Det går i flera avseenden bra för Uppsala, men inte för hela Uppsala och inte för alla i Uppsala. I skolan blir det tydligt.
Det går bra för akademikerbarnen. Det går bra för barn med förmögna föräldrar, men det går inte bra för många andra elevgrupper.
Skolan i Uppsala har svårt att klara sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill vi ändra på.
Moderaterna i Uppsala har, mot denna bakgrund, gjort ett gediget förnyelsearbete. Under nära två års tid har vi genomfört 126 skolbesök. Vi har samtalat med elever, lärare, förskollärare, rektorer, förskolechefer och föräldrar. Samtidigt har vi analyserat den samlade kunskapen på området och bjudit in ledande forskare till Uppsala.
Därtill har Moderaterna tillsammans med övriga Allianspartier i Uppsala tagit fram en rad konkreta åtgärder som vi avser genomföra direkt efter nästa val.
Ledstjärnan i vårt arbete är att stödja varje elevs inlärning och underlätta arbetet för alla lärare och rektorer.
För ett år sedan presenterade Alliansen en första reform på lärarområdet som kan genomföras senast den 1 januari 2019. Reformen är fullt finansierad och innebär att alla lärare kan göra karriär och utvecklas i sitt yrke. Genom ett unikt samarbete med Uppsala universitet erbjuds varje lärare ett kvalificerat metodstöd för att utveckla sin undervisning och följa varje elevs resultat i varje ämne över tid.
Den lärare som i dag vill göra karriär och utvecklas i sitt yrke – och som inte blivit lektor eller förstelärare – måste undervisa mindre eller sluta undervisa. Det vill vi ändra på!
Varje lärare ska kunna utvecklas i sitt yrke genom att undervisa på heltid.
Varje lärare ska även ges verktyg att bevisa sin undervisningsskicklighet och förklara hur lärarens undervisning förbättrar elevresultaten över tid.
Uppsala har många skickliga rektorer, men många rektorer känner idag en stor frustration över att de inte har tillräckligt med tid till det pedagogiska uppdraget. Moderaterna och Alliansen vill erbjuda varje rektor avlastning i arbetet så att mer tid kan frigöras för det pedagogiska ledarskapet. Varje rektor ska också kunna utvecklas i sitt yrke och göra karriär!
I dagens skola når många elever inte sin fulla potential.
Huvuddelen av denna ”underprestation” kan förklaras av brister i det systematiska kvalitetsarbetet. Här har huvudmannen ett särskilt ansvar att bistå lärare och rektorer med adekvat stöd. Med en ny analysenhet underlättas lärarnas och rektorernas administration. Samtidigt erbjuds varje lärare och rektor stöd och hjälp med att ringa in problem och snabbt sätta in åtgärder.
Enligt externa forskare, som jämfört Uppsala med både Stockholm och fristående aktörer i regionen, kan Uppsala bli mycket bättre på att styra och leda verksamheten på huvudmannanivå samt snabbt sätta in insatser då problem upptäcks. På så vis underlättas lärarnas och rektorernas arbetsmiljö och mer tid frigörs till skolans huvuduppdrag: elevens inlärning.
Analysenheten får även i uppdrag att hypotetiskt-deduktivt analysera skolresultat och förklara dessa utifrån SCB:s totala statistikurval.
Denna metod används redan idag när staten vill göra kvalificerade utredningar och förklara varför vissa arbetsmetoder och arbetssätt fungerar bättre än andra. Därmed får varje lärare och varje rektor ett kvalificerat underlag som direkt kan användas för att förbättra undervisningen och styrningen av skolan.
Samtidigt är det viktigt att lyfta fram de goda exempel som finns i Uppsala skolor. Den höga kvaliteten i matematikundervisningen på Katedralskolan förtjänar exempelvis att särskilt omnämnas samt det unika arbete som fysiklärarna inleder i höst, då både Uppsala universitet och näringslivet medverkar i att sätta en ny nationell standard för hög kvalitet.
Efter nästa val söker Moderaterna förtroende för att på riktigt ge fler elever möjligheten att nå sin fulla potential och lyckas i livet. En viktig del i detta arbete är att alla lärare, förskollärare, rektorer och förskolechefer får möjlighet att utvecklas i sitt yrke och arbeta mer med skolans huvuduppdrag.
Christopher Lagerqvist, kommunfullmäktigeledamot (M), utbildningsnämndens 2:e vice ordförande