring EU-kommissionens nyligen presenterade stora transportpaket – paketet för rörlighet – och Anna Johansson kommer att få möjlighet att presentera Sveriges position och prioriteringar gällande detta.

Paketet som kommissionen presenterade i slutet av maj, består av ett flertal lagförslag med syfte att minska koldioxidutsläpp, minska byråkratin för företag, bekämpa olaglig anställning och brevlådeföretag och förbättra sociala villkor för arbetstagare.

Det har varit en lång väntan på att paketet skulle presenteras. De olika lagförslagen i paketet innehåller vissa glädjeämnen men också många besvikelser. Det är förvånande att kommissionen valt att presentera vissa närliggande lagförslag till senare under året. Jag tänker framförallt på revideringen av det så kallade kombidirektivet, eftersom det är nära sammankopplat med ett av paketets viktigaste lagförslag – revideringen av cabotageregler, vad som gäller för företag från ett medlemsland att köra och leverera i ett annat.

Detta kommer vara en politiskt känslig fråga. Att man ska få lika lön för lika arbete är en självklarhet för mig som socialdemokrat. Det är därför jag under flera års tid kämpat i Europaparlamentet om att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn. Det är riktigt glädjande att kommissionen nu också står bakom den principen, men inte alla medlemsländer i EU kommer att prioritera detta arbete.

Vägen fram till den bästa lösningen kommer inte vara enkel, men det är nödvändigt för att få bukt med det system som i dag bidragit till slavliknande förutsättningar för chaufförer på vägarna. Som ansvarig förhandlare i Europaparlamentet för cabotagereglerna, har jag satt detta främst på min att-göra-lista.

För ett välfungerande system behövs tydliga definitioner, regler för efterlevnad och att dessa regler implementeras på rätt sätt. Där måste medlemsländerna ta ansvar för att de nationella myndigheterna som ska utföra kontroller av fordonen på vägarna också genomförs.

Jag kommer göra allt jag kan för att Europaparlamentets position i slutändan blir så bra som den bara kan, men sedan gäller att medlemsländerna gör sitt. Mitt budskap till Anna Johansson i dag, och till den svenska regeringen, är att nu går vi mot skarpt läge och ja hoppas att Sverige tar täten i Rådet och driver dessa frågor lika hårt som jag kommer att göra i Europaparlamentet.

Nu har vi en unik möjlighet att säkerställa att vägtransporter inom EU görs på ett tryggt och bra sätt. Att vi har avtalsenliga löner och förmåner och att vi inte har rea på arbetstagarnas rättigheter. Jag räknar med att den svenska regeringen och Anna Johansson, transportfacket och åkerinäringen kommer vara goda samarbetspartners för en lyckad lagstiftning. Kryphål måste täppas till. Vi måste arbeta tillsammans för att bekämpa den sociala dumpningen som existerar i EU och vi ska värna och utveckla den svenska modellen.

Jens Nilsson
Europaparlamentariker (S)

Läs mer om