Ăven om viktiga steg nu tagits i riksdagen för att motverka illegala godstransporter mĂ„ste det följas upp med en rad ytterligare kraftfulla Ă„tgĂ€rder. För att genomföra dessa mĂ„ste man inse att nuvarande förutsĂ€ttningar inom omrĂ„det i grunden Ă€r ohĂ„llbara. DĂ„ rĂ€cker det inte att i traditionell borgerlig reflex motverka skatter som moderaterna Jessica Rosencrantz och Jessika Roswall (UNT 8/1) och tro att lösningen ligger i lĂ€ngre lastbilar och fortsatt tilltro till EU:s ensidiga fokus pĂ„ att sĂ€tta företagens intressen före hĂ€nsyn till arbetsvillkor och miljö. Det löser varken problemen för chaufförer, svenska Ă„kerier eller accelererande klimatförĂ€ndringar.
Rosencrantz och Roswall vÀljer att, i stÀllet för att presentera förslag pÄ förbÀttringar, sprida myter om effekter av en vÀgslitageskatt.
I dag fÄr svenska lastbilsÄkare betala avstÄndsbaserade vÀgskatter nÀr de kör genom ett antal europeiska lÀnder. VÀnsterpartiet anser att det pÄ motsvarande sÀtt Àr rimligt att i Sverige införa en beskattning för bÄde utlÀndska och svenska lastbilsÄkare och som utformas för att öka kontrollen mot illegala transporter. DÄ stÀrks bÄde sunda villkor för branschen och de klimatanpassade transporterna.
Genom att differentiera skatten med avseende pÄ miljöpÄverkan frÄn fordonen och kraftigt öka investeringarna i ny och förbÀttrad jÀrnvÀg ges reella förutsÀttningar för övergÄng till hÄllbara godstransporter.
SjÀlvfallet mÄste en vÀgslitageskatt Àven utformas med hÀnsyn till om alternativa transportsÀtt Àr möjliga. Det gÀller till exempel mÄnga skogsvÀgar i vÄrt land som kan ha lÀgre eller undantag frÄn beskattning. RÀtt utformad stÀrker dÀrmed skatten konkurrensneutraliteten mellan svenska och utlÀndska Äkare och bidrar till hÄllbara transporter.
Grundtesen tycks hos moderaterna vara att om bara marknaden fÄr vara ifred sÄ löser sig problem av sig sjÀlvt. Det enda ytterligare förslag som debattörerna framför för att bryta den ohÄllbara situation som rÄder pÄ vÄra vÀgar Àr att lastbilarna ska bli lÀngre och tyngre. Det kommer inte att lösa det kaos som nu rÄder.
UtgÄngspunkten mÄste vara att alla som kör i Sverige ska arbeta under lika och goda villkor samt att klimatpÄverkan frÄn vÄra transporter minskar.
Rosencrantz och Roswall hÀvdar att vi vill förbjuda egenföretagare inom ÄkerinÀringen. Det stÀmmer inte. DÀremot vill vi stoppa den utveckling som innebÀr att allt fler inrikestransporter sker med löner lÄngt under svenska kollektivavtalsnivÄer, och som pressar chaufförer att bryta mot arbetstids- och trafikregler.
Vi vill förhindra möjligheten för svenska Äkerier att sÀtta i system att inte ha egna anstÀllda, utan i stÀllet anlita utlÀndska chaufförer med F-skattesedel. I Holland har man löst detta genom att ett Äkeri mÄste anstÀlla alla förare som kör Ät dem. För att fÄ kalla sig egenföretagare krÀvs att man har fordon och eget trafiktillstÄnd. Sverige borde genomföra en reglering av samma slag.
Kraven mÄste ocksÄ skÀrpas pÄ dem som bestÀller transporter genom sÄ kallat bestÀllaransvar för att förhindra att dessa sker genom att bryta mot skatte- och cabotageregler.
NÀr EU:s nya upphandlingsdirektiv skrivs in i svensk lag vill vi införa krav pÄ villkor enligt kollektivavtal samt miljöeffektiva transporter vid offentliga upphandlingar.
Jakten pÄ lÀgsta pris med orimliga konkurrensvillkor styr i stor utstrÀckning de lÄnga lastbilstransporterna i dag. Det slÄr hÄrt mot svenska Äkerier och leder till social dumpning samt högre klimatbelastning nÀr alltmer gods fÀrdas pÄ vÀgarna. DÄ rÀcker det inte att sitta still i bÄten och förfasas över ÄtgÀrder för förÀndring.